וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם תכשיט זהב בבלאק פריידי? כך תוודאו שהוא אמיתי

גדי גרטל

21.11.2018 / 9:35

שוק תכשיטי הזהב נמצא בצמיחה מתמדת אך הוא כר פורה להטעייות ומעשי מרמה. אלו הסימנים לכך שהצמיד שרכשתם אכן עשוי מהמתכת היקרה. מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
באמת זהב?/ShutterStock

אחד המוצרים הפופולריים שנמכרים בחודש הקניות של נובמבר הם תכשיטי הזהב למיניהם. אלא שעל אף שמדובר בענף המגלגל כ- 1.6 מיליארד שקל בשנה, היעדר אכיפה מעמידה את ענף התכשיטים כאחד מהענפים הנתונים להכי הרבה זיופים ומרמה.

העלייה המטאורית בהיקף סחר התכשיטים בישראל לצד היעדר אכיפה מצד הרשויות, יצרו מצב של חוסר סדר צרכני בתחום שמהווה כר נוח מאוד להולכת שולל של הציבור. לאחר ימי המכירות המיוחדים של שנת 2017, נתקבלו באיגוד התכשיטנים מאות פניות של לקוחות שהבינו מאוחר מדי כי נפלו קורבן להונאה. על מנת שגם אתם לא תפלו בפח, להלן שורה של פעולות שכל מתעניין ברכישת תכשיט מזהב צריך לבצע בטרם התשלום.

במדינת ישראל קיים חוק תקן זהב המחייב כל תכשיט עשוי תרכובת זהב מעל 2 גרם להיבדק ולהיחתם במעבדת התכשיטים של מכון התקנים. לפיכך, מסבירה פזית אהרוני - מנהלת ענף מתכות יקרות במכון התקנים, כי בשלב הראשון יש לבדוק כי על גבי התכשיט מוטבעים ראשי התיבות של היצרן או היבואן. לאחר מכן, יש לוודא כי קיים סימן טוהר הזהב שמצוין בקאראטים או באלפיות. היה ושניהם מופיעים, יש להקפיד לבדוק כי יש סימן אימות - הטבעה שמופיעה בצורת כינור דוד. סימן זה מבטיח את אמינות ונכונות סימן טוהר הזהב. לשם כל אלו, יש להיעזר בזכוכית מגדלת (X10) שצריכה להיות מסופקת על ידי החנות ובלוח סימני האימות שצריך להיות מוצג בחנות התכשיטים במקום בולט.

עובדת אחת במשרד הכלכלה

תכשיט זהב במשקל 14 קאראט שנמכר במחיר של פחות מ-135 שקלים לגרם (לא כולל עלות עבודה ומע"מ) הוא מחיר שצריך להדליק נורות אזהרה

אולם כיצד יש לפעול במקרה בו המוצר נרכש בחנות און ליין בחו"ל שאינה כפופה לתקינה הישראלית? אומנם לכל מדינה יש סימן מסוכם שמעיד כי התכשיט נבדק במכוני האימות, אולם לא ניתן לצפות מהציבור לשלוט בכל סימני הזיהוי. לפיכך, קיימת שיטה נוספת לבחון את טיב המוצר. תכשיט זהב במשקל 14 קאראט שנמכר במחיר של פחות מ-135 שקלים לגרם (לא כולל עלות עבודה ומע"מ) הוא מחיר שצריך להדליק נורות אזהרה. יש להבין שמחיר הזהב הוא מחיר עולמי ולכן הדברים אמורים גם לרכישה בחו"ל.

ואיך הגענו למצב בו חנויות רבות מנצלות את תמימות הצרכנים באין מפריע? מי שאמון על אכיפת התקן היא עובדת יחידה במשרד הכלכלה שזה רק אחד מתפקידיה האחרים. התוצאה היא שכמעט ואין ביקורות בחנויות התכשיטים. עלות הבדיקה במכון התקנים בכל הנוגע לתקינת זהב מסתכמת בעשרות אגורות לתכשיט ואורכת לרוב יומיים שלושה, לכן זו אינה הסיבה בגינה יבואנים רבים מעדיפים לעבור על החוק. הבעיה היא שהפרצה קוראת לגנב.

איגוד התכשיטים הישראלי נלחם בתופעה בכלים המועטים המצויים ברשותו. חברות התכשיטים שחברות באיגוד נמצאות תחת ביקורת קפדנית מאוד מצידו, וחתומות על הסכם בו הן מתחייבות למכור רק תכשיטים שאושרו על ידי מכון התקנים, עם חובת דיווח לרשות להלבנת הון. לצערנו לא כל השחקנים הפעילים בשוק מעוניינים לעמוד תחת ביקורת האיגוד ועד שזה יקרה ועל מנת לסכל מכר פיראטי של תכשיטים, על משרד הכלכלה להכשיר מפקחים שיוודאו כי תכשיטי הזהב הנמכרים חתומים על ידי מכון התקנים וכי קיימת הלימה בין תיאור התכשיט למתכות ולאבנים שמשובצים בו. בנוסף ועל מנת שלמשרד הכלכלה יהיה תמריץ לאכוף את החוק יש לקבוע תקנות לאכיפה מנהלית ובכללן הטלת עיצומים כספיים על עסק שימצא כי הוא פועל בניגוד לחוק.

צרכנים שחוששים כי נפלו קורבן לעוקץ יכולים לפנות לאיגוד. הפניות יטופלו בכובד ראש, החל מבדיקת המחיר ומהות העסקה וכלה בבדיקות במכון התקנים. עסק שיוכח כי הוליך שולל את הציבור מסתכן בשלילת חברותו באיגוד ובטיפול של רשויות האכיפה.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

השירות שיסדר לכם חיים קלים בסיילים הלוהטים של Black Friday

וואלה! NEWS בשיתוף דואר ישראל

מעוניין להגיש תלונה ? זו הדרך

הכותב הוא מנכ"ל איגוד התכשיטנים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully