וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל עסק? כך תוכל להתחיל לקבל תשלום בביטקוין

שאול אדרת

27.11.2018 / 12:26

למרות הקניות הרבות שמבצעים הישראלים ברשת, מעטים עדיין בתי העסק המקבלים תשלום במטבע הדיגיטלי. מהן האפשרויות העומדות בפני מוכר המעוניין להתחיל להשתמש במטבע?

מטבע ביטקוין. AP
ביטקוין/AP

אנחנו נמצאים כעת לקראת סיומו של חודש מלא שופינג. אתרים רבים הצטרפו לאירועי ShoppingIL, יום הרווקים הסיני בלאק פריידי וסייבר מאנדי. מבין כלל העסקים שהשתתפו בחגיגת המבצעים נתקלנו בעסק אחד בלבד, שמקבל תשלום בביטקוין.

אז נניח שהשתכנעתם, ואתם רוצים לקבל תשלום בביטקוין. אולי כי קראתם איפשהו שזה יכול למשוך קהל צעיר שמעונין לשלם במטבעות דיגיטליים, אולי מחשש להישאר מאחור ואולי כדי להתנסות בטכנולוגיה בעצמכם. אז מה עכשיו? אנחנו מאמינים שזה רק עניין של זמן עד שהרשימה של בתי העסק המקבלים תשלום בביטקוין אכן תתרחב. לטובת אלה, שלקראת חג השופינג הבא מעדיפים להיות מעודכנים, ננסה לענות פה על השאלה "איך בכלל עושים את זה?"

המסלול השמרן - מינימום התעסקות

בעל עסק שכל תכליתו היא לפתוח את העסק לקהלים חדשים ואינו מעוניין לעשות שימוש בביטקוין בעצמו, יכול להשתמש בשירותיו של ספק שירותי עיבוד תשלומים - שיכול לספק, בין היתר, מעין שירות סליקה, המאפשר ללקוח לשלם בביטקוין, ולבעל העסק לקבל את התמורה במטבע לבחירתו (שקל, דולר או יורו). הביטקוין משולם לספק השירות, אשר מבצע את ההמרה ומעביר את הכסף ישירות לחשבון הבנק של בית העסק, שמצדו העסקה דומה לעסקה בכרטיס אשראי (אלא שהלקוח אינו יכול לבטלה באופן חד-צדדי).

כך למשל, במסגרת השירות המוצע באתר ישראלי בשם BTC-SM, בעל העסק מתמחר את המוצרים או השירותים המוצעים לקנייה בשקלים, וברגע הרכישה סכומים אלה מומרים למחיר בביטקוין לפי שער בזמן אמת, שהלקוח נדרש לשלם. בעל העסק מקבל לחשבון הבנק את הסכום בשקלים כפי שהוגדר מראש עבור המוצר. גם Bit2C, ו- Bits of Gold מספקים שירות דומה בישראל.

עוד באותו נושא

הביטקוין בשפל של 4,400 דולר - נפילה של 78% מהשיא

לכתבה המלאה

המסלול לסקרן - להתחיל בקטן

גם בעל עסק המעונין לשמור אצלו את הביטקוין ולהשתמש בו יכול ליהנות משירותיו של ספק שירותי עיבוד תשלומים, באמצעות אתר המאפשר לעסקים לכבד תשלום בביטקוין. ככלל, הספקים הללו מעוניינים לעודד את קבלת המטבע ולכן מציעים שירות "ידידותי למשתמש" גם לבעלי עסקים שאינם מגיעים מתחום הדיגיטל או התכנות. רובם מציעים שירות כולל, המאפשר ביצוע של שרשרת פעולות דרך האתר: גם לפתוח ארנק ביטקוין, גם להשתמש בשירותי עיבוד תשלומים שהאתר מספק וגם פיתוח ממשק משתמש עבור הצרכנים בטכנולוגיות שונות - על מנת שניתן יהיה לקבל את התשלום בפועל בבית העסק, באתר האינטרנט של העסק או באפליקציה שלו.

שירותי עיבוד התשלום עצמם יכללו בעיקר אפשרויות בדבר ההוראות הבאות:

1. קבלת התשלום בביטקוין ושמירתו בחשבון ביטקוין של בית העסק. היתרון באפשרות זו על פני קבלת תשלום ביטקוין ישיר הוא שספק השירותים מוודא את ביצוע התשלום, ושולח לבעל העסק את האישורים המתאימים.

2. בחירה באופציה משולבת במסגרתה חלק מן הרווח נשמר בחשבון הביטקוין של בית העסק, וחלקו מומר למטבע אחר ונשמר בחשבון הבנק הרגיל שלו.

על מנת לאפשר לבית העסק לקבל תשלום בביטקוין באתר האינטרנט או באפליקציה של העסק, ספקי השירות מציעים מגוון ממשקים לצרכנים, המשתנים מספק לספק: יש המייצרים עבור בית העסק לינק לתשלום שיישלח ללקוח במהלך ביצוע העסקה; אחרים מייצרים עבור בית העסק קוד QR ייחודי באמצעותו ניתן לשלם; ממשק API, או מחולל-כפתור ייעודי המשמשים בעיקר בתי עסק שאין להם נקודת מכירה פיזית אלא רק דיגיטלית.

כיום השירותים הללו ניתנים בארץ על ידי אתרים כמו Bits of Gold, coinify, bitcoinpay, הנבדלים זה מזה בעמלות שהם גובים עבור שירותיהם השונים. כך שכל בעל עסק יכול לבחור בספק השירות המתאים ביותר עבור צרכי העסק שלו.

ביטקוין. pinguino k, Creative Commons
לפתוח ארנק וירטואלי/Creative Commons, pinguino k

המסלול הישיר - קפיצת ראש לעולם המטבעות הדיגיטליים

בעל עסק המעונין באפשרות לשמור את התשלום המתקבל מהלקוח בביטקוין, רובו או חלקו, יכול בעצמו לפתוח לעסק ארנק המתאים לביטקוין, ולנהל בו חשבון ביטקוין. ארנק כזה הוא תוכנה או אפליקציה המחוברת לרשת הבלוקצ'יין בה מתנהל הרישום של הביטקוין, והוא מורכב משני חלקים: "מפתח פומבי" - הדומה במידה רבה לכתובת דואר אלקטרוני, ומשמש כמעין מספר חשבון בנק שמוסרים לאחרים כדי שיעבירו לבעל הארנק מטבעות; ו"מפתח פרטי" - המהווה את החתימה האלקטרונית המזהה אתכם לצורך אישור פעולה מתוך הארנק שלכם, שאותו בשום פנים ואופן, ואנחנו לא יכולים להדגיש זאת מספיק, בשום פנים ואופן לא חולקים, לא מאבדים ולא שוכחים. קבלת התשלום הישיר נעשית על ידי יצירת ארנק ומשלוח כתובת המפתח הפומבי ללקוח.

ניתן לפתוח ארנק דיגיטלי באמצעות אפליקציה או תוכנה (לרוב חינמיות) שמורידים לטלפון נייד או למחשב, וניתן לחולל צמד מפתחות (פומבי ופרטי) שישבו בארנק שאינו דיגיטלי. בחלוקה גסה יש שלושה סוגי ארנקים - ארנקים חמים (המקושרים תמיד לאינטרנט), ארנקים קרים (שאינם מחוברים לאינטרנט, כמו ארנק נייר או ארנק חומרה) וארנקים היברידיים המשלבים תכונות של השניים האחרונים. הבחירה ביניהם צריכה להיות בהתאם לכמות הביטקוין הצפויה להיות בארנק ולתדירות השימוש בו המצריך נגישות נוחה, כאשר ארנקים קרים נחשבים מאובטחים יותר, אולם האבטחה באה במחיר של שימוש מסורבל יותר, או עלות רכישת החומרה.

מומלץ לקרוא על סוגי הארנקים הקיימים, ההבדלים ביניהם וארנקים מומלצים. אנחנו התחלנו את דרכנו בעמוד הפייסבוק ביטקוין בייבי Bitcoin Baby. לאחר העברת הביטקוין על ידי הלקוח לכתובת שניתנה לו, על בית העסק לוודא בארנק שהתשלום אכן התקבל, או לבדוק את סטטוס העסקה באמצעות אתר בדיקת בלוקים, שהמוכר בהם הואBlockchain.info.com.

ניהול עצמאי של חשבון ביטקוין, יחסוך מבעל העסק תשלום עמלה עבור השירות של ספקי אתרים לעיבוד תשלומים. למעשה יהפוך בעל העסק למעין פקיד בנק של עצמו לעניין חשבון הביטקוין. ואולם, לעצמאות וחסכון אלה נלווים גם סיכונים חדשים: כך למשל, טעות מצדו בהקלדת כתובת להעברת ביטקוין בעסקה תגרור אובדן של הביטקוין שהועבר, הואיל ואין באפשרותו לפנות לבנק או לגורם אחר כדי לבטלה. כמו כן, בעל הארנק בעצמו נושא בסיכון הכרוך בפריצה לארנק הביטקוין, ממש כמו אדם השומר מזומן "מתחת לבלטות". בשונה מקוד סודי לכספומט, סיסמת גישה לחשבון באתר אינטרנט וסיסמה לדואר אלקטרוני - את המפתח הפרטי לא ניתן לשחזר ולא ניתן להחליף. אם הוא נחשף, אבד או נשכח, גם מהביטקוין שהיה ברשותו יכול בעל הארנק לשכוח.

איגוד הביטקוין הישראלי ממליץ לייצר כתובת ייחודית לכל לקוח או עסקה מטעמי אבטחה והתחשבנות. אחד הטעמים לכך, בעיקר בהיקף פעילות גבוה בביטקוין, הוא היותו מכשיר פיננסי בעל רמת שקיפות גבוהה, המאפשר לראות כאשר ארנק מסוים מכיל סכומי ביטקוין גבוהים.

הכותב הוא עורך דין ראש תחום בלוקצ'יין וחוזים חכמים בפירמת שבלת ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully