וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבטל את פערי השכר: זה מה שהנשים יכולות לעשות

28.12.2018 / 0:00

נשים משתכרות בממוצע כ-30% פחות מגברים. הן עובדות פחות שעות, מטפלות במשפחה ומוכוונות למקצועות פחות מכניסים. אבל יש להן כוח שאם ישתמשו בו יוכלו לשנות את המצב

אשת עסקים קוראת מסמך. ShutterStock
עובדות/ShutterStock

לפני כשלושה שבועות נשים שבתו במחאה על האלימות נגדן. אבל כשהתפרסמו נתונים מתוך סקר הוצאות משק הבית לשנת 2017 של הלשכה המרכזית לסטיסטיקה, הנשים לא יצאו לרחובות. זה חבל, כי מהסקר ניתן ללמוד שהשכר החודשי הממוצע של נשים נמוך בכ-30% מזה של גברים.

כמה מחברי הטובים מסבירים, ובצדק, שהפער נובע משילוב של 4 סיבות עיקריות. הראשונה היא שנשים עובדות פחות שעות מגברים. אם מסתכלים על השכר לשעה, מוצאים שהפער בין השכר של גברים לנשים הוא רק כ-15%. כלומר, בערך חצי מהפער בשכר החודשי נובע מכך שיותר נשים מגברים עובדות במשרה חלקית, ושגברים עושים יותר שעות נוספות.

הסיבה השניה היא שנות עבודה. מכיוון שברוב המשפחות הנשים אחראיות לילדים, נשים עושות יותר הפסקות בקריירה מגברים. המחיר של ההפסקות האלו הוא שהרבה נשים מפספסות את ההזדמנות לעלות בסולם הדרגות, ולכן יש לא מעט נשים מוכשרות שנשארות בתפקיד של מנהל זוטר, בעוד שגבר עם כישורים דומים לשלהן כבר היה המנכ"ל.

הסיבה השלישית היא בחירת מקצוע. יש הרבה יותר נשים מגברים בתפקידים כמו מורים, עובדים סוציאליים ואחים. ממש לא ברור למה נשים הולכות לתפקידים האלו, כי מדובר בתפקידים שמשלמים שכר נמוך יחסית למרות שהעבודה קשה, הלימודים לא פשוטים ונדרשת גם תקופת הכשרה לא קצרה.

הסיבה הרביעית היא הבדלי אופי בין גברים ונשים. לא ברור אם זה בגלל תורשה או חינוך, אבל, בממוצע, נשים נוטות להיות פחות תחרותיות מגברים. הן גם פחות נכנסות לעימותים, ופחות נאבקות על תוספת שכר. התוצאה היא שהרבה פעמים למנהל יותר קל לקדם גבר מלקדם אשה, כי אם הוא יקדם את האשה, הגבר יתפטר או יעשה בלאגן, ואם הוא יקדם את הגבר אז הכל יעבור בשקט.

עוד באותו נושא

השכר הממוצע עלה ב-3.6%; הפער בין גברים ונשים הצטמצם

לכתבה המלאה

על הריון לא צריך לשלם?

אבל מכיוון שנשים מוכנות להיכנס להריון ולא מתלוננות על זה יותר מדי, אז אף אחד לא מרגיש שצריך לתגמל אותן מעבר לקצת קצבת ילדים וקצת חופשת לידה

4 הסיבות האלו ביחד, יכולות להסביר את רוב הפער בשכר בין גברים לנשים, אולי אפילו את כולו. אבל בניגוד לחלק מחברי שמשוכנעים שהמסקנה היא שיש שוויון מלא בין המינים, אני בכל זאת חושב שיש בעיה. הבעיה היא בכך שיש כמה דברים שגם גברים וגם נשים מקבלים כמובנים מאליהם. למשל שעל נחמדות לא צריך לשלם. פעם ביצעתי עבודה עבור אחת העיריות בישראל, וכשהצגתי אותה בפני בכירי העיריה, עלתה השאלה למה השכר של עובדי ניקיון גבוה מזה של עובדי הוראה. זה מאד ברור ענה אחד הפקידים: לעובדי הניקיון יש ועד חזק, ואם הם לא יקבלו תנאים, הם מיד יחסמו את העיר. לעומת זאת מורות לא מתלוננות.

בכלכלה מקובל לחשוב שמשלמים לעובד לפי התרומה שלו. לפי ההגיון הזה, השכר של נשים היה צריך להיות דווקא גבוה יותר משל הגברים, כי אם הן נחמדות יותר (בממוצע) אז בממוצע הן תורמות ליצירת סביבת עבודה יצירתית יותר. אבל כנראה שיש משהו לא נכון בתיאוריה, מכיוון שבמציאות מתברר שמשלמים לא לפי מה שהעובד תורם אלא לפי כמה הוא מאיים לעזוב.

דבר אחר שעליו מסכימים כולם זה על העובדה שהריון וגידול ילדים זה משהו שלא צריך לשלם עליו, כי כשאשה בהריון או מגדלת ילדים, היא יוצאת משוק העבודה. אבל כשאשה נכנסת להריון, היא כן מייצרת משהו: ילד. לכן, לכאורה, יש לחברה אינטרס חזק לתגמל נשים על העבודה שהן עושות בבית: אם הן לא יילדו ילדים ולא ישקיעו בילדים כדי שאלה יהפכו להיות אנשים יצרניים, ישראל תראה כמו יפן, מדינה שכבר אין לה מספיק עובדים בשביל להחזיק את פסי הייצור.

אבל מכיוון שנשים מוכנות להיכנס להריון ולא מתלוננות על זה יותר מדי, אז אף אחד לא מרגיש שצריך לתגמל אותן מעבר לקצת קצבת ילדים וקצת חופשת לידה. כך שכשהנשים עשו שביתה לפני מספר שבועות, הרגשתי שהן קצת החמיצו את המטרה. יש להן הרבה סיבות לכעוס, אבל זה שהן לא יגיעו לעבודה במשך יום או יומיים לא ישנה שום דבר. אם הן באמת רוצות לקבל את הכוח לידיים שלהן, כל מה שהן צריכות זה להחליט על שביתת הריון. כי אני די בטוח שאם יום אחד הנשים יאיימו ברצינות שהן לא ייכנסו להריון עד שכל הדרישות שלהן יענו, לגברים פשוט לא תהיה ברירה.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה וקבוצת ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully