וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תתחממו בחורף בלי לפגוע בסביבה - וגם בזול

רחלי ווקס, זווית

4.1.2019 / 0:00

מה הטמפרטורה הנכונה לחימום הבית במזגן? איזה עצים לשים בקמין? ומה הסוד שיעזור לכם לחסוך 15% מחשבון החשמל? טיפים לחורף חם וידידותי לכיס ולסביבה

זווית

(בסרטון: כך תחסכו בחשבול החשמל - ובזיהום)

ימי החורף הקפואים מביאים איתם כמיהה לרגע שבו נגיע הביתה מן הכפור, נפעיל את המזגן על חימום, נכין לנו כוס תה מנחמת ונדליק את הדוד לקראת מקלחת חמימה. האמצעים שעומדים לרשותנו כנגד הקור הישראלי אמנם עוזרים לנו להתמודד עם החורף, אך יש להם מחיר כפול: לכיס שלנו ולסביבה שבה אנחנו חיים.

את המחיר הכלכלי אנחנו מרגישים היטב כשחשבונות החשמל החורפיים מגיעים, והעלייה של 2.9% במחיר החשמל שנכנסת לתוקפה החודש תגרום לנו להרגיש אותו קצת יותר. מעבר לכך, רובו המוחלט (97%) של תהליך ייצור החשמל בישראל מתבצע על ידי שריפת פחם וגז טבעי, דלקי מאובנים שפולטים אל האטמוספירה בשריפתם תחמוצות חנקן וגופרית וחלקיקים נשימים שפוגעים בבריאותנו, וגזי חממה שמחריפים את תופעת שינוי האקלים.

לכן, לפניכם מספר טיפים יעילים לחורף חם - וגם חסכוני לארנק וידידותי לסביבה.

תשכחו מ-25 מעלות במזגן

כשהימים קרים במיוחד גם צריכת החשמל בישראל גבוהה מאוד. שיא הצריכה החורפי, שנקבע בינואר 2016, עומד על 12,610 מגה-וואט. על פי נתוני חברת החשמל, הצריכה הממוצעת למשק בית בחודש ינואר היא כ-920 קוט"ש; לפי מחירי החשמל העדכניים, חודש ינואר אחראי לבדו למעט יותר מ-500 שקל בחשבון החשמל הדו-חודשי החורפי של משפחה ממוצעת. הביקוש לחשמל עלה ב-3.5% בשנה בממוצע בין השנים 2017-2015, ועל פי תחזיות רשות החשמל, צפוי להמשיך ולגדול בקצב משוער של כ-2.7% לשנה בשנים הקרובות בשל הגידול המתמיד באוכלוסייה והעלייה ברמת החיים.

אחד מהמכשירים החשמליים המשמעותיים ביותר בחיינו בזמן החורף הוא המזגן. אנשים רבים נוטים לכוון את טמפרטורת המזגן ל-25 ואף 30 מעלות, אך הטמפרטורה המומלצת לחודשי החורף היא 20 מעלות. "אנשים צריכים להבין שכל מעלה שהם מוסיפים במזגן מקפיצה את עלות החימום בחשבון החשמל ב-5%", אומר רוני דניאל, המנהל המקצועי של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה. לכן, גם אם טמפרטורת החימום גבוהה בכמה מעלות בלבד מהמומלץ, העלייה במחיר מצטברת לכדי עשרות אחוזים.

דרך נוספת להפחית את צריכת החשמל של המזגן היא ניקוי המסננים. לכלוך במסנני המזגן מחייב אותו להתאמץ יותר על מנת לחמם את החדר וכך הוא צורך אנרגיה רבה יותר והחימום יעיל פחות. ניקיון המסננים, שאותו מומלץ לבצע בתחילת החורף והקיץ, הוא תהליך פשוט: יש לשלוף את המסננים מן המזגן, לנקות אותם במים ולהחזיר אותם כשהם יבשים לחלוטין.

אם אתם מתכננים לקנות מזגן חדש, מומלץ להקדיש תשומת לב לדירוגו האנרגטי. מחירו של מזגן בדירוג אנרגטי A עשוי להיות מעט גבוה יותר, אבל עלויות החשמל שייחסכו לאורך השנים בעקבות רכישתו, בהשוואה לרכישת מכשיר בעל יעילות אנרגטית נמוכה, גורמות לרכישה להיות משתלמת יותר בטווח הזמן הארוך.

עוד באותו נושא

הדרך לשיפור הכלכלה עוברת באפליקציית שבילי אופניים?

לכתבה המלאה

זיהום עם הילה רומנטית

אמצעי אחר לחימום הבית שצובר פופולריות בשנים האחרונות הוא קמיני שריפת העצים, שהפכו לנפוצים יותר בעיקר בהתיישבות הכפרית, לאור העלייה במחירי החשמל, הנפט והגז. למרות ההילה הרומנטית של הקמינים, הם מפיצים זיהום אוויר רב - דרך הארובה אל מחוץ לבית, וגם אל חלל החדר דרך הקמין עצמו, שאינו אטום במאה אחוז.

שריפת העצים באח גורמת לשחרורם של מגוון תרכובות רעילות לאוויר ולפליטתם של חלקיקים מזהמים שגודלם עד 2.5 מיקרון, שהם אחד ממזהמי האוויר הנפוצים והמסוכנים ביותר. גודלם המיקרוסקופי של החלקיקים מאפשר להם לחדור בקלות אל תוך הגוף, והם עלולים להגיע אל הריאות ואל מערכת הדם ולגרום למחלות במערכת הנשימה ולמחלות לב וכלי דם (כולל שבץ), ואף להצטבר ברקמות המוח. בנוסף, בעת השימוש בקמין משתחררים כימיקלים שידועים כמסרטנים, כגון בנזן, פורמלדהיד, אקרוליין ופחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH), וכן פחמן חד-חמצני, גז חסר ריח, שגרם רק השבוע למותו של אדם ולפציעתו הקשה של אדם נוסף בחיפה לאחר שחיממו את ביתם באמצעות מנגל פחמים.

עקב סיכונים אלה, אם בכל זאת תבחרו להשתמש בקמין ולא באמצעי חימום אחר, דאגו שיש למכשיר (לתנור ולארובה) תו תקן, שהעצים תקניים ויבשים, ללא שאריות קרקע או חומרים אחרים (דבקים, חומרי דוחי מים או דוחי חרקים, ועוד), ושהקמין מופעל במקום מאוורר היטב.

ובסופו של דבר, חימום הבית בצורה יעילה הוא רק חלק מהתמונה - אם הבית לא מבודד היטב מן החוץ, למשל כשאין איטום מספק סביב החלונות, החום לא יישאר בתוך הבית לאורך זמן. "מי שמחליט להשקיע ולשפץ את הבית צריך להקדיש מחשבה לנושאי הבידוד, האיטום והזיגוג", אומר דניאל. לדבריו, קיימים כיום בשוק פתרונות מגוונים בתחום. "בסופו של דבר, ההשקעה הזו מובילה לחיסכון בצריכה השוטפת של הדירה", הוא אומר.

אלפי שקלים על שום דבר

אחד הפינוקים הכיפיים של החורף הוא השתייה החמה: התה, הקפה או השוקו שמחממים אותנו גם מבפנים. הקומקום שיושב אצלנו במטבח אולי נראה קטן ותמים, אבל הוא אחד מהמכשירים הבזבזניים ביותר בחשמל, מכיוון שלמים יש קיבול חום גבוה - כלומר, יש צורך בהשקעת אנרגיה רבה על מנת לחמם אותם.

אם כל רצונכם הוא להכין כוס תה או שתיים, חממו רק את כמות המים שדרושה לכם - אין צורך לחמם קומקום מלא במים עד לטמפרטורה של 100 מעלות רק כדי שהם יישפכו מאוחר יותר ללא שימוש. בנוסף, יש לנקות מדי פעם את האבנית שמצטברת בקומקום, בעזרת מלח לימון או חומץ (וכמובן שטיפתם מן הקומקום לאחר מכן). כשגוף החימום מכוסה אבנית הולכת החום שלו נפגעת, כדי לחמם את המים הוא צריך לחמם קודם את האבנית ופעולת הקומקום הופכת פחות יעילה, מה שמעלה את צריכת האנרגיה בכל הפעלה.

מכשירי החשמל שבביתנו צורכים כמות לא מבוטלת של חשמל גם כשהם לא פועלים כלל. "15 אחוז מחשבון החשמל שלנו נובע מצריכה שקטה: מכשירים שמחוברים לחשמל אך לא פועלים באותו רגע", מסביר דניאל. הוא ממליץ לעשות סיבוב בבית, ולהוציא מן החשמל מכשירים שלא משתמשים בהם בכל יום, כגון מכונת הכביסה, המיקסר או התנור. "לאורך שנים אנחנו משלמים על הצריכה השקטה אלפי שקלים, ועל מה? על שום דבר", הוא אומר.

זוגיות חסכונית בחשמל

אחד מצרכני החשמל המשמעותיים ביותר בביתנו בחורף הוא זה שמבדיל בין מקלחת כיפית לכוויות קור: הדוד. לדברי דניאל, גם בימים קרים אין צורך להדליק את הדוד לפרקי זמן ארוכים מדי. "מספיק להדליק דוד חשמלי לכעשר דקות", הוא אומר. "אם הדוד לא מחמם את המים בפרק זמן קצר יחסית, כנראה שמשהו לא בסדר בו וצריך להזמין טכנאי". לדבריו, כמו בקומקום, גם כאן הבעיה העיקרית שפוגעת בתפקודו של הדוד היא הצטברות אבנית בגוף החימום.

בנוסף, אם טרם עשיתם זאת, מומלץ להזמין חשמלאי שיתקין בדוד טיימר, שידליק ויכבה אותו אוטומטית בזמנים שנקבעו מראש. טיימר מונע את אותם המקרים שבהם אנחנו נזכרים שעה מאוחר מדי שהדוד עדיין דולק, ובנוסף מאפשר את חימום המים גם בזמנים שבהם אנחנו לא יכולים להדליק את הדוד - כמו בדיוק לפני שאנחנו קמים בבוקר. קיימים היום גם מתגים חכמים להפעלת הדוד שמחוברים לרשת האינטרנט הביתית ונשלטים באמצעות אפליקציה בנייד.

חשוב לזכור גם שאם יש לנו דוד שמש בבית, אין תמיד צורך להדליק את הדוד החשמלי. בשעות היום החמות השמש החורפית מצליחה במקרים רבים לחמם את המים, ולכן מומלץ לבדוק את מצבם לפני שמדליקים את הדוד.

לסיום, דניאל חולק טיפ למיטיבי לכת, ומציע לרומנטיים שבינינו לנער את האבק מעל רעיון ישן של רפול ז"ל - להתקלח יחד עם בן או בת הזוג. "אם מישהו רוצה לשפר את מערכת היחסים וגם לחסוך בחשמל, מקלחת משותפת יכולה להיות דבר נחמד", מסכם דניאל. "זה מחבר בין אנשים, יעיל אנרגטית, אז למה לא?", הוא מוסיף בחיוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully