וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד נפצע אחרי הצהריים? יש מי שישלם לכם

אסף ורשה

29.1.2019 / 11:19

בין אם התאונה אירעה בשטח בית הספר או מחוצה אליו, בשעות הפעילות או אפילו בחופש הגדול - תלמידים מכוסים בביטוח תאונות אישיות . מה צריך לדעת כדי לממש את מלוא זכויותיהם?

אמא חוצה עם ילידה את הכביש. ShutterStock
תלמידים/ShutterStock

רוב ההורים כיום אינם מודעים כלל לכך שילדיהם, כתלמידים, בין אם בגן או בבי"ס, מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות, שבמסגרתה משולם פיצוי כספי לתלמיד שנפגע פגיעת גוף כתוצאה מתאונה. מצב זה מביא לכך שתלמידים רבים שנפצעו בתאונות כאלו ואחרות, אינם מממשים את זכותם לקבלת פיצויים במסגרת פוליסת ביטוח תאונות אישיות - תלמידים וחבל, שכן מדובר בסכומי פיצויים שיכולים להיות נכבדים ביותר.

להלן מספר עובדות שקשורות למיצוי זכויות במקרה של פציעת תלמידים שעל כל הורה לדעת.

אין חשיבות למקום בו התרחשה התאונה

הביטוח חל על התלמיד 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה ובכל מקום שהוא נמצא בו, בין אם לתאונה יש קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו ובין אם לא. כאשר תלמיד נפגע בתאונה, גם אם התרחשה מחוץ לשעות הלימודים ופעילות בית-ספר ומחוץ לשטח בית הספר, יש אפשרות לתבוע גם את חברת הביטוח שמבטחת אותו באותה פוליסת תאונות אישיות. כך למשל הפוליסה מכסה גם מקרים כגון ילד שנחבל מנפילת טלוויזיה בבית, ילד שננשך על ידי כלב, ילד שנפל מגג מבנה ציבורי ועוד.

עוד באותו נושא

אלה המלכודות של חברות הביטוח במקרה של אובדן כושר עבודה

לכתבה המלאה

הליך מזורז לקבלת פיצוי

היות ומדובר בפוליסת תאונות אישיות, אין צורך להוכיח כי המוסד בו לומד התלמיד התרשל, ובכל מקרה, אין הכרח כי התאונה תתרחש במסגרת בית הספר בשביל לקבל פיצוי. הדבר היחיד שההורים צריכים להוכיח הוא כי התלמיד נפצע בתאונה כמו גם לספק מסמכים שמעידים על אופי וחומרת הפציעה. היות ולא מדובר על הליך שמצריך הוכחת רשלנות, במקרה של נכות - הכסף יועבר להורים תוך 30 יום לאחר קביעת אחוזי הנכות. התגמול היומי ישולם תוך 30 יום מתחילת תקופת הזכאות. במקרה של פציעה שארעה בין כתלי המוסד החינוכי או במהלך פעילות שקשורה בו, חלה עליו החובה למלא דוח תאונה שכולל את אופי הפגיעה, פרטי התלמיד, פרטי המוסד ונסיבותיה. על ההורה לפנות למזכירות בית הספר בבקשה כי יועבר אליו העתק הדוח.

ניתן לקבל פיצוי כפול

לצד האפשרות לקבל פיצוי מכוח פוליסת התלמידים, כאשר מדובר על תאונה שארעה במסגרת לימודית ושנגרמה ברשלנות המוסד החינוכי - ניתן לקבל פיצוי נוסף מכוח פקודת הנזיקין. זו קובעת כי במקרה והמוסד הפר את חובת הזהירות שלו ונגרם בשל כך נזק - עליו יהיה לשלם פיצוי. אין רשימה סגורה של מקרים שמוגדרים כרשלנות.

התביעה על פי הפוליסה אינה מונעת את הזכות לתבוע גורמים נוספים שנושאים באחריות ישירה או עקיפה לפגיעה, לקבלת פיצוי נוסף מעבר לפיצוי מכוח פוליסת ביטוח תלמידים. במקרה כזה,סכום הפיצויים ישקלל מלבד אחוזי הנכות גם את הכאב והסבל, אובדן האפשרות להשתכר בעתיד, את מספר הימים שבהם ההורים נאלצו להיעדר מהעבודה ועוד.

ניתן לתבוע גם את הרשות המקומית

כאמור לרשות הורי הנפגע עומדת האפשרות להגיש במקביל גם תביעה כנגד המוסד הלימודי ובלבד כי הפציעה ארעה בשל רשלנותם. אך מה יהיה הדין במקרה בו למשל הילד נפגע בשל מפגע במדרכה? במקרה כזה, הכתובת להגשת התביעה היא הרשות המקומית שחבה חובת זהירות כלפי המשתמשים בדרך ומחויבת לתחזק באופן נאות את המדרכות והשבילים.

גם ההורים מכוסים

הורים שנפגעו במסגרת השתתפות בפעילות המוסד החינוכי שבו לומד התלמיד המבוטח לרבות ליווי בטיולים, השגחה באירועים, השתתפות בפעילויות חינוכיות מחוץ ובתוך שטח בית הספר וכד'. גובה הפיצוי בנכות זמנית עומד על 213 שקל לכל יום בו התקיים המצב הנ"ל, בתנאי שלנפגע תהיה נכות זמנית במשך 45 יום רצופים לפחות.

שימו לב לתקופת ההתיישנות

מאחר ומדובר בתביעה על פי פוליסת ביטוח פרטי, כלומר פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, אז מועד התיישנות התביעה יהיה 3 שנים לאחר שהגיע התלמיד הנפגע לגיל 18. כלומר, למעשה ניתן לתבוע פיצויים במסגרת פוליסת הביטוח הנ"ל עד שהתלמיד הנפגע מגיע לגיל 21.

ניתן לקבל פיצוי גם בגין נכות פלסטית

ישנם חריגים לכיסוי הביטוחי על פי פוליסת הביטוח. למשל, הפוליסה לא מכסה נזק שנגרם בשל תאונת דרכים , כך גם אינה מכסה נכויות פלסטיות כגון צלקות. חשוב לדעת כי במקרה של נכות פלסטית ניתן לנסות לקבל פיצוי במסגרת הליך מיוחד בשם "וועדת חריגים". מלבד חריגים אלו, הפוליסה לא מכסה נזק שנגרם בשל פעולת איבה ומלחמה, כך גם בשל מחלה שאינה נובעת בשל התאונה המכוסה עפ"י תנאי הפוליסה.

זכאים לקבל מקדמה על החשבון

במקרה של נכות מוכחת - קבועה, מלאה או חלקית יכול ההורה לפנות למבטח בבקשה כי ישלם לו מקדמות או יתן התחייבות כספית שתאפשר לנפגע לקבל שירות רפואי שיזדקק לו עקב התאונה. המבטח יהיה זכאי לנכות מהתשלום הסופי לנפגע מקדמות ששולמו לו.

הכותב הוא מומחה לדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully