וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כך תבחרו את מושב הבטיחות המתאים לתינוק שלכם

שרון קביליו פשה

5.2.2019 / 9:59

איזה גודל כיסא לתינוק כדאי לקנות, מה צריך לבדוק במעמד הרכישה ואינזה תקנים רצוי שינשא האביזר שמגן על חיי ילדיכם בזמן הנסיעה? כל מה שצריך לדעת כשקונים מושב בטיחות

מושבי בטיחות של ילדים ברכב. ShutterStock
כיסא בטיחות/ShutterStock

כיסא בטיחות לתינוק אינו מוצר זול ועלותו יכולה להגיע גם לאלפי שקלים. חרף חשיבותו ועלותו, המציאות מלמדת כי הורים רבים אינם מקפידים לבדוק מספר דברים מהותיים טרם הרכישה. על מנת שגם אתם לא תטעו, להלן שורה של נקודות מהותיות שיש לקחת בחשבון בתהליך רכישת הכיסא.

התאמת רוחב הכיסא לרכב

כסאות עם בסיס ארוך אינם מתאימים לכל סוג של רכב ועלולים להביא לכדי מצב בו מי שיושב במושב הקדמי יחווה אי נוחות. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי רכישת מושב רחב עלולה להגביל את היכולת להושיב במושב האחורי שניים ואף שלושה כסאות בטיחות/בוסטרים. רוחב של כיסא בטיחות הוא 40-43 סנטימטר, כאשר הכיסאות הרחבים עומדים על 45-55 סנטימטר. רוחבו של רוחבו של מושב אחורי הוא 129 - 150 סנטימטר.

נוחות תפעול

אומנם הילד הוא זה שיושב על גבי הכיסא, אך מי שצריך לתפעל את חגירתו מאות ואלפי פעמים אלו ההורים. יש כיסאות בטיחות שנראים נהדר, אך תפעול האבזמים שבהם לא קל וכך גם התאמת הרצועות, הארכתן והידוקן. לכן, יש לבחון היטב בחנות את מנגנוני הכיסא. מעבר לכך, במקרים בהם יש צורך לנייד את הכיסא מרכב לרכב, יש לתת את העדת לא רק על תפעולו אלא על נוחות הרכבתו וחיבורו לרכב. ישנם כיסאות שעגינתם דורשת מאמץ רב.

תאריך יצור ותפוגה

תאריך הייצור מצויין על הכסא. לרוב, כסאות ייחשבו בטיחותיים כ-5/6 שנים מתאריך הייצור שלהם. לאחר תקופה זו, לא מומלץ להשתמש בכסא. בנוסף, לא מומלץ להשתמש בכסא שעבר תאונה. ייתכן וישנן פגיעות שאינן נראות לעין הפוגמות ביכולתו להגן על ילדך.

ניקיון

מושבים של תינוקות ברכב מלוכלכים יותר מבתי שימוש. המסקנה הלא קלה לעיכול הזו התפרסמה במחקר שנערך באוניברסיטת ברמינגהם באנגליה. המחקר מצא עדויות לכ-100 בקטריות וחיידקים שונים, ביניהם סלמונלה וחיידק אי-קולי, על כל סנטימטר מרובע של כסא בטיחות. לשם השוואה: בשירותים ביתיים ימצאו כ-50 חיידקים ובקטריות בממוצע. עכשיו תחשבו מה אתם עושים עם המידע הזה. לפיכך כדאי לבחור בכסא שניתן להסיר את ריפודו בקלות, ואם אפשר, שיהיה בטוח לשימוש במכונת כביסה. בנוסף, ריפוד קל העשוי מבד אוורירי ונושם, יבטיח את נוחות הילד ויצמצמם הזעה בימים חמים או בנסיעות ארוכות.

עוד באותו נושא

וולוו ממציאה מחדש את מושב הבטיחות ברכב

לכתבה המלאה

תו תקן

חשוב לוודא כי לכיסא הבטיחות שברצונכם לרכוש יש תו תקן אמריקאי או אירופאי, ורצוי שיהיה לו את שניהם גם יחד. זאת כמובן לצד אישור של מכון התקנים הישראלי. התקן לכיסאות בטיחות (ת"י 1107 התקני ריסון לילדים ברכב מנועי) הוא תקן רשמי. כלומר, חובה על פי חוק לייבא, לייצר ולשווק רק כסאות המיוצרים על פי התקן. כיסאות שאינם בעלי תקנים ואישורים אלו, משמעות הדבר שלא עמדו במבחני ריסוק מחמירים ואינם בטיחותיים מספיק עבור ילדכם.

מושבי בטיחות של ילדים ברכב. ShutterStock
יש חנויות המספקות שירותי הרכבה/ShutterStock

זווית שכיבה

כאשר מדובר בתינוק שזה עתה נולד קיימות שתי אפשרויות: סלקל או מושב בטיחות המתאים מגיל הלידה, כלומר כזה המאפשר ומורשה להתקנה גם נגד כיוון הנסיעה, הנדרשת כדי לתמוך את ראשו ואת גבו של התינוק. הבחירה בין שתי האפשרויות היא משיקולי פונקציונליות ותקציב: רכישת סלקל לא תחסוך מכם רכישת מושב בטיחות, אבל רכישת מושב בטיחות המתאים מגיל הלידה עשויה לחסוך לכם רכישת סלקל. בתוך כך, יש לשים לב כי כיסאות רבים אינם מגיעים לזווית השכיבה הרצויה - 156 מעלות. ואין מדובר רק על נוחות של הילד אלא על בטיחות של ממש. לפיכך, יש לוודא בחנות כי הכיסא המשולב מגיע לזווית הנדרשת.

אחריות

יש לוודא מי נותן את השירות, היכן, לכמה זמן תקפה האחריות, ומה קורה במקרה של תקלה - האם אתם צריכים להביא את מושב הבטיחות לנקודת איסוף, או מגיעים אליכם. פרק הזמן הממוצע לאחריות עומד על שנה.

התקנת הכיסא

מחקרים שנערכו בארה"ב מלמדים כי יותר מ-60% מההורים התקינו באופן לקוי את הכיסא - דבר שיכול במקרה של תאונה להוביל לפציעה חמורה של התינוק ואף למוות. לפיכך, בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר חנויות שמספקות במקביל גם שירות בו נציג מורשה מטעם היבואן מתקין את הכיסא עבור ההורים.

הכותבת היא מנהלת הקהילות במועדון הצרכנות של האימהות 'מאמא גורו'

בחודש פברואר נציין במאמא גורו את חודש הבטיחות, לצד מוצרים שיסייעו לשמור על בטיחות הילדים בנסיעה ובבית, נשלב תכנים בנושאי בטיחות, ייעוצים מקצועיים וטיפים להורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully