וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפצעתם באימון? כך תוכלו להשיג פיצוי הולם

עו"ד אסף ורשה

17.3.2019 / 10:24

אתם מתאמים בחדר כושר או רצים במירוץ העירוני? פעילות ספורטיבית אולי טובה לבריאות אבל היא כוללת בתוכה סיכונים לפציעה. מה לעשות כדי לזכות בפיצוי במקרה הצורך? מדריך

ריצה בחדר כושר. ShutterStock
חדר כושר/ShutterStock

בשנים האחרונות עלה מספר העוסקים בכושר גופני בישראל. כפועל יוצא, נפצעים מדי שנה מאות מתאמנים, בין אם במהלך אימון קבוצתי או באימון אישי. במקרים רבים הפציעה נובעת מרשלנות ומזכה את הנפגע בפיצוי. באילו מקרים ניתן להגיש תביעה? כיצד יש לעשות זאת ומה הסיכוי כי בית המשפט יפסוק פיצויים?

נפגעתי באימון כושר על מתקן בפארק. את מי אני תובע במקרה זה?

לרשות המקומית יש חובת אחריות כלפי המתקנים שמוצבים בשטחים הציבוריים בה ובכלל זה גם מתקני הכושר. במקרה בו יוכיח המתאמן כי הרשות התרשלה בכך שהציבה מתקן שאינו תקין או לא בדקה אותו באופן סדיר וסביר - גדולים הסיכויים כי בית המשפט יראה בה כרשלנית. בהקשר זה - סביר משמעו בדיקה תקופתית מדי חודש. לצד זאת, במסגרת שרשרת הגורמים הנתבעים להם יש חובת אחריות, ניתן לכלול גם את יצרן המכשיר והגורם שהתקין אותו. מנגד, חלה על המתאמנים החובה להתאמן בסבירות ולפיכך, פציעה שנובעת מאימון יתר או בשל סטייה מהוראות השימוש - לא תזכה את הנפגע בפיצוי.

כיצד יש לפעול לאחר פציעה בחדר כושר?

לאחר פציעה, חובה על הנפגע לדווח על כך באופן מיידי למדריך הכושר ולתעד מייד לאחר מכן את הסביבה בה נגרמה הפציעה, המכשיר או המשטח בו התרחש האירוע. הדבר יסייע לתובע להוכיח את נזקיו וימנע אפשרות לטשטוש ראיות מצד מפעיל חדר הכושר. בנוסף, מומלץ מאוד לרשום את פרטי העדים שצפו בהתרחשות הפגיעה ואם הדבר ניתן, מוטב לקחת דף נייר ולבקש מהם שיפרטו בכתב את שראו ויחתמו על המסמך. עדויות אלו יסייעו לנפגע לבסס את תביעתו. אף אם הפציעה אינה חמורה או מחייבת הגעה דחופה לחדר המיון או לרופא, מוטב שלא להמתין,אלא לפנות לקבלת אבחון וטיפול רפואי ובכל מקרה, לוודא כי צוין ברישומים הרפואיים שהפגיעה התרחשה בחדר הכושר. לאחר מכן, יש לברר את פרטי המבטחת של מכון הכושר ולהעביר את מכלול הפרטים לידי עו"ד מטעם הנפגע לצורך גיבוש תיק תביעה. כמובן שתביעה נזיקית שתוגש כנגד מכון הכושר והמבטחת אינה שוללת את האפשרות של הנפגע לקבל פיצוי מפוליסות נוספות, ככל שיש ברשותו, כגון פוליסת תאונות אישיות.

עוד באותו נושא

הילד נפצע אחרי הצהריים? יש מי שישלם לכם

לכתבה המלאה

במסגרת מרוץ התייבשתי כי היה לי חם. יש לי עילת תביעה?

על מנת לבדוק האם קיימת עילת תביעה, על המתאמן שנפצע לבחון האם המאמן יכול וצריך היה לצפות כי המעשה או המחדל יובילו לפציעה שקרתה בפועל. גם כאשר מדובר על מירוץ בקנה מידה קטן, או אף על אימון, חלה על המאמן האחריות לבחון את תנאי מזג האוויר והתאמתם לרמת הקושי שטמונה בריצה. במידה ויוכח כי האימון או המירוץ התקיימו בתנאי מזג אוויר שאינם סבירים - בהחלט קיימת עילת תביעה לנפגע.

אילו עוד סיכונים הם צריכים למנוע?

כל סיכון סביר שהם יכולים לצפות. המבחן הקובע הוא מבחן הצפיות. סיכון שניתן לצפיה צריך למנוע אותו או לפחות לנקוט אמצעים סבירים כדי לנסות ולמנוע אותו. כך למשל, ריצה בתנאי מזג אויר קיצוניים. כך גם אם לא דואגים חסימה של כלי רכב וכיוב'.

נרשמתי לחדר כושר. מה הן חובות מכון הכושר ומה חובותיי כלקוח ?

למכון כושר יש חובות כלפי המתאמנים בו לספק להם סביבת אימונים בטוחה נקייה מסיכונים. הבסיס המשפטי לחובה זו הוא חוק הספורט, שמסדיר את פעילות מכוני הספורט, ומגדיר מהו מכון ספורט, מי יכול לאמן ומהם התנאים הנדרשים על מנת לספק סביבת אימון בטוחה ונאותה למשתמשים.

לפיכך על מכון הכושר להציב בתחומו מכשירים תקינים ומפוקחים שעוברים בדיקות תקופתיות, להסיר כל מכשול או איום על בריאות המתאמנים, לדאוג כי רצפת המכון תהיה נקיה ויבשה וכמובן שהמאמנים בו עברו הכשרות מתאימות ושהם מחזיקים בתעודות רלוונטיות. כמובן שהחובה אינה מסתכמת רק בתחזוקת המכשירים, אלא על המכון לדאוג כי חדרי המקלחות והשירותים יתוחזקו כראוי וכן גם חדר הסאונה שמהווה כיום חלק בלתי נפרד ממכוני כושר רבים.

האם כל תאונה במכון תזכה בהכרח את הנפגע בקבלת פיצוי כספי?

למכון קיימת חובת אחריות כלפי המתאמנים ואין די ביצירת סביבה בטוחה, אלא על המכון לפקח באמצעות מאמניו כי המתאמנים משתמשים במכשירים באופן ראוי. אולם גם על המתאמנים חלה חובת אחריות להישמע להוראות המאמנים ולא לבצע פעולות שסוטות מתוכנית האימונים שהורכבה באמצעות המאמן או מהוראותיו.

כך למשל, הוגשה תביעה של מתאמן שנפגע תוך כדי הרמת משקולות בכפר המכביה, לאחר שהשתחרר פין במתקן והמשקולות נפלו עליו. השופטת דחתה את התביעה וקבעה כי סיבת התאונה לא היתה תקלה במכשיר, אלא נגרמה כתוצאה מהפרת חובת הזהירות שחלה על המתאמן להכניס כראוי את פין המשקולת, לבטח כאשר מדובר על מתאמן ותיק.

הלכתי בהליכון בחדר הכושר ואיבדתי שיווי משקל, נפלתי ונפצעתי. האם אני זכאי לתבוע?

לא כל תאונה בשטח המכון מצביעה על רשלנות מצידו. אם המתאמן יוכיח כי היה פגם בהליכון שהוביל לתאונה או שהמכשיר לא טופל ותוחזק כראוי - גדולים הסיכויים כי בית המשפט יקבע כי מדובר על התרשלות. גם במקרה בו התובע יוכיח כי התאונה נגרמה בשל צפיפות שחורגת ממתחם הסבירות או שהמכון לא דאג לסלק מפגעים כגון משקולות מצידי ההליכון , סביר להניח כי בית המשפט יקבע כי מדובר על סטיה של מפעילי המכון מהמצופה ממנו.

נפגעתי במסגרת מכון הכושר . מי הגורם אליו אני מגיש את התביעה?

בראש ובראשונה כלפי המכון ומי שמפעיל אותו. לרוב למכון כזה יהיה ביטוח אחריות. ביטוח שמכסה אותו כלפי צד ג' לרבות עובדים, אורחים ומתאמנים. בשביל לקבל תגמולים מביטוח האחריות של מפעילי המכון צריך להוכיח שהמכון התרשל והנזק נגרם כתצואה מרשלנותו.

ביטוח שני הוא ביטוח אישי של המתאמן מתוך הבנה שבפעילות ספורטיבית תמיד יש סיכונים. ולכן חשוב שספורטאי יעשה לעצמו ביטוח אישי שלא מותנה בפיצוי של אף אחד. זה יתן לו מענה בין אם מדובר בטיפול רפואי שהוא צריך, פגיעה שתוביל לאבדן כושר עבודה או חו"ח לנכות צמיתה או אפילו סיעוד. זה מה שנקרא פוליסת תאונות אישיות.

הכותב הוא מומחה בדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully