וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירעון הגיע לשיא של 3.8% - לאן נעלם שר האוצר?

14.5.2019 / 15:00

למרות שהגירעון חרג מהיעד בצורה משמעותית לא נשמע קולו של שר האוצר משה כחלון בנושא. למה, בניגוד לפעמים קודמות, ממלא כחלון את פיו מים? פרשנות

משה כחלון  מכולנו ממריץ בוחרים להצביע להם, מטה המפלגה, 8 באפריל 2019. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

משרד האוצר פרסם את נתוני הגירעון המצטבר נכון לחודש אפריל, והתברר שהגירעון מגיע ל- 3.8%. נתון כמו זה, הגבוה הרבה יותר מכפי שתוכנן לשנה הזאת, 2.9%, דורש התייחסות של שר האוצר ומנכ"ל המשרד. באופן מפתיע, שניהם שותקים.

לי, לפחות, זה נראה מוזר. זה מאד שונה ממה שקרה רק לפני כחודשיים, כמה ימים לפני הבחירות, כשהתברר לאנשי משרד האוצר שהגירעון המצטבר הוא 3.5% (פחות מעכשיו, אבל עדיין גבוה). אז קרו שני דברים: ראשית, הנתונים פורסמו רק כמה דקות לפני חצות הלילה שבין חמישי לשישי, מה שיצר את התחושה שמישהו באוצר קיווה שאף-אחד לא ישים לב אליהם עד יום ראשון (ואז כבר יהיו דברים אחרים לדבר עליהם).

שנית, שר האוצר ומנכ"ל המשרד יצאו במתקפה תקשורתית שמטרתה להסביר כי קודם כל, הנתונים מקריים ואם רק נחכה עוד קצת נראה איך הדברים מסתדרים מעצמם. אם הם בכל זאת לא מקריים, אז יהיה קל מאד לסדר אותם אחר כך. ואם הם גם לא מקריים, וגם לא יהיה כל-כך קל לסדר אותם, אז זה בכל זאת אפשרי גם להחזיר את הגירעון אל היעד, גם לא להעלות מיסים וגם להגדיל את תשלומי הרווחה. אני לא יודע אם זה רק אני, אבל לי זה הזכיר את בארט סימפסון שמודיע "אני לא אשם, (אם אני אשם) אף אחד לא ראה, (ואם מישהו ראה) לא תצליחו להוכיח כלום".

כך שהשקט עכשיו מכיוון הדרגים הבכירים של משרד האוצר הוא מאד מעניין. כי אם הם כל-כך התאמצו להסביר גרעון של 3.5%, הייתי מצפה שהם יתאמצו הרבה יותר להסביר איך יכול להיות שלא רק שהגירעון לא מסתדר מעצמו, הוא הולך ומחמיר. ולא רק שהוא הולך ומחמיר, מתוך נתוני הגירעון אפשר גם להבין שקצב גידול התוצר הוא איטי יותר מכפי שצפו, מה שאומר שלא רק שלממשלה יש בעיה, גם לציבור יש אחת, כי כשהגידול בתוצר מאט, רמת החיים שלנו לא עולה.

עוד באותו נושא

משרד האוצר: הגירעון התקציבי זינק לשיא של 3.8% תוצר

לכתבה המלאה

בכל מקרה - הציבור ישלם

שני הסברים עשויים להיות לשקט של השר והמנכ"ל. הראשון - שר האוצר לא באמת מתכוון לחזור לתפקיד. לכן הוא מעדיף תקופה של שקט כדי שעד שהשר הבא יכנס לתפקיד כבר ישכחו מי השר שאחראי לגירעון. או במילים אחרות: השקט עכשיו הוא כדי לאפשר לשר כחלון להראות כאילו אין לו שום קשר למה שיקרה כששר האוצר הבא יעלה מסים, ו/או יקצץ בתקציבי הרווחה, הבריאות והחינוך.

האפשרות השנייה היא שהשר כחלון דווקא כן מתכוון לחזור למשרד האוצר, אבל הוא נשאר בשקט עכשיו כי הוא מעוניין שפקידי האוצר ידונו בכל מיני תוכניות אפשריות לצמצום הגירעון. אם משה כחלון מתכוון לחזור לאוצר, אני בטוח שמאד נוח לו אם העיתונים מתמלאים בכותרות על תוכניות שהוגים נערי-האוצר להקטנת הגירעון. ולא רק שהוא מעוניין בכותרות, הוא מעוניין בכותרות על תוכניות שכוללות כמה שיותר מסים, ורצוי על מעמד הביניים והשכבות החלשות. כי כותרות כאלו יאפשרו לו בעוד כמה חודשים גם להטיל מסים ולקצץ בתקציבי הרווחה, וגם לטעון שזאת לא אשמתו. הוא יוכל אפילו לטעון שמה שקורה זה הרע במיעוטו, ושעם כל שר אחר, הציבור היה צריך לשלם הרבה יותר.

אבל מה לעשות, לא משנה מי יהיה השר, או מה הוא יגיד. הציבור ישלם.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully