וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לעבוד בחופש הגדול? כדאי שתדעו מה מגיע לכם

יפעת תבור ואדר שורץ אביטל

2.6.2019 / 10:01

החופש הגדול בפתח וזו הזדמנות לבני נוער להרוויח קצת כסף. מה השכר המגיע לבני נוער, את מי מותר להעסיק ואיך ומה עושה מי שפגעו בזכויותיו? מדריך

חבורת בני נוער. ShutterStock
בני נוער/ShutterStock

עוד פחות מחודש יצאו עשרות אלפי בנות ובני נוער לחופש הגדול. חלקם ינצלו את החופשה למטרות נופש וחלקם לעבודה. בשביל חלק מאותם בנות ובני הנוער הצעירים זאת תהיה הפעם הראשונה בה הם יתנסו בשוק העבודה. לצערנו כל שנה אנו עדים לבנות ובני נוער אשר אינם מכירים את זכויותיהם ולעיתים עלולים להיות מנוצלים במקומות העבודה.

אז רגע לפני החופשה קחו את הזמן להיערך נכון ולהכיר את זכויותיכם.

העסקת בני נוער בחופש הגדול

בהתאם לחוק, במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק נוער מגיל 15 ואילך (בכפוף לסייגים ובמגבלות מסוימות). במהלך חופשת לימודים רשמית המחוקק מאפשר להעסיק נוער החל מגיל 14, אך בכפוף לסייגים ורק בעבודות קלות שאינן מזיקות לבריאותם או להתפתחותם. למשל, יש לשים לב כי ישנן עבודות בהן חל איסור להעסיק בני נוער, כגון, הרמת משאות מעל 12.5 ק"ג למשך יותר משעתיים ביום, ריתוך מכל סוג שהוא, ניקוי מנוע או ממסרה שהיא בתנועה ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אופן קבלת בני נוער לעבודה

במידה והעובד התקבל לעבודה (לפחות ל-30 יום), המעסיק חייב לספק לו תוך 7 ימים טופס עם פרטי העובד המזהים המפרט את תנאי ההעסקה והגדרות התפקיד. במקביל על העובד להעביר למעסיק אישור רפואי וצילום של תעודת זהות או ספח תעודת הזהות של ההורים.

התלמדות ללא תשלום האם זה חוקי?

לא. על המעסיק לשלם לעובד שכר עבודה בגין שעות בהן נדרש לבצע התלמדות, הדרכה, השתלמות, תקופת ניסיון, השתתפות בישיבות צוות וכן עבור כל זמן בו נדרש על ידי המעסיק להימצא במקום העבודה או במקום אחר.

שעות עבודת בני נוער

המחוקק קובע מגבלות על שעות העבודה של בני הנוער והצעירים - בגילאי 14-15 מותר להעסיק עד 8 שעות ביום בבוקר. החל מגיל 16 ואילך מותר להעסיק עד 9 שעות עבודה ביום.

אין להעסיק בני נוער שטרם מלאו להם 16 שנים, יותר מ-8 שעות ליום עבודה וכן לא יותר מ-40 שעות בשבוע. בני נוער בגילאי 16 ומעלה ניתן להעסיק עד 9 שעות ביום ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות בסך הכל (למעט חריגים הקבועים בחוק).

בגילאי 14-15 מותר להעסיק נוער רק בין השעות 8:00-20:00 (איסור זה חל גם על צעירים מעל גיל 16 שחוק חינוך חובה חל עליו, כלומר טרם סיימו כיתה י') ואילו מגיל 16 ועד 18 מותר להעסיק עד חצות בתקופת חופשת לימודים רשמית, ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה אחרי השעה 23:00, המעסיק יחזיר את הצעיר לביתו בסיום העבודה, בעצמו או באמצעות אחר מטעמו.

החזר נסיעות

בני נוער זכאים להחזר הוצאות נסיעה מהמעסיק עד לסך של 26.40 שקל ליום עבודה. על המעסיק להקפיד ולוודא כי יש לעובד את האמצעי לחזור לביתו בשלום.

הפסקות ומנוחה

במהלך יום עבודה של 6 שעות ומעלה זכאי הנוער העובד להפסקה של 45 דקות (מתוכה 30 דקות רצוף), זמן ההפסקות אינו נכלל במסגרת שעות העבודה והוא יהיה על חשבון העובד, אלא אם כן דרש המעסיק מהעובד להישאר בתחום מקום העבודה. בנוסף, חל איסור על העסקת בני נוער וצעירים בשבת.

שכר והפרשות

המעסיק מחויב לשלם לבנות ובני הנוער שכר שאינו נמוך משכר המינימום ואינכם זכאים להסכים לקבל שכר פחות משכר המינימום. שכר המינימום עומד על 21.45 שקל לשעה עד לגיל 16, 22.98 לשעה עד גיל 17 ו-25.43 שקל לשעה עד גיל 18.

לידיעתכם, הפרשות לביטוח פנסיוני נעשות כאשר המדובר בעובד מעל גיל 18 ולכן בני נוער אינם זכאים להפרשות אלה.

טיפים

• רצוי לנהל רישום מדויק של שעות העבודה שלכם (במקביל למעסיק)

• במקרה בו המעסיק פגע בזכויותיכם יש לפנות בהקדם לגופים הרלבנטיים, למשל למשרד העבודה.

• נער שהמעסיק פגע בזכויותיו יהיה רשאי לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה בכפוף לתקופת ההתיישנות הקבועה בחוק.

הכותבות הן עורכות דין ממשרד סיגל פעיל שות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully