וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון מנסה לגלגל את הגירעון על הפקידים? הוא טועה בכתובת

21.6.2019 / 0:00

כמו שרים קודמים שנקלעו למצב דומה, תולה שר האוצר משה כחלון את האחריות לגירעון, לפחות באופן חלקי, בבכירי משרדו. כדאי לו לזכור מי האחראים האמיתיים

משה כחלון במטה מפלגת כולנו בבת ים , פברואר 2019. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

קראתי ששר האוצר טוען שחלק מהאשמה בכך שהגירעון גדול בהרבה מהמתוכנן היא של פקידי האוצר. לו הייתי הוא, יש שתי סיבות שבגללן הייתי נמנע מלהשמיע את הטענה הזאת בקול רם. הסיבה הראשונה היא שכל בעלי התפקידים הבכירים במשרד האוצר הם מינויים שלו - הוא מינה לתפקיד מנכ"ל המשרד את מקום 11 במפלגה שלו, והוא גם מינה את ראש אגף תקציבים, את החשב הכללי, ואת הכלכלנית הראשית.

אז גם אם השר צודק, ומי שאשם בכך שמשרד האוצר מתנהל באופן לא אחראי במשך כל הקדנציה שלו הם הפקידים, זאת בכל זאת אשמתו של השר. כי אם השר בוחר אנשים שאומרים לו את מה שהוא רוצה לשמוע, שלא יתפלא אם זה נגמר בגירעון הרבה יותר גדול מהמתוכנן.

הסיבה השנייה היא שבימינו הכל מתועד. לפני כמה שנים ישבתי עם חבר שעבד אז במשרד האוצר. התקשר אליו אחד המנהלים במשרד וביקש שיבצע שינויים באיזה מסמך. החבר ענה שהוא יעשה את השינוי המבוקש, אבל שקודם שישלחו לו אסמכתה בדוא"ל. שאלתי למה כל-כך חשוב לקבל את הבקשה גם בדוא"ל, והחבר ענה שאחרי ששר האוצר שטייניץ עשה גירעון של 3.8% ב- 2012, שלחו את מבקר המדינה לברר איך קרה שהגירעון כפול מהמתוכנן.

עוד באותו נושא

רוצים להוריד את מחירי הפירות והירקות? זה מה שצריך לעשות

לכתבה המלאה

האחראי האמיתי - נתניהו

השר שטייניץ, או מישהו מאנשיו, ניסו, כמו שהשר הנוכחי מנסה, להעביר את האשמה אל הפקידים. כך יצא שאנשי המבקר הגיעו גם אל החבר שלי. למזלו, הוא סיפר לי, הוא שמר במקרה את כל תכתובת הדוא"ל שלו, כך שהיה ברור מאד מי עשה מה.

אז לו אני הייתי שר האוצר, הייתי נזהר מלהאשים אנשים שכנראה שומרים תיעוד של כל מה שהתרחש במשרד. כי הניסיון לגלגל את האשמה לפקידים לא הצליח לשר שטייניץ, ואני בספק אם הוא יצליח גם לשר הנוכחי.

חוץ מזה, חשוב לזכור שמי שבאמת אשם בזה ששר האוצר חוטף עכשיו כל-כך הרבה אש על ההתנהלות הלא אחראית שלו הוא בנימין נתניהו - שלא הצליח להקים ממשלה. הרי אם הייתה קמה ממשלה באפריל או במאי, היום כבר היה לנו שר אוצר חדש, ועד שהוא היה מבין כמה גירעון יש, ומה צריך לעשות כדי לצמצם אותו, היו חולפים עוד כמה חודשים. כשכבר היו מבינים מה צריך לעשות, היו דוחים את הביצוע של כל הגזירות לשנה הבאה, ועד אז אף אחד לא היה זוכר את הקשר בין משה כחלון לגירעון. יותר מזה, כחלון היה יכול לטעון ביושר שהוא היה שר אוצר רק עד אפריל או מאי, ולכן אם הגירעון ב- 2019 גדול, זה הרבה בגלל מי שבא אחריו בתפקיד. אבל כנראה שלהאשים את הפקידים זה יותר קל מאשר להאשים את ראש הממשלה.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully