וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק, מלחמת הסחר או האבוקדו במקסיקו: למה זינק הביטקוין?

5.7.2019 / 0:00

בועה חדשה מתנפחת? המטבע הדיגיטלי זינק מחדש לאחרונה לגבהים חדשים. האם ההכרזה על המטבע של פייסבוק דחפה אותו למעלה או שמא דווקא טראמפ ומלחמתו בכלכלה הסינית?

יוני כהן. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

לפני כמה חודשים קיבלתי במתנה 0.05 ביטקוין, ודי שכחתי מזה. אבל כשפתחתי במקרה את הארנק האלקטרוני שלי, גיליתי שהשווי קפץ מכ-200 דולר ל-650 דולר. כפי שאפשר לראות בתרשים 1, מאז הפסדתי קצת, אבל הביטקוין שלי עדיין שווה בערך 530 דולר, מה שנותן לי תשואה של 170% בכמה חודשים. לא רע בכלל, בעיקר בגלל שהדבר היחיד שעשיתי בשביל התשואה הפנטסטית, זה לשכוח מהמתנה שקיבלתי.

באופן טבעי ניסיתי להבין מה גרם לכך שהמחיר זינק. ההסבר הראשון שקיבלתי היה שמדובר בהודעה על הליברה, מטבע קריפטוגרפי חדש של פייסבוק שהארנקים שלו יוטמעו, בין היתר, בפייסבוק, ווטסאפ, ומסנג'ר.

מחיר ביטקוין בדולרים. מערכת וואלה!
תרשים 1 : מחיר ביטקוין בדולרים. מקור: CoinMarketCap/מערכת וואלה!

אין ספק שלשמועה על ליברה הייתה השפעה על מחירו של הביטקוין. ברגע שחברה מהסדר גודל של פייסבוק, מכריזה על האמון שלה בטכנולוגיה שמאחורי הביטקוין, אין ספק שזה משפיע על המשקיעים. אבל להניח שכל העלייה במחיר של הביטקוין נובעת מההכרזה על הליברה, זה כמו להניח שמה שגרם לעלייה במחיר של הביטקוין זה מחירי האבוקדו במקסיקו.

כפי שאפשר לראות בתרשים 2, יש מתאם חזק מאד בחודשים האחרונים בין המחירים של האבוקדו והביטקוין. אבל כפי שלמד כל סטודנט לסטטיסטיקה, מתאם לא בהכרח מלמד על סיבתיות, והרבה פעמים מתאמים יכולים להיות מקריים לחלוטין.

אז חוץ מהליברה, לעליה במחיר של הביטקוין יש עוד מספר הסברים אפשריים. חלק אחד מהעלייה הוא כנראה ניפוח מכוון: יש אינדיקציות שסוחרים גדולים רכשו כמויות גדולות של מטבע אחר, תת'ר, לפני מספר שבועות, וייתכן מאד שהם השתמשו בכסף כדי לנפח את השווי של הביטקוין בשביל להרוויח מהבועה שנוצרה.

מחיר ביטקוין לעומת מחיר אבוקדו במקסיקו. מערכת וואלה!
תרשים 2 : מחיר ביטקוין/מערכת וואלה!

חלק שני קשור למקרו-כלכלה העולמית. באירופה, הנגיד מדבר על כך שהשווקים עדיין לא התאוששו ושהוא ימשיך להזרים כספים לשוק ככל שידרש. יש הרבה מאד אנליסטים שמאמינים שבקרוב, גם בארה"ב הבנק המרכזי יוריד את הריבית ויגדיל את קצב ההזרמה של כסף לשוק. כשכל כך הרבה כסף זורם לשוק, זה מעורר, שוב, את החשש מאינפלציה. חשש מאינפלציה מייצר ביקושים לנכסים שהם לא כסף, והביטקוין הוא אחד הנכסים שנהנים מהביקוש הזה.

חלק שלישי זאת מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, וההפגנות בהונג-קונג. כששני הדברים האלה קורים ביחד, יש הרבה סינים שרוצים לשים את הכסף שלהם במקום שהממשלה לא יכולה להגיע אליו. בשנים האחרונות יש פער גדול בין העודף הגדול של הסינים בחשבון השוטף, לבין הגידול המתון בנכסים סיניים בחו"ל. באופן רשמי, הפער הזה מוסבר כ"שגיאות". באופן לא רשמי, כנראה שחלק גדול מהפער זה סינים שמבריחים את ההון שלהם לחו"ל.

השילוב של סינים שמבריחים כסף מהממשלה, ביחד עם אירופאים ואמריקאים (ואולי גם איראנים?) שמחפשים נכסים מוגנים מאינפלציה, מביא לעלייה בביקוש לביטקוין. מכיוון שסכומי הכסף שמסתובבים בעולם הם עצומים, מספיק ששבריר של אחוז יזוז אל הביטקוין, כדי שהמחיר שלו יזנק בחדות. כך שכל עוד אי הוודאות בכלכלות העולם נמשכת, ייתכן מאד שהמחיר של הביטקוין ימשיך מדי פעם לעשות כותרות. באופן אישי, לי זה מאד נחמד להשאר עם הקצת ביטקוין שיש לי, ולראות איך המחיר יורד ועולה.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully