וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשלוחים עולים לאוויר - האם זה יעזור לסביבה?

תמר לביא, זווית

12.7.2019 / 0:00

הם מהירים, קטנים, חסכוניים והם משתלטים על חיינו, אבל האם רחפני המשלוחים שנכנסים כעת לפעולה בעולם יהיו גם ידידותיים יותר לסביבה?

זווית

לאחרונה נדמה שקשה למצוא סרט פעולה, מתח או אימה הוליוודי שאין בו רחפן מסוג כזה או אחר. כך, למשל בסרט האימה "משחק ילדים" הנבל משתמש ברחפן כדי להטיל אימה על עוברי אורח בקניון, בסרט "ספיידרמן: רחוק מהבית" מקרין ג'ייק ג'ילנהול בתפקיד מיסטריו הדמיות דיגטליות על גבי רחפנים כדי לייצר מציאות אלטרנטיבית מאיימת ובסרט "טופ גאן" החדש שייצא בשנה הבאה טום קרוז המגלם את הטייס מאווריק נלחם ברחפנים עוינים.

בזמן שהוליווד מפנטזת, חברות שונות משקיעות מאמצים רבים בהפיכת השימושים הדמיוניים האלו למציאות. ואכן, בשנים האחרונות הרחפנים הפכו מתחביב טכנולוגי שולי לפריט נחשק כמעט בכל תחום שאפשר להעלות על הדעת: בחקלאות, בביטחון, במחקר או בסיוע ובהצלת חיים במקומות שקשה להגיע אליהם.

מי שכבר זיהו את הפוטנציאל החבוי ביכולת השינוע של הרחפן הן חברות המציעות סחר אינטרנטי המבוסס על משלוחים. אלה פונות לחיפוש פתרונות זולים ויעילים יותר להעברת סחורות, ולמשבצת הזו בדיוק מתאים הרחפן.

בשנים האחרונות אנו צופים במרוץ להשגת היכולת הטכנולוגית להעברת מוצרים באמצעות רחפנים. כבר ב-2013 פורסם שאמזון חשפה פרויקט חדש שמטרתו לפתח מוצר מעופף שיעביר את המשלוח שהזמנת לפתח ביתך תוך חצי שעה. באפריל האחרון פורסם כי גוגל השיקה באוסטרליה את שירות משלוחי הרחפנים הראשון בעולם. כמה שבועות אחר כך פורסם שאמזון חשפה רחפן משלוחים חדש שפיתחה וכי בכוונתה לעשות בו שימוש לשירות משלוחים מעופפים כבר בחודשים הקרובים. בשבוע שעבר הציגה סין טכנולוגיית שינוע סחורות באמצעות רחפן גדול, המסוגל לשאת 250 קילוגרם ושמסוגל לנחות באגמים, בכבישים ובמדשאות. הרחפן מיועד למשלוח חבילות למאות האיים שסובבים את סין.

15 קילוגרם מול 200 קילוגרם

"לשימוש ברחפנים יש יתרונות סביבתיים-כלכליים כמו חיסכון בזמן נסיעה, צמצום הפקקים בכבישים, הקטנה של כמות הפליטות המזהמות וצמצום טביעת הרגל הסביבתית", אומרת ד"ר שירי צמח-שמיר, כלכלנית סביבתית מבית הספר לקיימות מהמרכז הבינתחומי הרצליה. "רחפנים יכולים לתת מענה לכל חברות המשלוחים המקומיות. כך, למשל, אם אני מזמינה חבילה מחו"ל, היא תגיע לשדה התעופה ומשם חברת המשלוחים תעביר אלי את החבילה באמצעות רחפן".

יריב בש, בעל חברת רחפנים ושותף בצוות המקים של החללית הישראלית "בראשית", מסביר על היתרונות הנוספים שבטכנולוגיה: "היום מי שמביא את ההמבורגר שלך הביתה הוא שליח ברכב או בטוסטוס. כדי להעביר קציצה של 200 גרם, משנעים רכב ששוקל בין 200 קילו לטון ממקום למקום. לעומת זאת, רחפן יהיה במשקל מקסימלי של 15 קילו, כולל משקל ההמבורגר שלך, והוא 100 אחוז חשמלי".

"זה גם עניין של הצלת חיים. האדם שנוסע ברכב, עובד בשכר מינימום, אולי לא ישן טוב אתמול בלילה, עכשיו בדיוק הוא שולח הודעות בזמן שהוא 10 שעות על הכביש, ומי יודע אולי גם שתה קצת אלכוהול", מוסיף בש. "רחפן, לעומת זאת, לא מתעייף, וגם אם הרחפן פוגע בך רוב הסיכויים שאולי תיפצע אבל לא תמות. לעומת זאת, אם רכב במהירות של 50 קמ"ש נכנס בך אין לך הרבה סיכוי".

עוד באותו נושא

עזרה לסביבה? בנייה ירוקה גם תזניק לכם את העסק

לכתבה המלאה

גבולות הרחפן

כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, קיים הסיכוי שבעתיד שימוש במשלוחים מרחפים יהיה מזהם לא פחות מהעברת סחורות במשאיות

"לרחפני משלוחים יש הגבלת משקל", אומרת צמח-שמיר. "וחוץ מהמשקל גם המרחק משחק תפקיד. הרחפן יכול לנוע קילומטרים בודדים עד עשרות קילומטרים. זה לא מחליף משלוח של חבילה מאילת לחיפה. עדיין צריך להיעזר באמצעים תחבורתיים נוספים". בנוסף, על פי צמח שמיר עלולות לצוץ בעיות אפשריות נוספות, כמו פגיעה בפרטיות התושבים, שיקבלו סחורות באמצעות רחפנים מאובזרים במצלמות ישירות לבתים. בנוסף, ככל שהטכנולוגיה מתפתחת מתעצם החשש מפני השימוש ברחפנים למטרות פליליות ולמטרות טרור.

שריפה של דלקים ממקורות מאובנים (נפט, פחם וגז טבעי), בין היתר לצורך הפקת חשמל בתחנות כוח והנעת כלי תחבורה, גורמת לפליטות גבוהות של פחמן דו חמצני לאטמוספרה (בארה"ב נכון ל-2017 תחבורה היתה הגורם לפליטת 29 אחוז מגזי החממה במדינה), שהוא אחד מגזי החממה המשפיעים ביותר על משבר האקלים העולמי. אבל כיצד ישפיע שימוש מסיבי ברחפני משלוחים על פליטת גזי החממה?

מצד אחד, רחפן הוא קל יותר ממשאית ופועל באופן חשמלי, אך מצד שני, רחפן לא מסוגל לסחוב כמויות גדולות של סחורות, בעוד שלמשאית יש אפשרות לאחסן ולהוביל מספר רב של פריטים. מחקר שפורסם ב-2018 בכתב העת המדעי Nature הראה כי העברת מוצרים על ידי רחפנים קטנים אכן מצמצמת את פליטת גזי החממה ואת השימוש באנרגיה יחסית למשלוח צמוד קרקע. אך עם זאת, מעבר לשימוש ברחפנים יחייב הקמה ופריסה של תשתיות לאחסון סחורות המיועדות להישלח למרחקים ארוכים. אופן אחסון המוצרים צורך גם הוא אנרגיה, ולכן יש לקחת גם אותו בחשבון. בנוסף, ככל שהרחפנים גדולים יותר, וסוחבים סחורות כבדות יותר, כך הם מזהמים יותר ועלולים לאבד את היתרון אל מול הובלה יבשתית, על כן החוקרים ממליצים להגביל את גודלם של הרחפנים שיכנסו לשימוש בתחום ההובלה.

כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, קיים הסיכוי שבעתיד שימוש במשלוחים מרחפים יהיה מזהם לא פחות מהעברת סחורות במשאיות. אם נרצה למקסם את הפוטנציאל הסביבתי, ולמצוא פתרונות ידידותיים יותר, יש לבצע את פריסת המחסנים בצורה זהירה וחכמה, בד בבד עם הפחתת פליטות הפחמן של מערכות ייצור החשמל שלנו, זאת באמצעות מעבר לאנרגיות מתחדשות המופקות בעיקר מקרינת השמש, מהרוח ומזרימת או תנועת מים. רק כך נוכל ליצור יתרון סביבתי לשימוש ברחפנים.

מתי נקבל הזמנות ברחפנים?

"כרגע אנחנו בשלב שרוב העיכוב נובע מרגולציה, קביעת הכללים וחקיקת החוקים למשלוחים ברחפנים", אומר בש. "זה לא יכול להיות מערב פרוע עם מיליון רחפנים שאין עליהם שליטה", מסבירה צמח שמיר את העיכוב ביישום הטכנולוגיה. "צריך לעבוד מול רשות התעופה הישראלית ולבנות מערך לנתיבי תעבורה אוויריים נמוכים". כמו כן, לדעתה יש להיערך לשינויים הכלכליים שהרחפנים יביאו אתם.

בש צופה כי "ככל שהזמן יעבור, החששות מהרחפנים יעלמו, וברגע שהרגולציה תאפשר - כוחות השוק כבר יכריעו באילו תחומים הרחפנים יהיו רלוונטיים. בתחום המשלוחים, אנחנו מאמינים שהזמנות אוכל, משלוחי תרופות מצילות חיים ומשלוחים בין מפעלים יהיו אלה שיתנו את שריקת הפתיחה. אבל זאת רק ההתחלה ועוד יהיו הרבה יותר סוגי רחפנים בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully