וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי נמוך מ-1985: הליש"ט קורסת, הממלכה בלחץ והצרכן הישראלי נהנה

30.7.2019 / 16:23

הפאונד ירד לשפל של 4.25 שקל, ועל פי התחזית זה ממש לא הסוף. פרידה קשה מהאיחוד, חשש מבחירות מוקדמות ופחד מעלייה של ג'רמי קורבין לשלטון - כל אלה מאיימים על המטבע המקומי. ומה לגביכם? כנראה שאין זמן טוב יותר להזמין ברשת מוצרים מבריטניה ולטוס ללונדון

דוכן המרה בבריטניה. GettyImages
החששות כבדים. דוכן המרה בלונדון, היום/GettyImages

ב-1985 ירד ערך הלירה שטרלינג, הפאונד הבריטי, ל-1.05 דולר. היו לכך הרבה סיבות פנימיות בממלכה עצמה, אבל הסיבה העיקרית הייתה דווקא המטבע שמנגד. הנשיא רונלד רייגן קיצץ במסים כדי להחיות את הכלכלה האמריקאית, מדיניות שחיזקה מאוד את הדולר, שבין 1980 ל-1984 קפץ ב-26 אחוז. אלא שהאופוריה הייתה קצרה מאוד, בנקים מרכזיים בעולם התאגדו והתערבו בשווקים והדולר החל לדעוך. ב-1987 כבר צמח הפאונד ל-1.88 דולר וביסס את מעמדו כאחד המטבעות החזקים בעולם.

מאז ידע עליות וירידות, אולם השבוע הגיע הפאונד לשפל היסטורי והיום (שלישי) ירד לערך של 1.21 פאונד לדולר - היחס הנמוך ביותר מ-1985. היחס ליורו אפילו מאיים יותר - 1.09, והסברה היא שזה ממש לא הסוף. על פי התחזיות, במהלך 2020 צפוי היחס לעמוד על 0.95, יש שסוברים שיגיע אפילו מתחת ל-0.9, כשהמשמעות היא שלראשונה בהיסטוריה יעקוף היורו, שגם מצבו לא מזהיר, את הליש"ט.

נעשה קצת סדר. יורו ודולר הם שמות אטרקטיביים, אבל אותנו מעניין השקל. בספטמבר 1985 נכנס השקל החדש ונסחר אז ב-2.08 שקל לפאונד. אין לייחס זאת לכוחות שוק - ערכו של המטבע הישראלי החדש היה גבוה מלכתחילה, עד כדי כך שהציבור פה התקשה מאוד להסתגל אליו. הדעיכה הצפויה של השקל וחזרתו לממדים טבעיים הביאה לנסיקתו של הפאונד, ובהדרגה עלה ערך המטבע הבריטי. באוקטובר 2006 נרשם שער שיא של למעלה מ-8.4 שקל לליש"ט, אבל מאז הפאונד דעך ובמקביל השקל התחזק. שער הפאונד עומד נכון להיום (שלישי) על 4.25 שקל, כמעט חצי מערך השיא שלו - סיבה לדאגה, אבל גם בשורה מצוינת לצרכנים הישראלים שמבלים באתרי קניות כמו אסוס והשלוחה הבריטית של אמזון.

נמל התעופה הית'רו לונדון. ShutterStock
עבור התייר הישראלי היעד הזה נותן תמורה הרבה יותר גבוהה. נמל התעופה הית'רו/ShutterStock

הסיבה העיקרית לקריסה היא, כמובן, חוסר הבהירות סביב הברקזיט. כניסתו של בוריס ג'ונסון לבית ראש הממשלה מעלה את הדאגה למהלך התנתקות קשה ללא הסכם עם האיחוד האירופי. חתירה להיפרדות כזאת תגרום, כפי הנראה, להצבעת אי אמון בפרלמנט ולבחירות מוקדמות. הסקרים, אגב, צופים יתרון לשמרנים, שזכייה שלהם תהווה, בעצם, הצבעת אמון נוספת בעד הברקזיט הקשה ותאפשר את המהלך. מייקל גוב, שעומד בראש צוות התכנון של ה"נו דיל ברקזיט", אמר השבוע כי עדיין יש כוונות לחתור להסכם עם בריסל, אולם הודה כי "כרגע לא נראה שזו אפשרות ריאלית".

האם המשמעות היא שכדי להציל את המטבע שלהם האנגלים צריכים לקוות לניצחון של ג'רמי קורבין ומפלגת הלייבור? ממש לא. המדיניות המוניטרית של קורבין כלפי עסקים נוקשה ולא ידידותית, הוא צפוי להעלות מסים והחוב הלאומי עלול לגדול. יש לציין כי קורבין מתכנן גם להלאים מוסדות כמו הדואר, חברת הרכבות וחברת החשמל, מה שיעלה לציבור הבריטי מיליארדים רבים. כל אלה ועוד מעלים את החשש לירידת ערך נוספת של הפאונד אפילו במקרה שבריטניה תישאר באיחוד.

עוד בוואלה!

באירלנד מזהירים: ברקזיט ללא הסכם עשוי להוביל לאיחוד האי

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, יוצא בביתו, לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, לונדון, בריטניה 27 במאי 2019.. רויטרס
ממש לא כדאי לבנות עליו כמושיע. קורבין/רויטרס

אם מישהו קיווה שהבנק המרכזי, Bank of England, יתערב וינסה להעלות את ערך המטבע, הוא כנראה יתבדה. מהלך כזה יגדיל את חוסר האמון בשוק הבריטי, במיוחד לאור העבודה ששום דבר לא באמת ישתנה בכל הקשור לצפי לגבי ברקזיט קשה. ביום חמישי צפויים ראשי ה-BOE להתכנס, אבל התחזיות הן שלא תהיה לפגישה משמעות לגבי ערך המטבע. לפיכך, כשהאופק לא ממש מזהיר, הדאגה בממלכה גדולה. אמנם ערך נמוך של הפאונד יתרום לייצוא ולתיירות, אבל בבריטניה גם היצואנים מתבססים על חומרי גלם מיובאים, כך שהיתרון שלהם מתבטל.

אם אתם מתכננים לטוס לאירופה בכלל ולבריטניה בפרט, נראה שזה הזמן הנכון לרכוש מטבע זר ולהזמין כרטיסי טיסה ומלונות. לצד התרסקות הליש"ט, צריך לזכור כי גם ערך היורו (3.9 שקל) והדולר (3.49) נמוך ביותר בימים אלה ביחס לשקל, ואלה המטבעות שאיתם אתם קונים את כרטיס הטיסה שלכם. אם אתם חושבים על חופשה, כנראה שבבריטניה תקבלו את התמורה הגדולה ביותר שקיבלתם אי פעם עבור השקל שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully