וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו זוגיות: אלה הכללים לשותפות עסקית מוצלחת

עו"ד חן בכר

5.11.2019 / 16:14

לשותפות עסקית ייתרונות רבים, אך זהו גם מהלך הנושא בחובו סיכון רב. התנהלות נכונה תבטיח שותפות פורייה

לחיצת ידיים. ShutterStock
שותפים/ShutterStock

הקמת שותפות עסקית היא דרך להקל על הסיכון שבפתיחת עסק עצמאי ואמצעי לחלוקת הנטל בקידום מיזמים שאפתניים. שותפות טובה היא זו שהחיבור בין היחידים גדול מסך חלקיו. היא מבוססת בראש ובראשונה על אמון מוצק בין השותפים וחיבור נכון ומאוזן של אינטרסים. השאיפה היא שהשותפים ישלימו האחד את השני - כל שותף יביא לשותפות את החוזקות שמחפות על החולשות של האחר.

מנגד, ההחלטה להיכנס לשותפות עסקית היא אחת ההחלטות הדרמטיות בחייו הבוגרים של אדם. הסיכונים בשותפות עסקית הם רבים ומגוונים והם אף משנים צורה במהלך חיי השותפות. ניתן לצמצם או להפחית את רמת הסיכון, בין היתר, באמצעות היערכות נכונה והתנהלות והצטיידות ביועצים מיומנים. כאשר אלה בנמצא ניתן להיערך ולחשוב על צעדים מקטיני סיכון שיתרמו להקמה וניהול שותפות טובה ומשגשגת.


הנה כמה מהם:

ניטראליות

רצוי לנסח הסכם שותפות מקיף ומפורט, שייערך על ידי עורך דין שלא ייצג קודם לכן את מי מהצדדים (או לחלופין, שכל שותף יהיה מיוצג בנפרד), ולמנות משרד רו"ח ניטרלי, שאינו מזוהה עם אחד השותפים.

עוד בוואלה!

ועד עובדי מגה: הנהלת קבוצת יינות ביתן עוקבת אחרי העובדים

לכתבה המלאה

שקיפות

הנגישות של כל אחד מהשותפים להנהלת החשבונות ולפעילות הכספית השוטפת חיונית להצלחת השותפות. לא פעם, אחד השותפים תופס תפקיד של 'שר החוץ', כזה שאחראי על הקשר עם הלקוחות ואילו השותף האחר מקבל על עצמו את מינוי 'שר הפנים', זה שאמון על הניהול האדמיניסטרטיבי-כספי של העסק.

במצב כזה, חשוב שכל אחד מהשותפים לא יאבד קשר לחלוטין עם התחום של האחר. כדאי מאוד ש'שר החוץ' יהיה מעודכן גם לגבי המצב הכספי השוטף של העסק, חובות פתוחים לספקים, התחייבויות למערכת הבנקאית וכן הלאה. גם ל'שר הפנים' אסור לאבד קשר עם העולם החיצון, בעיקר לא עם הלקוחות. חשוב שהלקוחות יכירו את השותף המתפעל ויעריכו את העבודה הטובה שהוא עושה.

אוטונומיה

מומלץ להסדיר מראש, שכל שותף ימנע מערבוב הוצאות עסקיות עם הוצאות אישיות. ערבוב מעין זה, מעבר לחסרונות הניהוליים והעסקיים הגלומים בו, פותח פתח להתחשבנויות ארוכות ואינסופיות. כמו כן, יש להימנע, ככל הניתן, מצירוף בני משפחה לשותפות, בדגש על הדור הממשיך. ככל שעושים זאת, יש להסדיר בצורה ברורה ומפורטת את הזכויות והחובות וכמובן את תחומי האחריות של בן המשפחה המצטרף.

גמישות והכלה

סכסוכים רבים בין שותפים מקורם בכך שאחד השותפים מסרב להכיר בתרומת היתר של האחר לשותפות, או תרומת החסר שלו לשותפות, והצורך לבצע שינויים במבנה השותפות בעקבות כך. לכן, על כל שותף להיות כן עם עצמו ולגלות גמישות מספקת לביצוע שינויים ולהכיל את המצב החדש. מנגד, על השותף שהפך עם השנים לדומיננטי יותר 'לזכור חסד נעורים' לשותף האחר ולהבין כי המצב החדש שנוצר לא מנותק מהמצב הקודם בו השותף תרם את תרומתו, בעיקר בחיי שותפות ארוכים.

נפרדנו כך

הכלל הבסיסי בדיני שותפויות הוא שכל שותף יכול לפרק את השותפות כל אימת שהוא מחליט לעשות כן. לכן, חשוב מאוד שבמסגרת הסכם השותפות יוסדר מנגנון מפורט וברור לגבי אופן הפירוד, שבדומה להליך גירושים כמעט אף פעם אינו הליך נקי מחיכוכים. כל עסק וכל תחום הם בעלי מאפיינים ייחודיים ועל כן לא ניתן להמליץ מראש על מנגנון היפרדות 'נכון' לשותפות. בנקודה הזו חשוב הניסיון של עורך הדין שמגבש עבור השותפים את הסכם השותפות, כדי שידע 'לתפור' את 'החליפה' המתאימה.

עת נקלעים לסכסוך שותפים, הפעולות המידיות שמומלץ לבצע הן יצירת העתק או גיבוי של כל המידע העסקי והחשבונאי הנוגע לפעילות המשותפת. זאת, בכפוף ובהתאם, כמובן, לזכויות המוקנות לכל שותף על פי דין ו/או על פי הסכם השותפות. לאחר מכן, יש לדאוג לקבל מיד ייעוץ משפטי מקצועי. לרוב, הפעולות הראשונות שיבוצעו במסגרת סכסוך השותפים, מעצבות את המשך ניהול הסכסוך ומגדירות את הסיכויים והסיכונים של כל צד בו.

שותפות עסקית, במובנים רבים, דומה לזוגיות האישית שרבים מאיתנו מקיימים. לכן צריך לזכור שכמו בזוגיות, לאחר ההתלהבות הראשונית, נדרשת עבודה מאומצת, אפילו סזיפית, כדי שהחיבור יימשך ויצליח. כפי שכתב נתן זך והלחין בצורה מופלאה מתי כספי 'לא טוב היות האדם לבדו'.

הכותב מתמחה בליטיגציה מסחרית, שותף מנהל במשרד בכר שבתאי עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully