וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: זו הסיבה שהח"כים העניקו חסינות לחיים כץ

אביחי שניר

6.3.2020 / 0:00

חוסר הבנה של החומר, נאמנות לחבר, או התנהלות של ועד עובדים? מה גרם לחברי כנסת מכל הסיעות בכנסת לשתף פעולה סביב שאלת החסינות של חבר הכנסת חיים כץ?

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

אני לא יודע מה חשבו לעצמם חברי הכנסת שהצביעו בעד הענקת חסינות לח"כ חיים כץ (או סתם נעדרו מהדיון). אבל להענקת חסינות על שימוש במידע פנים יש רק פירוש אחד: רישיון לשדוד את הפנסיות של כולנו. כדי להבין למה, אפשר להשתמש בדמיון המסוים שיש בין בורסות והימורים על סוסים: בשלב הראשון שמים את הכסף על סוס מסוים (מניה מסוימת). בסוף רואים איזה סוס ניצח (מניה עלתה) ומחלקים את הכסף בין המהמרים (משקיעים). ברגע שמישהו משתמש במידע פנים, הוא יכול לוודא שהוא מהמר על הסוס המנצח (מניה שעולה), ולכן הוא יכול להבטיח שהכסף של כל שאר הפראיירים יזרום אליו.

רק שבהימורים על סוסים מי ששם את הכסף, עושה את זה מתוך בחירה. בבורסה, אין לנו ברירה - המדינה מכריחה אותנו לחסוך בקרנות פנסיה, ולקרנות הפנסיה אין ברירה אלא לשים את הכסף שלנו בבורסה. לכן אם מישהו משתמש במידע פנים, הוא בהכרח ירוויח, ואנחנו הפראיירים.

אם אנסה לנחש, יש מספר סיבות אפשריות למה שח"כ כלשהו יבחר להצביע בעד החסינות לח"כ כץ. אפשרות אחת היא שלח"כ כץ יש מידע מפליל על חלק מהחברים שלו, ולכן הם עושים את מה שהוא מבקש. אני רוצה להאמין שזה לא המצב.

אפשרות שניה היא שח"כים שהצביעו בעד החסינות לכ"ץ פשוט לא מבינים את חומרת האשמות. זה אפשרי, אבל במקרה כזה כדאי שלצורך גילוי נאות הם יבהירו לציבור לפני הבחירות הבאות שבכל מה שנוגע ליכולת אינטלקטואלית, הם לא משהו.

עוד בוואלה!

מי מרוויח ומי מפסיד מהתפשטות נגיף הקורונה?

לכתבה המלאה

ארגון עובדים? כ"ץ מבין בזה

אפשרות שלישית, היא שלא איכפת להם, או שהם רוצים לעשות את אותו הדבר. גם זה אפשרי, אבל גם זה דורש גילוי נאות לפני הבחירות הבאות. משהו בסגנון: "אזהרה, מועמד זה איננו מתכוון לפעול לטובת הבוחרים שלו".

אפשרות רביעית, שח"כים זה בעצם ארגון עובדים, וכמו כל ארגון עובדים, הוא פועל לטובת החברים שלו ונגד כל השאר. במקרה כזה, באמת שאין מה לעשות, אבל הייתי מציע לח"כים שידאגו להירשם בהסתדרות. ככה הם יוכלו לסדר שבפעם הבאה שעיתונאים ישאלו שאלות לגבי העלאות השכר שלהם, כל המשק יכנס לשביתה. אם הם לא יודעים איך לעשות את זה, הם יכולים לשאול את חיים כץ בעצמו. בתור יו"ר ועד העובדים של תע"א לשעבר, והאבא של היו"ר הנוכחי, אני בטוח שהוא ישמח להסביר להם.

מה שעוד מעניין זה שהח"כים שהצביעו בעד החסינות או נעדרו כדי לאפשר את העברת החסינות שייכים לליכוד, יהדות התורה, הימין החדש, ישראל ביתנו, ש"ס, כחול-לבן, גשר, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. שיתוף פעולה מחמם לב של כל הכנסת. כשזה מגיע לניצול התפקיד כדי לגנוב מהציבור, כנראה שזה לא קשור להשקפה פוליטית.

וכשזה המצב, באמת שלשוק ההון יש מזל שלציבור אין ברירה אלא להשקיע בפנסיות (כי החוק דורש את זה) ושלגופים מוסדיים אין ברירה והם חייבים לשים חלק מהכסף בשוק ההון בארץ. אחרת מי היה שם כסף במקום שבו הוא יודע שישדדו אותו? ולח"כים יש מזל שלציבור כנראה לא אכפת ששודדים אותו, אחרת לא ברור למה הוא מצביע לאותם ח"כים שלוש פעמים ברציפות.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully