וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייגמר כמו ב-2000? המבחן של גיבורי העל של וול סטריט

23.7.2020 / 13:24

המיליארדר מארק קיובן אמר השבוע כי מניות הטכנולוגיה מזכירות את הימים שלפני בועת הדוטקום, והצית שוב את השאלה: האם רמת המחירים הגבוהה של חברות העילית מצביעה על התרסקות בדרך? בשוק ההון הישראלי מנסים לענות. רמז: אל תמהרו למכור

בווידאו: טראמפ מחדש את תדרוכי הקורונה ומעודד עטיית מסיכות/רויטרס

ג'וזף "ג'ו" קנדי, אביו של הנשיא ג'ון פ. קנדי, היה איש עסקים מצליח, גם אם עשה זאת לא אחת בדרכים לא כשרות. הוא היה אחד ממתי המעט שיצאו ללא פגע מהמשבר העצום של 1929. כשנשאל כיצד עשה זאת, השיב: "הייתה לי תשוקה לעובדות, חוסר בסנטימנטים וחוש עצום לטיימינג". קנדי זיהה את הספקולטיביות בשוק לאורך העשור וברח, והשורה התחתונה שזכורה מכל הסיפור הזה היא אותו משפט אלמותי שלכאורה אמר והפך לאיקוני בשוק ההון: "יצאתי כשמצחצח הנעליים שלי התחיל לתת לי טיפים על השקעות".

האנקדוטה הזאת עלתה מן האוב בתחילת השבוע, כשהמיליארדר מארק קיובן, המוכר לחובבי הספורט כבעלים האקסצנטרי של קבוצת הכדורסל דאלאס מאבריקס, הציף סיפור דומה. "מניות הטכנולוגיה מזכירות לי את הימים שלפני בועת הדוטקום ב-1999", אמר, "האחיינית בת ה-19 שלי שאלה אותי במה להשקיע כי החברה שלה עושים 30 אחוז ביום. אנשים אקראיים שואלים אותי את אותו הדבר".

אז אולי במקרה הזה אף אחד לא נתן טיפים לקיובן אלא שאל אותו, ואולי קיובן, שהמליץ באמצע אפריל לא להיכנס לשוק למרות שינוי המגמה, טעה כבר פעם אחת, אבל אי אפשר שלא לתהות האם יש צדק בדבריו.

ג'וזף קנדי. Creative Commons
"יצאתי כשמצחצח הנעליים שלי התחיל לתת לי טיפים על השקעות". ג'ו קנדי/Creative Commons

לקבוצת הטכנולוגיה המובילה בוול סטריט יש שם שנראה כאילו נתפר לדמות של גיבור-על: Fangman, ראשי תיבות של החברות המרכיבות אותה - פייסבוק, אפל, אנווידיה, גוגל (תחת חברת האם אלפאבית), מיקרוסופט, אמזון ונטפליקס. שווי השוק של שבע המופלאות עומד, נכון להיום, על כ-7 טריליון דולר, יותר מ-20 אחוז מהשווי של וול סטריט כולה. לא פלא, אם כך, שתזוזות במניות הללו מכתיבות לא אחת את סדר היום בשוק בכלל ובנאסדק בפרט.

"מדד מניות הטכנולוגיה NASDAQ 100 נסחר כיום במכפיל של כ-35, כלומר מחיר החברה עומד בממוצע על 35 פעמים הרווח השנתי שלה - גבוה מאוד במונחים היסטוריים", מסביר אילן ארד-קשת, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אושן-יצירה, "לשם השוואה, בתחילת השנה, לפני פרוץ משבר הקורונה, עמדו המכפילים על רמה של 27. למעשה, מדד מניות הטכנולוגיה האמריקני יקר היום ב-25% מאשר בתחילת 2020. בעוד שהמונח 'זול' אינו נמצא בלקסיקון לצורך תיאור תמחור המדד, קשה להערכתי לקשר אליו גם את המילה 'בועה'.

"לדעתנו, סקטור הטכנולוגיה ככלל ונושא הדור החמישי של התקשורת יהווה את הבסיס ההתחלתי של המחזור הכלכלי שלאחר משבר הקורונה. מהסנוניות הראשונות של עונת הדוחות ניתן לראות, ואפילו באופן ישיר דרך דוחות חברת אריקסון, כי ההשקעה בתשתיות הדור החמישי תופסות תאוצה. אנו מאמינים כי חלקי פאזל נוספים של דרישה לתשתית טכנולוגית רחבה יותר ייחשפו בדוחות החברות גם בהמשך עונת הדוחות הנוכחית, אותם אנו מצפים לראות בגידול שירותי ענן, דרישות לשבבי זיכרון, אי-קומרס ועוד. המילה האחרונה שנשארה היא 'יקר' ומספרית זה נכון, ונוסיף 'אבל' - בשלב הזה ברור למשקיעים כי ריבית אפסית היא המשך המציאות הכלכלית של השנים הקרובות, מה שמפנה אותם לחפש את התשואה במניות הצמיחה. הפוטנציאל של חברות הטכנולוגיה נותר גבוה בהסתכלות לטווחים הבינוני והארוך וזאת גם מול רמת המחירים הנוכחית".

עוד בוואלה!

המיליארדר מארק קיובן: "מניות הטק מזכירות את 1999"

לכתבה המלאה
עובד אמזון מכין חבילה למשלוח עם כפפות בצל נגיף הקורונה במחסן החברה בבולטימור, ארצות הברית, 17/03/2020. רויטרס
החבילות ממשיכות להגיע. שליח של אמזון/רויטרס

שמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי, מרחיב ומסביר מדוע לא מדובר בבועה: "במבט ראשוני בהחלט עושה רושם כי קיובן צודק. מחירן של מניות הטכנולוגיה ממשיך לעלות בניגוד מוחלט לביצועים של מניות של חברות הפועלות בענפים ריאליים מסורתיים, דבר שהביא את מדד הנאסד"ק לחצות את רמות השערים הנומינאליות שנרשמו בתקופה הבועתית של שנת 1999. אבל כאן הדמיון עוצר. אנו סבורים כי ההתנהגות של מניות הטכנולוגיה כיום שונה בשלושה אספקטים מבועת מניות הטכנולוגיה של סוף המאה הקודמת. האספקט הראשון הוא התמחור, האספקט השני הוא האיתנות העסקית והפיננסית של החברות הכלולות במדד, והאספקט השלישי הוא הנסיבות יוצאות הדופן המאפיינות את משבר הקורונה כיום.

קרפף מפרט: "לגבי התמחור, אמנם, שווי השוק של החברות במדד כיום גבוה משמעותית משווי השוק של המניות במדד ב- 1999, אבל שווי השוק ותמחור הינם שני פרמטרים שונים. למעשה, מדד הנאסד"ק 100 כיום זול משמעותית ממדד הנאסד"ק 100 בסוף המאה הקודמת. לשם המחשה, בעוד שהמניות במדד בשנת 1999 נסחרו לפי 75 פעמים רווח נקי בממוצע, הרי שהמניות הכלולות במדד כיום נסחרות לפי 50 פעמים רווח נקי בממוצע. אמנם, זוהי אינה רמת מכפילים זולה בשום אופן, אך היא רחוקה מאוד מרמות התמחור הבועתיות של 1999. לשם הדוגמא, מניית ענקית ציוד התקשורת סיסקו נסחרה לפי 218 פעמים רווח נקי ב-1999, בעוד שכיום היא נסחרת לפי מכפיל צנוע של 15 פעמים רווח נקי בלבד.

סאטיה נאדלה, מנכ"ל חברת מייקרוסופט בביקור בישראל. פברואר 2016. רויטרס
הקורונה עשתה טוב לשירותים של החברה שלו. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה/רויטרס

"לגבי האיתנות העסקית והפיננסית של החברות הכלולות במדד הנאסד"ק 100, הרי שהרבה זמן חלף מאז 1999, אבל אפשר להצביע על מגמה אחת בולטת שאפיינה את חברות הטכנולוגיה במהלך עשרים השנים שחלפו מאז - החברות הגדולות נהפכו לגדולות יותר - הן במישור העסקי, דוגמת מספר משתמשים פעילים ברשת של החברה, נתח שוק ודומיננטיות עסקית, והן במישור הפיננסי כגון תזרים המזומנים של החברה ותגמול בעלי מניות. ברוב הפרמטרים, חברות הטכנולוגיה כיום איתנות ויציבות משמעותית יותר בהשוואה לחברות הטכנולוגיה לפני כעשרים שנה.

"ולבסוף, משבר הקורונה. העולם עובר שינויים דרמטיים ואי אפשר להתעלם מכך שמגמות טכנולוגיות מובילות כגון תשלומים דיגיטאליים, מסחר מקוון, מחשוב ענן ותחום הסייבר צפויים לרשום תאוצה עסקית משמעותית בעקבות השינויים הדרמטיים שכפה עלינו המשבר. תחומים אלו זכו לייצוג מינימאלי במסגרת המדד של 1999, בעוד המדד של 2020 מייצג אותן בכבוד. חברות דומיננטיות רבות הפועלות בתחומים אלו, כגון פייפל בתחום התשלומים המקוונים, אמזון בתחום המסחר המקוון ומיקרוסופט בתחום מחשוב הענן - צפויות לרשום צמיחה דו ספרתית בשורת ההכנסות בשנים הבאות. כפועל יוצא מכך, מכפילי הרווח שלהן אינם זולים משום שהם אמורים לשקף צמיחה גבוהה מהצמיחה הממוצעת שחוו החברות בשנים האחרונות.

"במבט קדימה, אנו סבורים כי התמחור של מניות הטכנולוגיה במדד הנאסד"ק 100 כיום אינו זול כלל ועיקר, אך הוא רחוק מהרמה הבועתית של שנות סוף המאה הקודמת. חשוב לא פחות, החברות הכלולות בו מאופיינות באיתנות עסקית ופיננסית משמעותית ובדריסת רגל בתחומי ליבה הצפויים לרשום צמיחה דו ספרתית בעתיד. עושה רושם שמסיבת סוף המאה הקודמת תיאלץ להמתין בסבלנות.

seperator

את דבריהם של קרפף וארד-קשת מחזק הדוח שהוציאה מיקרוסופט, שהיכה את תחזיות האנליסטים. למיקרוסופט מחיר גבוה, אבל זה לא צפוי להרתיע את המשקיעים. אמזון, שתפרסם את דוחותיה לרבעון הערב, היא דוגמה מצוינת לכך. ביום שני העלה בית ההשקעות גולדמן-זקס את מחיר היעד למניה של אמזון והציב אותו על 3,800 דולר, מה שהביא לנסיקה של 8 אחוזים ביום אחד, הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2018, לאחר שבוע של דשדוש. הצפי של האנליסטים ל-Q2 הוא לגידול של יותר מ-20 אחוז ממכירות החברה ביחס לרבעון הראשון, בו המחזור עמד על 76 מיליארד דולר.

למרות מחירה, יותר מ-3,000 דולר למניה, אמזון עומדת על המלצת "קנייה חזקה", כשדווקא השבוע השלילי שהיה לה עד הנסיקה המחודשת עורר את המשקיעים: "המניה הזאת הייתה חמה מדי והתקררה", כותב לוק לנגו מהאתר הכלכלי Investorplace, "הקיפאון הזה לא יימשך הרבה זמן, ככה שעכשיו נכון יהיה להשקיע בה".

בהתאם לדוחות של מיקרוסופט וטסלה של אילון מאסק, שלא מפסיקה לשבור שיאים, הרושם הוא שגם אמזון תצא מחויכת מרבעון שהיה מאוד קשה לרוב החברות הנסחרות בבורסה. בעוד שבוע יפרסמו גם גוגל ואפל את התוצאות, ושם נוכל לקבל איזושהי אינדיקציה לבועתיות. כרגע, לפחות, נראה שאלה שיושבים על הגדר ייאלצו להמתין עוד קצת.

* לכותב המאמר ולמרואיינים אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully