וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפצפים על החוק: החוצפה שבתלונות השרים על "משילות"

28.8.2020 / 0:00

רבים הפוליטיקאים המתלוננים על שלטון הפקידים בארץ. אביחי שניר סבור שממשלה שלא מצליחה להעביר תקציב ובמקום להתפרק כחוק היא משנה אותו ונותנת לעצמה הארכה צריכה דווקא להודות לפקידים שמחזיקים את כולנו עם הראש מעל המים. דעה

בווידאו: הכנסת אישרה את חוק דחיית אישור התקציב ב- 120 ימים/צילום: ערוץ הכנסת

אני מודה שממש לא בא לי עוד פעם בחירות. נמאס לי ללכת לקלפי ולשים פתק בידיעה שעוד כמה חודשים אני אצטרך ללכת לקלפי ולעשות את אותו הדבר. אבל למרות זאת, אני חושב שהכנסת הייתה חייבת להפיל את הממשלה ברגע שהממשלה לא הצליחה להעביר את התקציב.

כי יש סיבה שבגללה נקבע חוק שלפיו הממשלה חייבת להעביר תקציב בתוך זמן נתון, ואם היא לא מעבירה אותו, היא נופלת. הסיבה היא שתקציב הוא הכלי המרכזי שיש לממשלה כדי לממש את סדר היום שלה. ממשלה בלי תקציב זה כמו דג שלא בישלו אותו - חסר טעם, ובעיקר מסריח. כל הממשלות הקודמות שלא הצליחו להעביר תקציב, צייתו לחוק, והתפרקו. הממשלה הנוכחית פשוט החליטה לשנות את החוק, ולתת לעצמה ארכה.

לא מספיק שהממשלה נתנה לעצמה הארכה, היא נתנה לעצמה הארכה עד סוף דצמבר. כלומר, לא רק שהממשלה נתנה לעצמה תוספת זמן לאשר את תקציב 2020, היא נתנה לעצמה תוספת זמן שתגמר שבוע לפני סוף השנה. אני מבין את ההגיון בלהאריך את המועד עד שהשנה כמעט תגמר, כי על תקציב לשבוע אין על מה לריב, ולכן התקציב יעבור והממשלה תקבל עוד כמה חודשים של חיים. אבל מה הממשלה השיגה בזה? מישהו באמת חושב שתקציב לשבוע אחד ישנה משהו? שלא לדבר על העובדה שגם אם מישהו היה חושב שתקציב לשבוע הוא בסיס שאפשר להתחיל ממנו, אז אחרי שהשבוע הזה יגמר תתחיל 2021, ושוב לא יהיה תקציב.

אני רק מקווה שהשר הבא שיתלונן על "שלטון הפקידים" ועל כך שמשרד האוצר והיועצים המשפטיים לא נותנים לממשלה למלא את תפקידה, יסתכל על עצמו בראי לפני שהוא אומר את זה. כי ממשלה שמוותרת על העברת התקציב, היא ממשלה שמוותרת על זכותה למשול. ואם הממשלה מוותרת על זכותה למשול, שלא תתלונן שהפקידים מושלים. להיפך. היא צריכה להגיד להם תודה.

אבל הדבר הכי גרוע בהארכה שהממשלה נתנה לעצמה זה לא העובדה שממשלה שלא מתפקדת נתנה לעצמה עוד כמה חודשים של חסד. הדבר הכי גרוע זה העובדה שהממשלה בכלל יכולה לאשר לעצמה הארכה כזאת. כי שימו לב מה קורה פה: קיים חוק שלפיו הממשלה אמורה להתפרק. אז הממשלה משנה את החוק, ואז היא כבר לא צריכה להתפרק.

עוד בוואלה!

הממשלה משחקת בכיפופי ידיים על התקציב - וזה הנזק

לכתבה המלאה

בכדורגל לא היינו מקבלים כזו התנהגות

למהלך כזה קוראים שינוי חוקי המשחק אחרי שהמשחק כבר התחיל. כצופים, לא היינו מקבלים את זה במשחק כדורגל. אבל מתברר שכמצביעים, לממשלה אנחנו דווקא כן מרשים. אז אחרי שהממשלה למדה שהיא יכולה לשנות חוקים שמפריעים לה, מה ימנע ממנה לשנות עוד כמה חוקים? אולי למשל לקבוע שהממשלה בכלל לא צריכה לקבוע תקציב, ולכן גם ממשלה לא מתפקדת יכולה להמשיך עד 2023 (או מעבר)?

השמיים הם הגבול. אבל לפחות יש דבר אופטימי אחד שלמדתי השבוע. ישבתי בישיבה של חברת השקעות, ומישהו שאל איך החברות במשק מתמודדות עם חוסר התפקוד של הממשלה. "הן למדו לתפקד טוב," מישהו ענה, "אבל היה יכול להיות אפילו יותר טוב." אז באמת יש לנו מזל אחד: הציבור והחברות בישראל יודעים כבר לתפקד גם כשאין ממשלה. אבל בכל זאת חבל שאין, כי יכול היה להיות יותר טוב.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully