וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתפטרויות באוצר לא כל כך מזיקות - וזה מדאיג

16.10.2020 / 0:24

3 מבכירי משרד האוצר פרשו לאחרונה מתפקידם. לכאורה בלגן כזה במשרד כה מרכזי אמורה להדאיג אותנו אבל בפועל נראה שממילא אין להם השפעה על ההחלטות ולכן הנזק שבכך לא גדול. זה מצביע על מציאות עגומה

בווידאו: נאומי הנשיא, נתניהו ולפיד בפתיחת מושב החורף של הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

במשרד האוצר יש בלגן: שלושה מתוך ארבעת בעלי התפקידים הבכירים ביותר התפטרו או מסיימים את תפקידם. כפי שהסביר לי חבר, לבלגן הזה יש יתרון גדול בשבילנו, הכלכלנים שמסתובבים שם בחוץ: היצע העבודות הפנויות גדל, וזה אומר שיש סיכוי שמישהו מאיתנו יקבל תפקיד. אז אולי זה דווקא טוב בשבילנו שימשיכו לפטר במשרד האוצר.

אבל עושה רושם שגם מבחינת המשק ההתפטרויות האלה לא כל-כך גרועות. למרות כל המילים שנכתבות בשבועות האחרונים על האסון שנגרם בגלל העזיבות במשרד האוצר, הנזק הוא ממש לא כל-כך גדול. מי שחושב שמשרד אוצר בלי מנהלים זה אסון גדול, חי עדיין בסוף המאה ה- 20, כשמשרד האוצר היה בשיא כוחו.

הרי למה צריך משרד אוצר עם מנהלים מוכשרים? בשביל להנחות את השרים כשצריך לקבל החלטות בסכומים גדולים, ובשביל להכין תקציב.

בכל מה שנוגע להחלטות, בשנים האחרונות הרבה מההחלטות מתקבלות מעל הראש של הנהלת המשרד, ומה שנשאר לפקידים לעשות זה רק לבצע. בזמן הקורונה, זה נעשה אפילו יותר גרוע. הפקידים באוצר שמעו על ההחלטה לחלק כסף לכל ילד מהתקשורת. גם ההחלטה לשלם רק לחברות שמחזירות עובדים מחל"ת, ולשלם מהעובד הראשון, לא התקבלה על סמך התייעצות עם הפקידות. באוצר עבדו במשך חודשים בשביל למצוא תוכניות יותר טובות. בסוף בא השר, והודיע לתקשורת שזה מה שהוא החליט.

קרן טרנר במהלך טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
קרן טרנר/ראובן קסטרו

אף אחד לא רוצה להיות אחראי על מחדלים

כל עוד מגפת הקורונה נמשכת, לשר האוצר ולראש הממשלה לא חשוב כמה מוציאים, העיקר שהם ייראו כמי שמצילים את העניים/העצמאים/הנכים/המבוגרים/אל-על/חברות ההלבשה/וכו'. במצב הזה, אין צורך בפקידים בכירים עצות שיתנו לשרים. כל מה שצריכים במשרד האוצר זה כמה אנשים שיודעים להשתמש באקסל, כדי שהם יודיעו פעם בחודש מה העומק של הגירעון שהגענו אליו.

מתברר שגם לא צריך פקידים בכירים בשביל להכין את התקציב. למרות ששר האוצר הצהיר שהוא מתכוון להעביר את תקציב 2021 בחודש מרץ, אני בספק אם זאת באמת הכוונה. אם שר האוצר באמת רוצה להעביר את התקציב, הוא יכול להניח אותו על השולחן של הממשלה מחר. אני משוכנע שהאנשים באגף תקציבים לא חיכו להוראה מלמעלה בשביל לתכנן תקציב, ולכן במגירה כנראה שיש תקציב מוכן, אולי אפילו כמה. השר רק צריך לבחור באיזו גרסה הוא מעוניין, לעשות כמה שינויים, ולהגיש.

אם הוא לא עושה את זה, סימן שהוא לא באמת מנסה להגיש את התקציב, אלא בעיקר להרוויח זמן. בשביל להכין תקציב שאין באמת כוונה להעביר אותו, אין צורך במנהלים מוכשרים. מספיק שיהיו כמה פקידים שימלאו את המספרים - ממילא אף אחד לא מתכוון להתייחס אליהם יותר מדי ברצינות.

אבל גם אם אין אסון בזה שהפקידים הבכירים באוצר התפטרו, בכל זאת יש בעיה. כשאני מנסה להבין למה הם התפטרו, אני מתקשה להאמין שזה רק בגלל שהשר התייחס אליהם בצורה לא נעימה. השר הנוכחי אולי פחות נעים משרים אחרים, אבל משרד האוצר תמיד היה סביבה לחוצה ולא מאוד נעימה. לכן, הניחוש שלי היא שהפקידים הבכירים התפטרו כי הם מפחדים שהשר מייצר מצב שבו במקרה של ועדת חקירה, הם יאלצו לקבל אחריות על המחדלים. אף אחד לא רוצה להיות אחראי על מחדלים של מישהו אחר, ולכן בכירי האוצר מעדיפים לא להיות שם. מה שאומר שהבעיה של כולנו היא שמאוד יכול להיות שיש מחדלים כאלו שאף אחד לא רוצה לקחת עליהם אחריות, אבל כולנו יודעים מי יצטרך לשלם עליהם.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully