וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתנו משחר ההיסטוריה: לא סתם הפיצה היא מלכת העולם

רונית מטיאס

9.2.2021 / 10:58

הפיצה היא אחת מאבני היסוד של התרבות הקולינרית ברחבי העולם. לכבוד יום הפיצה הבינלאומי סקרנו את התפתחות המאפה הפופולרי ואת הדרך שעשה מיוון העתיקה ועד לכמעט כל פינת רחוב בארץ ובעולם

פיצת  פולנטה - פיצה שהשיקה פיצה האט לכבוד יום הפיצה הבינלאומי. אסף קרלה,
פיצת פולנטה - פיצה שהשיקה פיצה האט לכבוד יום הפיצה הבינלאומי/אסף קרלה

הפיצה נחשבת (יש שיגידו שבצדק) לאחד מהמאכלים האהובים בעולם. השילוב בין בצק (דק או עבה), רוטב עגבניות וגבינה הוא יותר ממושלם.

הפיצה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום אמנם נולדה באיטליה של ימי הביניים, אבל היסטוריונים גורסים כי שורשיה נמצאים רחוק יותר, במאה ה-6 לפני הספירה. היוונים רידדו בצק והשתמשו בו כבסיס לחלק מהמנות - הגירוס לדוגמה. השם פיצה נגזר על פי חלק מהסברות מהשם אונה פיאצה (ריבוע) פיאטו (צלחת).

גם על מקור הפיצה האיטלקית יש מחלוקות. יש הטוענים שנולדה בעיר הנמל הדרומית נאפולי בה הוקמה הפיצריה הראשונה בעולם. אך הנאפוליטנים הטוענים לכתר ספגו מהלומה כשאחד מהיסטוריוני האוכל, טען כי מקור הפיצה בכלל בעיירה קטנה במחוז שנמצא מצפון מערב לנאפולי.

יום הפיצה העולמי בפיצה דומינוס. דן פרץ,
דומינוס פיצה/דן פרץ

את רידוד הבצק ירשו האיטלקים מהאימפריה הרומית, אבל הייתה זו הפיתה הערבית שהגיע עם הכיבוש המוסלמי שמולאה בכל טוב שהיוותה השראה למאכל המוכר - רק שהאיטלקים הניחו את המוצרים על הבצק ולא בתוכו. הבצק שמונף באוויר בתהליך הכנת הפיצה התפשט באגן הים התיכון. בשנת 2017 אונסקו הכריזו על הנפת הבצק באוויר כמורשת תרבותית בלתי מוחשית.

רוטב העגבניות נוסף לפיצה בשלב מאוחר יותר. העגבניה הגיעה לאירופה בראשית המאה ה- 16, כאשר האירופאים הגיעו לדרום אמריקה. בתחילה גרסו האירופאים שהעגבנייה רעילה לבני אדם, ובהמשך הפכה לשימוש בקרב עניים מאזור נאפולי,שהיו הראשונים שהוסיפו את העגבניות לפיצה ורוטב העגבניות הפך להצלחה.

בשנת 1700 החלו לאפות לראשונה את הפיצות כפי שממכירים אותה היום. הפיצה נחשבה למאכל עממי של עניים שהאצילים לא אכלו. במאה ה-18, מריה קרולינה מלכת נאפולי התאהבה בפיצה וביקשה שיתקינו לה תנור מיוחד בו נאפו פיצות שהגישה לאורחיה, מהלך שהשריש אותה בקרב בני המעמד העליון באיטליה שהתאהבו בפיצה הנאפוליטנית. ב-1830 נפתחה הפיצריה הראשונה אנטיקה פיצריה פורט אלבה בנאפולי .

עוד בוואלה!

כמעט בלי קקאו: כך כבשה הנוטלה את העולם

לכתבה המלאה
פיצה פאפה ג'ונס. פאפה ג'ונס,
פיצה של פאפא ג'ונס/פאפה ג'ונס

לקראת סוף המאה ה-19, אומברטו הראשון מלך איטליה נהנה מנפיצות שהכין שף הארמון רפאל אספוזיטו, שנחשב לאופה פיצות מוביל. בשנת 1889 אשתו המלכה מרגריטה מסוביה ששהתה באזור נאפולי, ביקשה מאספוזיטו שיכין לה פיצה והוא הכין לה פיצה מגבינת מוצרלה, ריחן ועגבניות שאהבה במיוחד. אספוזיטו קרא לפיצה "פיצה מרגריטה", על-שם המלכה, והפיצה הפכה לפיצה לאומית בזכות צבעי הפיצה שזהים לצבעי דגל איטליה, אדום-עגבניה, לבן-גבינה, ירוק-בזיליקום.


בסוף המאה ה-19 מהגרים איטלקיים הביאו את הפיצה לאמריקה. המהגרים פתחו פיצריות זולות ומשביעות, והפיצה הפכה למאכל רחוב מוביל. האמריקאים שילבו את התוספות והוסיפו גרסת בצק עבה שנאפתה במחבת ומכאן השם פאן פיצה מה שהפך את הפיצה למשביעה וזולה בהתאם לרוח אותה תקופה. בדרכה בעולם הפיצה עברה התאמות למטבחים המקומיים, כמו דאבל קראסט של דומינוס עם גבינה בשוליים.

ב-1905, ג'ו לומבארדי, פתח את הפיצרייה הראשונה בניו-יורק, ב-1945 החלו לעשות פיצה על מחבת. ב-1950 נפתחו מספר רשתות פיצה בארה"ב, ב-1957 הומצאה הפיצה הקפואה, בסוף שנות ה-60 הומצאו קופסאות הפיצה המרובעות.

פיצה בישראל

דומינו'ס פיצה הוקמה בארה"ב ב-1960 על-ידי האחים תום וג'יימס מונהאן, בהשקעה של 500 דולר

בארץ פועלות מספר רשתות בינלאומיות ביניהן:

פיצה האט שהוקמה ב-1958 בקנזס ארה"ב. האחים דן ופרנק קרני לוו מאימם 600 דולר כדי לפתוח דוכן פיצה. בגלל מגבלת מקום בשלט, קראו לדוכן ' Pizza Hut. הרשת צמחה במהירות והצליחה בזכות תפריט אמריקני-איטלקי המבוסס על בצק עבה, פסטה, קינוחים ותוספות משתנות.

בהמשך גיוונו האחים את התפריט ושילבו בו פיצות מסוגים שונים, ומוצרים עם התאמות לוקאליות בכל אזור פעילות. החל מ-1977 נמצאת הרשת בבעלות תאגיד המזון פפסיקו, ומופעלת על-ידי חברת הבת Yum! Brands. מחוץ לארה"ב מפעילה החברה זכיינות בינלאומית של מסעדות ומשלוחי פיצה תחת המותג פיצה האט בלמעלה מ-80 מדינות, הכוללת 15 אלף סניפים.

המותג הושק בישראל ב-1990 על-ידי חברת כלל. מאז 2008 מופעלת הרשת על-ידי חברת טבסקו החזקות בבעלות אודי שמאי וניב זילברשטיין שרכשה את הזיכיון מקבוצת דור אלון. לרשת 92 סניפים בפריסה ארצית, מתוכם 22 בבעלות טבסקו החזקות והשאר באמצעות זכיינים המופעלים על ידה, מה שהופך אותה לבעלת הפריסה הגדולה ביותר מבחינת סניפים ומיקומים. פיצת הדגל עם הבצק העבה היא הנמכרת ביותר עם כ-50% ממכירות הפיצה ברשת, יתר המכירות הן פיצות מבצק דק או פיצות מיוחדות שחלקן פותחו בישראל.

דומינו'ס פיצה הוקמה בארה"ב ב-1960 על-ידי האחים תום וג'יימס מונהאן, בהשקעה של 500 דולר. לאחר כשנה ג'יימס מכר את חלקו לאחיו תמורת רכב החיפושית שלו, שניצב עד היום במוזיאון דומינו'ס פיצה בארה"ב. 40שנים אחרי, נמכרו 97% ממניות דומינו'ס לחברת ההשקעות BainCapital תמורת כמיליארד דולר.

כיום פועלת הרשת ב-90 מדינות, ומפעילה מעל 17 אלף סניפים בעולם. הפעילות בישראל החלה לפני 30 שנה, וכיום יש לרשת 62 סניפים ברחבי הארץ .מיומה הראשון משתמשת הרשת בכדורי בצק טריים שנפתחים במקום רק ברגע ההזמנה, רוטב עגבניות משובח וגבינת 100% מוצרלה איכותית. בשנים האחרונות הובילה דומינו'ס פיצה מהפך דיגיטלי שהשפיע על הקטגוריה כולה, והצליחה למצב עצמה כרשת המשלוחים עם מגוון הפלטפורמות הרחב ביותר להזמנת ותשלום משלוחים.

אגב, קוביות הדומינו בלוגו המותג מייצגת את מספר הסניפים שהיו ב-1960 כשהלוגו עוצב. בכל העולם נמכרות כ-30 מיליון פיצות ביום.

פיצה-דומינוס של פעם. ארכיון דומינו'ס פיצה,
דומינוס פיצה/ארכיון דומינו'ס פיצה

הרשת הייתה הראשונה בישראל שהתחייבה לספק את ההזמנה תוך 30 דקות ולשם כך היא מחזיקה בצי שליחויות המונה מעל 400 כלי רכב דו-גלגליים. במהלך פיתוח קו פיצות הבוטיק, אסף גרניט ואנשי דומינו'ס טעמו מעל 150 פיצות בטעמים שונים, הם ערכו שני מסעות באיטליה שכללו אכילה ב-11 פיצריות שונות מדי יום. זו רשת הפיצות היחידה בעולם שייצרה את פיצת PRO עשירה בחלבון אידיאלית לספורטאים; דומינו'ס פיצה ישראל היא הרשת הראשונה בעולם שהשיקה פיצה מחיטה מלאה ופיצה טבעונית, והראשונה בישראל שהשיקה פיצה מקמח כוסמין.

פאפא ג'ונס לפני כ-30 שנה ג'ון שנאטר שעסק במכירת מכוניות, מכר את מכוניתו, רכש ציוד פיצה משומש ב-1,600 דולר, ומכר פיצות בחצר האחורית של הוריו בג'פרסוויל אינדיאנה. הפיצות הפכו לפופולריות, וב-1993 הוא הקים 500 חנויות. ב-1997 כבר היו 1,500 חנויות וב-2009 הוא רכש בחזרה את רכב הקאמרו שלו.

במהלך השנים החברה נכנסה ליבשות חדשות, והיום היא השלישית בגודלה בעולם עם מעל 6,000 סניפים בכ-50 מדינות. ב-2017 נשיא החברה סטיב ריצ'י החליף את שנאטר שפרש. ב-2019 הצטרף לדירקטוריון החברה כפרזנטור הכדורסלן שאקיל אוניל. פאפא ג'ונס היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. הרשת הגיעה לישראל לפני כ-4.5 שנים. לפני כשנה מוטי ריכטר, לשעבר בכיר בפיצה האט ישראל ומי שהקים לטדי שגיא רשת פיצריות בלונדון, קיבל את הזיכיון הראשי בישראל מהחברה האמריקאית.

ריכטר מתכוון להצמיח את הרשת, ולהביא אותה לפריסה של 25 סניפים בתוך 5 שנים ולשנות את מודל הרשת וגודל הסניפים. ריכטר רכש מפעל בצקים של הרשת בישראל והקים 4 סניפים, 7 מנוהלים על-ידי זכיינים מקומיים תחת ניהול והדרכת הנהלת הרשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully