וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איב סן לורן: חלום של ילד מאלג'יר שהפך למציאות

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 20.7.2021 / 17:11

את הלימודים הרשמיים הוא לא סיים אבל איב מתיו סן לורן הפך את עצמו לאחד ממותגי האופנה המוכרים והיוקרתיים ביותר בעולם

איב סן לורן. יח"צ חו"ל,
איב סן לורן/יח"צ חו"ל

איב מתיו סן לורן נולד ב-1936 באוראן שבאלג'יריה וכבר מגיל 9 חלם על עתיד זוהר בפריז הנחשקת. כשהיה בן 17 עזב את הבית ונרשם ללימודים - 3 חודשים הספיקו לו לגלות שהמסגרת הלימודית קטנה עליו. הוא שלח את ציוריו למישל דה ברנוף, עורך מגזין הווג הצרפתי דאז, שערך לו פגישת הכרות עם כריסטיאן דיור. דיור לקח אותו תחת חסותו, וטיפח אותו כיורש.

ב-1957, עם מותו של דיור, מונה סן לורן למעצב הראשי של בית דיור, ובגיל 21 הפך למעצב האופנה הצעיר ביותר בעולם. במהלך מלחמת העצמאות של אלג'יריה גויס סן לורן לצבא צרפת. הוא חווה התמוטטות עצבים, אובחן כבעל אישיות דו-קוטבית, אושפז וטופל בבית חולים פסיכיאטרי. הוא חזר לפריז, גילה כי מרק בוהן מונה למנהל היצירתי של בית דיור וב-1962 עזב את דיורו הקים מותג משלו.

YSL הוא בית אופנה הוט קוטור שהוקם בשיתוף פייר ברז'ה, מי שהפך לימים לבן זוגו של סן לורן. אדולף מורון, המכונה קסנדר, מגדולי הציירים של צרפת, עיצב את הלוגו המפורסם YSL המורכב מאותיות שמו של סן לורן המשתלבות זו בזו.

איב סן לורן. יח"צ חו"ל,
איב סן לורן/יח"צ חו"ל

סגנון ייחודי

ב-1962, הציג סן לורן את קולקציית הוט קוטור הראשונה שלו תחת שמו עם סגנון ייחודי שכלל טוניקות, בגדי ספורט ששודרגו לאופנה עילית. מגזין "לייף" כינה את העיצובים שלו "החליפות הטובות ביותר מאז שאנל."

ב-1964 הושק הבושם הראשון לנשים, החלטה שסימנה את הצעד הראשון בתהליך עליו החליט לגוון את פעילויות המותג. 1965 הביאה את קולקציית ההוט קוטור עם שמלות "מונדריאן" המפורסמות. הניו יורק טיימס כינה את התצוגה Women's Wear Daily "הקולקציה הטובה ביותר", וכינה את סן לורן "המלך של פריז". 1966 הביאה את הפופ ארט, וקולקציית הטוקסידו - דגם שסן לורן כינה 'הסימן המסחרי שלו שהופיע בכל קולקציה.

בעקבות חליפת הסמוקינג שעיצב בשנות ה-60 נערכה בפריס תערוכה "סמוקינג לנצח", המתעדת ומסכמת את המהפכה בצללית הנשית.

בוטיק ריב גוש הראשון נפתח ברובע השביעי של פריז. זו הפעם הראשונה שמעצב אופנה יצר קולקציית בגדים מוכנים ללבישה ופתח בוטיק מחוץ לסטודיו שלו. ב-1968 סן לורן הציג לראשונה ז'קט ספארי עם חגורת חישוקים, וחולצה שקופה לגמרי, אותה הקדיש כהומאז' הזדהות למרד הסטודנטים. מאוחר יותר בוטיק ריב גוש הגיע לראשונה לניו-יורק, בשדרת מדיסון, הרחק מחנויות אופנת העילית והבוטיקים היוקרתיים. בהתייחסו לאירוע, מגזין "טיים" כתב: "השם של איב הוא קסם". ב-1969 הושקה קולקציית בגדים מוכנים ללבישה לגברים ונפתח הבוטיק הראשון לגברים בגדה השמאלית של פריז.

עוד בוואלה!

והיא בכלל התחילה כאחות: אליזבת ארדן בנתה אימפריה

לכתבה המלאה
שמלת מונדריאן וחליפת טוקסידו של איב סן לורן. יח"צ חו"ל,
שמלת מונדריאן וחליפת טוקסידו של איב סן לורן/יח"צ חו"ל
הקשר של סן לורן לעולם התרבות בא לידי ביטוי בהשפעה ישירה של ענקי הציור על עיצוב הקולקציות שלו. כמו שמלת מונדריאן שעיצב ב-1965 על-פי ציורו המופשט-גאומטרי של הצייר ההולנדי פיטר מונדריאן

ב-1971 הושק הבושם לנשים ריב גוש והבושם YSL Pour Homme . סן לורן עצמו הוביל את הקמפיין והצטלם בעירום לצלם ז'אנלוף סייף. 1976 הביאה את Russian Ballet and Opera - קולקצייה שהוצגה כמופע בימתי בטרקלין מלון אינטרקונטיננטל. ב-1982 סן לורן חגג 20 שנה לבית האופנה שלו וקיבל את "הפרס הבינלאומי של מועצת מעצבי האופנה של אמריקה" שנה אחרי הושק Paris d'Yves Saint Lauren בושם לנשים שהיה מחווה לפריז.

הקשר של סן לורן לעולם התרבות בא לידי ביטוי בהשפעה ישירה של ענקי הציור על עיצוב הקולקציות שלו. כמו שמלת מונדריאן שעיצב ב-1965 על-פי ציורו המופשט-גאומטרי של הצייר ההולנדי פיטר מונדריאן. ב-1979 עיצב סן לורן קולקציה בהשראת הקוביזם של פיקסו. את השפעת ציורי הסוריאליזם של הצייר הספרדי סלבדור דאלי, הוא תרגם לתחום האקססוריז, היה גם הומאז' לקוביזם ולאימפרסיוניזם ובהמשך שמלות וז'קטים רקומים במחווה לוואן גוך ופיקאסו.

1977 הביאה את השקת הבושם אופיום - למכורות לסן לורן, וקמפיין פרסום ראשון שצילם הלמוט ניוטון עם ג'רי הול, כמו גם השקת סדרת איפור בהשראת עיצוביו עם הסלוגן: "איב סן לורן מעניק פנים לאישה שהוא מלביש".

ב-1979 יצר את השפתון הראשון בורוד פוקסיה. ב-1981 הושק הבושם קורוס - "הבושם לאלים החיים" ובמסיבת ההשקה רודולף נורייב רקד מול 1,200 צופי האופרה קומיק.

סן לורן השיק גם סדרת מוצרים לטיפוח העור, וב-1992 הושק מוצר מהפכני בשם טוש אקלה לזוהר מוגבר. כיום, כל 10 שניות נמכר בעולם מוצר אחד.

את חגיגות ה-30 לקיומו חגג המותג בערב גאלה באופרה בסטיליה, בתערוכה העולמית בסביליה ב-1992. סן לורן הציג רטרוספקטיבה בביתן הצרפתי וב-ב-1998 הוצגה רטרוספקטיבה ל-40 שנות יצירת הקוטור לפני משחק הגמר בין צרפת לברזיל במהלך גביע העולם בכדורגל 1998. במופע שעלותו כ-4 מיליון דולר, הוצגו 300 דגמים.

במהלך שנותיו היו לסן לורן מוזות שהיו חלק בלתי נפרד מהקריירה שלו. ביניהן: לולו דה לה פאלו, פאלומה פיקאסו, בטי קטרו וקטרין דנב, לה עיצב ב-1967 לסרט "יפהפיית" שמלת חמניות וחליפת אירוסים סגולים בהשראת וינסנט ואן גוך.

מוצרים של איב סן לורן. יח"צ חו"ל,
מוצרים של איב סן לורן/יח"צ חו"ל

לא ידע אושר

ב-2000 טום פורד מונה למנהל הקריאייטיב של איב סן לורן קוטור ושל חטיבת הבשמים באיב סן לורן. לאחר שנתיים הודיע סן לורן על פרישתו וסגירת בית האופנה שלו. כך סיים מסכת חיים מפוארת, עתירה בהישגים אמנותיים ובתהילת נצח שמעצבים גדולים ואייקונים של אופנה אינם זוכים לה.

מותו חתם עידן של ענקי הסגנון הפריזאים: פול פוארה, קוקו שאנל, כריסטיאן דיור, הוברט דה ג'בנשי וסן לורן עצמו שהיו אחראים לשינויים ולשרטוט צלילתה המחודשת של האישה המערבית המודרנית.

ב-2004 סטפנו פילאטי מונה למנהל הקריאייטיב של איב סן לורן, כשתחת אחריותו כל קטגוריות המוצרים.

מותג YSL הקים את קרן Pierre Bergé - Yves Saint Laurent Foundation ששמה לה למטרה שמירה על בגדי ואביזרי ההוט קוטור, סקיצות וחפצים שונים מ-40 שנות יצירה של סן לורן; ארגון תערוכות-אופנה, ציורים, צילומים, רישומים; ותמיכה בפרויקטים תרבותיים וחינוכיים.

ב-2007 פילאטי השיק את Manifesto הראשון שלו: קטלוג עם כל תמונות הקמפיינים של בית האופנה, המופץ בפריז, ניו יורק, לונדון, מילאנו, טוקיו והונג קונג. סן לורן נפטר ב-2008 כשהוא בן 71. טקס האשכבה נערך בכנסיית סן-רוק בפריז בנוכחות נשיא הרפובליקה. כמי שעוטר באות לגיון הכבוד, איב סן לורן זוכה להלוויה צבאית מלאה מחוץ לכנסייה.

מותו של המאסטרו לא הפתיע את מקורביו, שבמשך השנים תמכו במלך המיוסר שסבל מדיכאונות, מחרדות ומבריאות רופפת ולא ידע אושר, למרות הישגיו האמנותיים הכבירים והעובדה שבתחילת שנות ה-90 יצא מהארון בראיון אמיץ וחושפני כדי להפריח שמועות שהוא חולה איידס.

חנות איב סאן לורן. גדי סיארה,
חנות איב סאן לורן/גדי סיארה

למותג מחויבות החברתית והסביבתית והוא הקפיד לאורך השנים על עמידה בתקנות מחמירות וסטנדרטים גבוהים של ייצור. המחויבות החברתית של איב סן לורן, כוללת תמיכה בפרויקטים לקידום והעצמת נשים, ולאחרונה הושקה תכנית עולמית המסייעת במניעת אלימות בין בני זוג, שתיושם בקרוב גם בישראל.

היום פותח המותג חנות קונספט בתל אביב. החנות מעוצבת כאולפן הקלטות כחלק מהקונספט העולמי של המותג המחבר אותו לעולמות המוזיקה. בחנות אלמנטים מעולם המוזיקה, קיר רמקולים אדומים עם הלוגו של המותג, שלטי ניאון, קונסולות סאונד שהוסבו לעמדות מוצרים, תקליטים המעטרים את הקירות, עמדות צילום ועמדה בה כל אחד יכול להפוך לדיג'יי.

החנות מספקת גם שירותי ביוטי טק כמו מראה וירטואלית המאפשרת התנסות במוצרי איפור באמצעות סריקת קוד פשוטה בטלפון החכם ללא מגע וללא שימוש בטסטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully