וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראים ביקורות על המוצר לפני רכישה? הזהרו מחוות דעת מזויפות

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 15:09

רובנו מחכים לבלאק פריידי כדי לבצע קניות משמעותיות במחירים נוחים יותר לכיס אך כצרכנים, אנו נתקלים במציאות לא פשוטה, שכן יום זה מציב בפנינו בחירות קשות. חוות הדעת וביקורות משתמשים עשויות לסייע לנו בקבלת החלטה אם לרכוש את המוצר או לא, אך מה אם הן מזויפות?

רוב האנשים מחכים לבלאק פריידי כדי לבצע את הקניות שחיכו לעשות חודשים ארוכים, במבצעים שיותר נוחים לכיס אך כצרכנים, אנו נתקלים במציאות לא פשוטה, שכן יום זה מציב בפנינו בחירות קשות מהרגיל.

מדובר במאות, אם לא אלפי חנויות המציעות מגוון רחב של מוצרים ומבצעים שונים. לעיתים, חנויות מציעות מוצר דומה במחירים שונים, או מתחרות זו בזו במחירים אטרקטיביים ומעמידות את הצרכן במצב בו גם לאחר הקנייה, הוא לא בטוח אם עשה את הרכישה הנכונה והמשתלמת ביותר עבורו.

צילום מסך מתוך אתר רשמי דייסון. צילום מסך מתוך אתר רשמי,
צילום מסך מתוך אתר רשמי דייסון, ה-star rating לא תמיד יספיק לפני רכישת מוצר יקר/צילום מסך מתוך אתר רשמי

ביקורות על מוצר יכולות להיות מוטות ואף מזויפות

"רכישה נכונה ומושכלת מתחילה בהסתכלות על חוות הדעת של לקוחות על מוצרים באתרים", מספר עזרא דאיה, מנכ"ל Aspectiva, מרכז הפיתוח והחדשנות הראשון של Walmart בישראל. "כמעט כל אתר היום מציע שיטת ניקוד על מוצריו וגם ביקורות משתמש אינטראקטיביות שכוללות תמונות שמועלות על ידי הצרכן לאחר הקנייה".

"חוות הדעת באתרי קניות לרוב יראו לצרכן את שביעות הרצון מהמוצר ולכן תמיד חשוב להסתכל עליהן", טוען דאיה. "אך חשוב לעשות זאת בצורה זהירה כיוון שהביקורות לעיתים יכולות להיות קנויות, מוטות או מזויפות".

צילום מסך מתוך אתר רשמי דייסון. מתוך אתר רשמי דייסון,
חוות דעת מבלבלת: חלקן שליליות וחלקן משבחות את המוצר - מה מהן אותנטי?/מתוך אתר רשמי דייסון

לתת יותר משקל לחוות הדעת השליליות

חברת Aspectiva פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית ו-NLP אשר מנתחת חוות דעת על מוצרים ומפיקה מהם תובנות והמלצות קנייה. היא מסוגלת להבין על מה אנשים כותבים בביקורותיהם, מהם הנושאים השונים ומה דעתם עליהם - עבור כל סוג של מוצר וללא ידע מוקדם.

בעזרת הניתוח הזה ניתן לשפר את יכולות החיפוש באתרי הסחר, להבין מה מתאים למשתמשים, ומה היתרונות והחסרונות בכל מוצר. החברה נרכשה ע"י Walmart בשנת 2019 תמורת עשרות מיליוני דולרים והיוותה הרכישה הראשונה של קבוצת Walmart בישראל.

"כדי לנטרל את האפקט של חוות דעת שתולות, בצורה מפתיעה עדיף לנקוט בגישה של בחירת המוצר הכי פחות שלילי לפי חוות הדעת השליליות, מכיוון שחוות דעת שתולות או מזויפות תהיינה ברוב המקרים חוות דעת חיוביות" הוא מוסיף, "ההמלצה הכללית היא לתת יותר משקל לנאמר בחוות דעת שליליות ולוודא האם אספקטים השליליים של המוצר אכן בעייתיים מבחינת הרוכש".

עזרא. יח"צ,
עזרא דאיה, מנכ"ל Aspectiva, מרכז הפיתוח והחדשנות הראשון של Walmart בישראל/יח"צ

ה-Star Rating של המוצר לא תמיד מספיק

רוב הקונים מסתמכים רק על ה-Star Rating של המוצר, מתוך מחשבה שדירוג המוצר יספיק על מנת לקבל תמונה מספיק רחבה על איכותו. מתוך מסקנה זו הקונים מסיקים האם כדאי לצרוך את המוצר או לא. אך, דירוג המוצר לא תמיד ישקף או יתייחס לצרכים השונים של הרוכשים.

"חוות דעת עם Star Rating בלבד או עם תוכן קצר במיוחד, הן בדרך כלל פחות אמינות. עדיף לקרוא חוות-דעת של מי "שהשקיע" בכתיבה. בהרבה מקרים כותב חוות הדעת ייתן ציון נמוך מאוד כי אספקט מאוד מסוים במוצר לא היה טוב מבחינתו, אבל ייתכן שהוא מספיק טוב עבור צרכנים אחרים" מחדד דאיה.

"כמובן, חשוב להעדיף לקרוא חוות דעת עדכניות, שכן הן בדרך כלל יותר רלוונטיות ויותר אינפורמטיביות, מאחר והמוצר היה יותר זמן במדף ואפשר לתת עליו יותר פידבק מבחינת התנסות הצרכנים במוצר".

walmart. יח"צ,
חברת Aspectiva נרכשה ע"י walmart ב-2019/יח"צ

שיתוף תוכן גולשים

מהפכת ה-e-Commerce והרכישות ברשת האינטרנט, שהתפשטו בשנתיים האחרונות כמעט לכל בית ולכל סלולר ברחבי העולם, מצליחה לבלבל גם את הטובים ביותר.

שפע המידע וזמינותו, מקשים מאוד על ההחלטה - מה כדאי לי לקנות? איפה אמצא את המוצר הטוב ביותר? או הזול ביותר? או באיזה מהאתרים הכי כדאי לקנות? ועוד ועוד שאלות שעשויות לעשות הבדל משמעותי בכיס, בטיב המוצר ובכלל בחוויית הקנייה.

מבצעים גדולים המסומנים ביומן, כמו בלאק פריידי, הם מועדים בהם צובאים המוני קונים על חנויות האונליין המובילות, כגון אמזון, עלי אקספרס, ASOS או NEXT בחיפוש אחר הדיל הטוב ביותר. אבל איך נדע אם הנעל הזו טובה מאחרת, או אם דגם הטלוויזיה X טוב מ-Y וגם לקבל על כך תשובות אותנטיות. לשם כך כדאי מאוד לשמוע מה יש לצרכנים אחרים שכבר קנו את המוצר להגיד עליו.

דוד מיכאלי, מנהל פיתוח עסקי והתרחבות גלובאלית ביוטפו אומר לנו: "שיתוף תוכן גולשים בקהילות שונות הוא המפתח לקבלת התשובות הטובות ביותר שיאפשרו לקונה לקבל החלטות מושכלות ומבוססות על ניסיונם של אחרים. הרי לעדר יש תמיד סיבות טובות למה הוא בוחר בדרך זו ולא אחרת".

מיכאלי כתב לנו 10 טיפים לחוויית קנייה אונליין מוצלחת בעזרת חוכמת ההמונים:

דוד מיכאלי - יוטפו. באדיבות יוטפו,
דוד מיכאלי, מנהל פיתוח עסקי והתרחבות גלובאלית ביוטפו/באדיבות יוטפו

טיפים לקנייה חכמה - העזרו בחוכמת ההמונים

אם איתרת את המוצר אותו אתה מעוניין לרכוש ברשת, אל תשלים את הרכישה לפני שתעבור על תגובות הגולשים ותוודא שההמלצות על המוצר או החברה המשווקת אותו הרבה יותר חיוביים משליליים, אחרת עלולה להיות לך אכזבה מרה.

מצאת באתר כלשהו מוצר שאתה מעוניין לרכוש, חכה רגע עם האימפולסיביות ותבדוק מה אומרות הביקורות על האתר עצמו, על שירות הלקוחות, על איכות המוצרים וכל זה באמצעות site Review.

אם המוצר אותו אתה בוחר לרכוש מוצע לרגל החגיגה בהנחה גדולה מדי באתר אחד, כדאי להשוות את המחיר מול אתרים אחרים ולבחון מה אומרים עליו הגולשים בביקורות שהם כותבים באתרים שונים בהם הוא מוצע, ואולי יש מוצר אחר אך דומה ואיכותי יותר בהם.

כוחה של הקהילה הוא עצום ומותגים רבים מנהלים קהילות ופורומים בהם ניתן לדלות פרטים רבים ששופכים אור על המוצר, השירות, מדיניות המשלוחים וההחזרים ועוד. לפני שמחליטים לרכוש מוצר כלשהו, כדאי מאוד להיעזר בחוכמת ההמונים הזו - היא יכולה להיות Deal Maker or Braker.

השתמש במידע המאורגן יותר שמוצע באתרים המתמחים בדירוג מוצרים אשר נשענים על חוות הדעת הגלויות של הצרכנים או באתרים המתמחים בהשוואת מחירים - הם מקלים מאוד על ההתמצאות בג'ונגל.

בחר בגוגל או ליתר דיוק בגוגל שופינג את המוכרים או המוצרים בעלי דירוג הכוכבים הגבוה יותר, חוכמת ההמונים עשויה להעיד באופן אותנטי יותר על טיב ואיכות המוצר והשירות.

לפני שמתחילים לרכוש באתר סחר אונליין כלשהו, כדאי להכיר את מדיניות אבטחת התשלומים, השילוח וההחזרים, על מנת שלא תמצאו עצמכם מתמודדים עם בעיות מיותרות בהמשך.

לא סתם אומרים שתמונה אחת שווה יותר מ-1000 מילים. בחרו לבצע את הקנייה באתרים בהם המוצרים מוצגים עם תמונה טובה, אחת או יותר, ואם אפשר לראות בה את הפרופורציה של המוצר ביחס למשהו אחר, מה טוב. גם אם יש פירוט של הצבעים, המידות או הדגמים המוצעים לרכישה - זה צריך להגדיל את העניין שלכם ברכישה באתר. בכך תקטינו את הסיכוי לקניה של חתול בשק.

בשל הזמן הקצר בו יש לרוכשים זמן לבצע את החלטות הרכישה שלהם במועדי המבצעים, עדיף להתכונן ליום המבצע מראש ולזהות את המבצעים הטובים ביותר, להשוות אותם, לקרוא מה אומרים עליהם אנשים אחרים ולבחון את התנאים בהם הם מוצעים למכירה כמה ימים לפני כן.

פשוט תהנו מחוויית הקניה ברשת, אבל אל תשכח לשתף את משתמשי הרשת בחוויותיך, הטובות או הגרועות, על מנת שגם הבאים אחריך יוכלו ליהנות מחוויית קניה מוצלחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully