וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תקנו נכון ברשת: כללי זהב למניעת גניבת זהות ואמצעי תשלום

25.11.2021 / 8:51

מהנתונים של Mine עולה כי כל שנה, כחודש אחרי תקופת הקניות האינטנסיבית, אחד מתוך חמישה צרכנים שרכשו באינטרנט ייפגע ממתקפת סייבר, המידע האישי שלו ייגנב, כולל זהות אישית, מידע פיננסי, כתובת מגורים ועוד. איך תרכשו נכון ובטוח ברשת? הסברים וטיפים מפי מומחים

גל רינגל, מנכ"ל ומייסד שותף של Mine, הסטרטאפ הישראלי שמחזיר לצרכנים את השליטה על המידע האישי שלהם באינטרנט, מתאר עד כמה דרמטי חודש נובמבר בבחינת שוק הקניות באינטרנט: "מדי שנה אנחנו נהנים מחודש וחצי של קניות מוזלות החל מנובמבר והנתונים מצביעים על עלייה של לא פחות מ-60% בקניות שהישראלים עושים ברשת בתקופה הזאת".

עם זאת, לדבריו אסור לשכוח כי החג של הצרכנים הוא גם החג של ההאקרים: "הפצחנים אוהבים מאוד את הזמן הזה בשנה".

מהנתונים של Mine עולה כי כל שנה, כחודש אחרי תקופת הקניות האינטנסיבית הזו, אחד מתוך חמישה צרכנים שרכשו באינטרנט ייפגע ממתקפת סייבר, המידע האישי שלו ייגנב, וזה יכול לכלול גם זהות אישית, מידע פיננסי, כתובת ועוד. איך תרכשו נכון ובטוח ברשת? אספנו הסברים וטיפים שייחסכו מכם בעיות:

האקר פורץ למחשב. ShutterStock
אחד מתוך חמישה צרכנים שרכשו באינטרנט ייפגע ממתקפת סייבר והמידע האישי שלו ייגנב/ShutterStock

מהו הבלאק פריידי?

ראשית, מהו בלאק פרידיי? "יום שישי השחור" מציין את תקופת השיא של קניות החגים ברוב הארצות הנוצריות-מערביות, בעיקר בארצות הברית. בלאק פרידיי מתאפיין בשפע של מבצעים והנחות, כאשר בעבר הפכו תורי ענק של קונים, בכניסה לחנויות, לאחד מסימני ההיכר של היום. עם השנים החלה "זליגה": של המבצעים למכירות אונליין, כאשר מגיפת הקורונה העצימה מאוד את התהליך ההדרגתי.

מתי חל בלאק פרידיי? יום זה יחול תמיד ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר (למשל, ב-2021, יהיה זה 26.11), אחרי חג ההודיה האמריקאי - ועם הפנים לכיוון חג המולד. זאת כיוון שחלק מחופשות החגים בארה"ב ובמדינות נוספות ברחבי העולם הנוצרי, ייחלו כבר בימים הקרובים. כלומר - זו ההזדמנות האחרונה (לכאורה) של רבים לרכוש מתנות חג מולד עבור יקיריהם, בטרם יצאו לחופשה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מבצעי בלאק פריידיי באתר וואלה!שופס. יח"צ,
בלאק פריידי, אירוע שנתי של מכירות חד פעמיות מפתות/יח"צ
אישה משלמת עם כרטיס אשראי. ShutterStock
"הרי לא תשכחו את כרטיס אשראי לאחר התשלום, אז למה באינטרנט כן?"/ShutterStock

מה צריך לדעת על פרטיות ואמצעי תשלום

כצרכנים אנחנו שוכחים שמה שזול הוא לא בהכרח חסכוני. אין ספק שכיף גדול לרכוש בזול, אבל בדרך כלל אותם אתרים זולים יותר וקטנים יותר הם בעלי הגנת סייבר ומדיניות פרטיות חלשה יותר.

"תרכשו, תקנו ותיהנו אבל אחרי זה תדאגו לבקש מאותם אתרים למחוק את המידע שלכם. מקסימום, ברכישה הבאה תמלאו שוב את הפרטים הרי לא תשאירו כרטיס אשראי במסעדה לאחר ששולם החשבון, אז למה באינטרנט כן?" שואל רינגל בישירות.

עו"ד אביעד לחמנוביץ, שותף וראש מחלקת בנקאות ואמצעי תשלום במשרד תדמור לוי ושות', מסביר כי מבחינה משפטית, קנייה מקוונת מוגדרת כקנייה הנעשית באתר אינטרנט או באפליקציות ייעודיות בתהליך דיגיטלי מלא, שאינו כולל נוכחות פיזית של הרוכש בבית עסק.

אמצעי התשלום הנפוצים בעסקאות אלה הם כרטיסי אשראי למיניהם, ארנקים אלקטרוניים ואפליקציות תשלומים כגון PayPal. לדבריו: "מטבע הדברים לאמצעי התשלום הללו יתרונות ברורים, אולם הם מגלמים גם סיכונים מסוימים למשתמשים, מכיוון שהם מהווים מעין "שער כניסה" לחשבון הבנק שלנו. כך, במצב שבו פרטי הכרטיס הגיעו לידיים הלא נכונות ניתן לבצע עסקאות שיחייבו את חשבון הבנק שלנו, מבלי לקום מהכיסא".

"מנגד, בשימוש באמצעי תשלום מתקדמים נהנה הלקוח מהגנות צרכניות שמעניק החוק בישראל לסיטואציות כגון כשל תמורה, מצב שבו המוצר אינו מסופק ללקוח או מפני שימוש לרעה, מצב שבו אדם אחר מבצע שימוש ללא הרשאה באמצעי התשלום".

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
"הפצחנים אוהבים מאוד את חודש הקניות" - 1 מתתוך 5 רוכשים אונליין מסתכן בגניבת זהות/ShutterStock

איך נמנע שימוש לרעה באמצעי התשלום שלנו

אז מה בכל זאת כדאי לעשות כדי להפחית את החשש מבעיות בהעברת התשלום או משימוש לרעה באמצעי התשלום שלנו? עו"ד לחמנוביץ ממליץ על מספר כללי זהב:

להיות בטוחים בקיומה של מסגרת אשראי מספקת שתאפשר את ביצוע העסקה בסכום הנדרש.

במקרה של רכישה באתר בחו"ל, לוודא שכרטיס האשראי שלנו הוא גם כן של מותג בינ"ל כגון ויזה, מאסטרקארד וכיוצא באלה.

לבדוק אם אתר הקניות מציג עצמו כמאובטח לעניין ביצוע תשלומים בכרטיס אשראי. תקן אבטחת מידע נפוץ בתחום כרטיסי האשראי נקראDSS PCI , ומומלץ לנסות לרכוש באתרים שמצהירים על עצמם שהם עומדים בתקן זה.

במקרים רבים חברות האשראי מפעילות מנגנונים שמטרתם לוודא שהשימוש בכרטיס וביצוע העסקה אכן נעשה על ידי בעל הכרטיס, למשל על ידי שליחת קוד אימות לטלפון הנייד של הלקוח. חשוב להקפיד שלא להעביר את הקוד הזה לאדם אחר אף אם הוא מזדהה כפקיד בנק או נציג חברת האשראי, כיוון שסיכוי גבוה שמדובר במתחזה המנסה לבצע שימוש לרעה בכרטיס.

לערוך את הקניות באמצעי תשלום כגון Pay Pal, כרטיס חיוב נטענים המכונים PrePaid ואחרים, המבוססים על טעינת יתרה צבורה שרק באמצעותה ניתן לבצע תשלומים. באופן זה שאר הכסף בחשבון הבנק נותר מוגן.

לא כל מייל או מסרון שנחזים להיות כאלה נשלחו מאת ספק התשלומים שלנו הם אכן הודעה אותנטית, ולכן יש לנהוג לגביהם במשנה זהירות.

גם לאחר נקיטת אמצעי הזהירות כדאי לבדוק מדי פעם את פירוט העסקאות באמצעי התשלום על מנת לזהות עסקאות חריגות או כאלה שלא ביצענו בעצמנו. אם מצאנו עסקה שלא ביצענו יש לפנות במהירות המרבית לספק אמצעי התשלום ולבקש ממנו החזר כספי על העסקה.

האקר, האקרים. gualtiero boffi, ShutterStock
איך נמנע שימוש לרעה באמצעי התשלום שלנו?/ShutterStock, gualtiero boffi

חוק הגנת הצרכן - איך הוא מסייע לנו?

ומה קורה אם רוצים לבטל את הקנייה באינטרנט? עו"ד עידו פרישתא, שותף וראש מחלקת עסקאות מסחריות בתדמור לוי ושות', אומר כי באופן כללי, חוק הגנת הצרכן קובע שלאחר ביצוע עסקת מכר מרחוק, זכותו של הצרכן לקבל טופס גילוי הכולל את פרטי העסקה ותנאיה, כולל מידע בדבר הזכות לבטלה.

פרישתא מסביר כי פרק הזמן שבו ניתן לבטל את העסקה נספר ממועד קבלת מסמך זה או מיום קבלת המוצר, לפי המאוחר, כלומר, אם לא קיבלתם פרטים בכתב - התקופה שבה תהיו רשאים לבטל את העסקה מתארכת.

במקרה של בית עסק ישראלי, אם הוא מסרב לבטל את העסקה, החוק מאפשר לצרכן לתבוע, בנוסף להחזרת הכספים ששולמו, פיצוי עונשי שייקבע על ידי בית המשפט, שיכול להגיע לסך של 10,000 שקל.

"על פי הוראות החוק, מחירו הכולל של מוצר חייב להיות במטבע ישראלי", מוסיף עו"ד פרישתא. "אם קיים פער בין המחיר על המוצר לבין המחיר בקופה, המחיר המחייב הוא זה שהוצג על המוצר. יתרה מכך, כאשר מצוין על המוצר מחיר במט"ח, או מחיר במט"ח לצד המחיר בשקלים, בשל העובדה כי הדבר עלול להטעות, רשאי הצרכן להניח כי מדובר במחיר המוצר בשקלים, וכך אף נקבע בפסק דין נגד חברת קסטרו מ-2009.

אישה עושה קניות אונליין. ShutterStock
ומה קורה אם רוצים לבטל את הקנייה באינטרנט?/ShutterStock

צרכן יוכל לסרב לקבל פניות שיווקיות בטלפון

ומה לגבי קניות בטלפון? נראה כי ממש בקרוב יהיה פתרון לבעיית שיחות הטלפון המטרידות שחלקנו מקבלים מדי פעם, עם כניסתו לתוקף של תיקון לחוק הגנת הצרכן במאי הקרוב. התיקון יאפשר לצרכן לסרב לקבל פניות שיווקיות באמצעות רישום אקטיבי למאגר "אל תתקשרו אלי".

עוסק אשר יבקש לקיים שיחות שיווקיות יידרש, טרם ביצוע שיחות אלו, לפנות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בבקשה לבדוק אם מספרים אלה מצויים במאגר המנוהל על ידה. אם מספר טלפון מצוי במאגר, לא יוכל העוסק לבצע שיחת שיווק למספר זה. עסקים שיעברו על הוראות החוק יהיו צפויים לקנסות משמעותיים.

טלמרקטינג. ShutterStock
מכירות בטלפון: התיקון שייכנס במאי, יאפשר לצרכן לסרב לקבל פניות שיווקיות בטלפון/ShutterStock

חישוב המס על הקניה

עניין נוסף שקונים רבים אינם מודעים אליו בבואם לעשות קניות ברשת הוא סוגיית המיסים החלים על העסקה. לדברי עו"ד בועז פיינברג, שותף וראש מחלקת מסים בתדמור לוי ושות', בעת הזמנת מוצרים מחו"ל אונליין יש לקחת בחשבון היבטי מע"מ, מכס ומס קנייה שעלולים לחול על הרכישה.

על הזמנת מוצר שמחירו (ללא עלות המשלוח) אינו עולה על 75 דולר לא יחול חיוב מס בדרך כלל, למעט מוצרים מסוימים כמו סיגריות, טבק וכל סוגי האלכוהול שיחויבו במע"מ וייתכן שגם מכס ומס קניה.

יש לשים לב, כי על אף שעלות המשלוח כן תילקח בחשבון לצורך חישוב המע"מ על העסקה, כך שהוא יחושב על מחיר המוצר, בתוספת המשלוח. לדוגמה, אם מוצר עולה 70 דולר והמשלוח עולה 20 דולר, אז המוצרים יהיו פטורים ממס. אם, לעומת זאת, המוצרים עולים 80 דולר והמשלוח עולה 10 דולר, אז ישולם מע"מ על 90 דולר ולא רק על מחיר המוצר.

ולמי שחושב שפיצול רכישה למספר משלוחים שכל אחד מהם אינו עובר את הרף של 75 דולר, כדאי לדעת שרשות המיסים עוקבת אחר המשלוחים, ובמידה שהבחינה בפיצול, היא תאחד חבילות המגיעות מאותו ספק לאותו נמען בטווח זמנים קצר, כך שאם המחיר הכולל של החבילות עולה על 75 דולר יחול מע"מ על כלל המוצרים שהוזמנו במשלוחים שנעשו.

באשר לחישוב המס החל בעת הרכישה, עו"ד פיינברג ממליץ על אתרים ברשת המציעים חישוב של המס שיחול על הזמנת מוצרים מחו"ל. יש לשים לב כי במקרים רבים האתרים אינם מעודכנים או אינם לוקחים בחשבון מיסים נוספים, כגון מכס ומס קנייה (אם חלים בהתאם לסוג המוצר) ולכן עדיף תמיד להיעזר במחשבון מסי יבוא למוצרים ביבוא אישי של רשות המיסים המחשב את המס הכולל שיחול על הייבוא וכן את האגרות שנדרשות לתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully