וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיילכו לפטר במקום אחר: למה אסור לישראל לוותר לאינטל

עודכן לאחרונה: 13.10.2022 / 12:52

אינטל העולמית מתכוונת לפטר קרוב ל-20% מעובדיה. זה בדיוק הזמן שבו על ממשלת ישראל, שהעניקה לחברה הטבות ומענקים בשווי של עשרות מיליארדים, לדרוש ממנה חד משמעית: להתחייב לאפס פיטורים או להסתלק מכאן

אינטל. AP
אינטל אאוטסייד? מאז שנות השבעים זכתה החברה להקלות במס ולמענקים בשווי עשרות מילארדי שקלים. האם זה השתלם למדינת ישראל?/AP

נתחיל בשורה התחתונה: לחברת אינטל אסור לפטר אפילו עובד אחד בישראל בסבב הפיטורים הקרוב, שאמור, לפי הפרסום ב"בלומברג", לשלוח הביתה כ- 20% מכח האדם שמעסיקה החברה ברחבי העולם.

משרד הכלכלה חייב להבהיר להנהלת החברה, שקיבלה הטבות מס בשווי של עשרות מיליארדי שקלים מאז כניסתה לארץ בשנות ה -70' (ובתמורה נתנה למדינה מעט מדי יחסית לסכומי העתק האלה), שאם יפוטרו עובדים, הטבות המס שלה יעצרו באופן מידי ואף יידרש ממנה החזר רטרואקטיבי.

הפעם האחרונה שאינטל קיבלה צ'ופר נאה מהקופה הציבורית שלנו, הייתה בשנת 2019, עת הודיעה שהיא מתכוונת להשקיע בישראל עוד 40 מיליארד שקל, והגיעה להסכמות עם הממשלה ושר האוצר דאז, משה כחלון, על קבלת מענק של בין 3.2 ל- 4 מיליארד שקלים, כלומר, כ- 10% מהסכום ההשקעה.

זה בנוסף למס החברות המופחת בגובה 5% שהיא זוכה לו בשוטף. רק לשם השוואה: מס החברות הסטנדרטי עומד על 23% ובפריפריה על 7.5%. הצד של אינטל בהסכם כלל גיוס של כ- 1,000 עובדים, עמידה ביעדי ייצוא ורכש מחברות ישראליות.

יניב גרטי, מנכ"ל אינטל. ראובן קסטרו
הצ'יף של הצ'יפים: יניב גרטי, סגן נשיא אינטל ומנכ"ל אינטל ישראל/ראובן קסטרו

הטבות המס והמענקים העצומים שמקבלות חברות ענק דוגמת "אינטל", "טבע" ו"צ'ק פוינט", זוכות לביקורת נוקבת ולרוב גם מוצדקת. ד"ר אסף צימרינג ופרופ' עומר מואב, פרסמו בשנת 2016 נייר עמדה נוקב, שטען כי אין שום עדות מחקרית לכך שהחוק לעידוד השקעות הון, שמעניק את ההקלות וההטבות לחברות שזוכות בו, מסייע במשהו למשק הישראלי.

ולא רק שהוא לא מסייע, הוא גם מעוות את הפעילות הכלכלית של החברות שמקבלות אותו, שמעסיקות יותר עובדים בלי צורך, בגלל שהן מקבלות סבסוד להעסקתם על חשבון משלם המיסים.
במילים פשוטות: אנחנו מממנים את החברות הגדולות והן מעסיקות עובדים בשביל הנראות ולעיתים נוקטות גם בשיטת "הדלת המסתובבת". מפטרים ומגייסים, כשאף אחד לא בודק באמת כמה משרות לא אוישו-מחדש בדרך.

לפני שנה, ראיינתי ב"וואלה" את מנכ"ל אינטל, יניב גרטי. הוא הסכים שהביקורת על הטבות המס שאינטל מקבלת לגיטימית, אבל הכסף הוא הכרחי כדי שחברות כמו זו שהוא עומד בראשה, יהיו כאן ולא יזלגו למקום אחר. הוא התגאה ב- 14,000 עובדי אינטל בארץ, מתוך מעל 120,000 ברחבי העולם, ועל כך שמאז שנכנסה לישראל, רכשה אינטל חברות במעל ל־20 מיליארד דולר, ביניהן "מובילאי", וכן השקיעה כאן מעל ל־20 מיליארד דולר.

באותו ראיון סיפר גרטי, שבמהלך הקורונה לא פוטר אפילו עובד אחד בישראל, אבל נכון לרגע זה, אף אחד באינטל אף לא יכול להבטיח שחרב הפיטורים המרחפת מעל ראשיהם של עובדי החברה בעולם, לא תפגע גם בעובדים בישראל. הם לא יודעים עדיין דבר. מה שכן, יש לציין בהקשר הזה הפיטורים אמורים לפגוע בעיקר במחלקות השיווק והמכירות, ובארץ רוב העובדים עוסקים בייצור ופיתוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מספר 2 ברשימה של מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022. יש עתיד, אתר רשמי
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. צריכה לדרוש ולקבל הבהרות מאינטל עכשיו - ולא בדיעבד/אתר רשמי, יש עתיד

שרת הכלכלה חייבת לדרוש אפס פיטורים

הבעיות של אינטל לא צריכות לעניין את שרת הכלכלה. כמו שבשנות הזוהר לא קיבלנו מאינטל תמלוגים, כך גם כשהחברה נמצאת במשבר כלכלי וניהולי עמוק (בגלל ירידה במכירות המחשבים וייצור יתר של שבבים שלא נמכרים. נתונים שהביאו להפסדים עצומים וצניחה של כ- 50% בשווי המניה שלה), מדינת ישראל לא צריכה לחלץ אותה מהבוץ.

אינטל התחייבה להעסיק עובדים תמורת הטבות מס ומענקים? שתעמוד בהתחייבות שלה. אם היא לא מסוגלת לתת את המעט (יחסית) שנדרש ממנה עבור הכסף של אזרחי ישראל, שתתכבד ותמצא לה מדינות אחרות שיסכימו לממן את רווחי הענק שלה בשנות השיא. אנחנו לא חייבים לעשות את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully