וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק האמריקאי קרס, כמה כסף הפסידו בישראל?

עודכן לאחרונה: 11.3.2023 / 8:20

הבנק הגדול בעמק הסיליקון נסגר על ידי הממשל האמריקאי, אחרי שמניותיו צללו בחדות. למה זה קרה, האם מאות מיליארדי דולרים בסכנה - ולמה ייתכן שמאות סטרטאפים ישראלים יהיו בין הנפגעים?

סיליקון ואלי בנק. Justin Sullivan, GettyImages
הבנק הגדול באזור הכי מזוהה עם תעשיית ההייטק קרס, מה זה אומר לגבי סטרט אפים מישראל?/GettyImages, Justin Sullivan

לידיעת ההייטקיסטים המבקשים להוציא כספים מישראל: הרגולטור הפיננסי האמריקאי סגר את בנק סיליקון וואלי (Silicon Valley Bank), הבנק הגדול ביותר באזור המזוהה ביותר עם תעשיית ההייטק האמריקאית - הסיליקון וואלי שבצפון קליפורניה ארה"ב, והשתלט על הכספים בתוכו.

ההשתלטות מגיעה לאחר שמניית הבנק צללה, עקב העובדה שנאלץ למכור נכסים בהפסד, בעקבות ירידה בכמות הפיקדונות בו. ההידרדרות הובילה את מערכת הבנקאות האמריקאית לסחרור, והתקשורת האמריקאית דיווחו 9 בנקים נוספים שנכנסו למערבולת הירידות.

מדובר במכירת נכסי חוב של הבנק שהובילה את מניית חברת האם שלו, SVB Financial Group, לירידה חדה של כ-60% במהלך המסחר בה בבורסת נאסד"ק ארה"ב ביום חמישי האחרון, והעמיקה בכ-69% נוספים בתחילת יום שישי, עד שהמסחר בה הופסק.

איגרות החוב של החברה רשמו גם הן ירידות שיא, סבב הפאניקה בקרב המשקיעים החל והוביל למכירת מניות של בנקים נוספים.

עוד בטרם דיווחה רשת CNBC בערב שישי (זמן ישראל) על השתלטות הרגולטור האמריקאי על הבנק, טען וול סטריט ג'ורנל, כי ייתכן והבנק האמריקאי יועמד למכירה, ובשוק ההון האמריקאי החלו להעלות תהיות לגבי אפשרות חילוצו על ידי הממשל.

בעוד נשמעות התהיות הנוגעות לבנק, התייחס ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית, לנושא בזמן עדותה בפני ועדת בית הנבחרים, ואמרה: "ההתפתחויות האחרונות מעסיקות כמה בנקים שאנו עוקבים אחריהם בקפידה רבה, וכאשר בנקים חווים הפסדים כספיים זה עניין לדאגה".

עוד על קריסת הבנק - https://finance.walla.co.il/item/3564582

משאיות ברינקס בחזית סיליקון ואלי בנק. Justin Sullivan, GettyImages
משאית של הברינקס בחזית הבנק שקרס. מה יקרה לחברות שהחזיקו בו כסף?/GettyImages, Justin Sullivan

כמה ישראלים ייפגעו?

מספר הסטארט אפים הישראליים החשופים לבנק הממוקם בסנטה קלרה עדיין לא ידוע, אבל מוערך במאות, מעצם היותו המלווה הגדול ביותר לחברות הזנק. ככזה הוא נהנה בעידן הריביות הנמוכות מהריצה שהציגו אותן החברות בבורסות ובגיוסים של שנת 2021.

שיעור הפיקדונות לבנק זינק ב-86% במהלך 2021 ועמד על 189 מיליארד דולר, ואף צמח לשיא של 198 מיליארד דולר ברבעון שלאחר מכן.

אלא שעליית הריבית הגדילה את עלות הפיקדונות לבנק, שמשתמש בהם למימון ההלוואות שהוא נותן, והובילה אותו למכור את כל נכסי החוב שלו, שעמדו בשווי 21 מיליארד דולר.

הבנק ציין כי המכירה הובילה אותו לרשום הפסד (אחרי מס) של 1.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023, וביום רביעי האחרון, יממה לפני צלילת מניית חברת האם, דיווח הבנק כי המכירה נבעה מציפיות להמשך סביבת ריבית גבוהה לצד מגמת ירידה ברמת הפיקדונות.

"שריפת המזומנים של הלקוחות נותרה גבוהה ועלתה עוד יותר בפברואר" נאמר על ידי הבנק ביום רביעי האחרון "מה שגרם להפקדות נמוכות מהתחזיות".

נכון לסוף פברואר האחרון עמדה כמות כספי לקוחות הבנק על 326 מיליארד דולר, נתון שמבטא ירידה של כ-4.4% לעומת 341 מיליארד דולר כספי לקוחות בבנק בסוף שנת 2022.

מטרת מכירת נכסי החוב, לדברי הבנק, היא "לנצל את הפוטנציאל לריביות קצרות טווח גבוהות יותר, ולהגן טוב יותר על הכנסות הריבית נטו (NII), מרווח הריבית הנקי (NIM), ולשפר רווחיות".

חברות הייטק ישראליות עדיין לא התייחסו רשמית לאירוע, אבל ברשתות החברתיות צצו דיווחים של ישראלים שפועלים מול חברות אמריקאיות שהחזיקו את כספן בבנק שנסגר, בו הן מודיעות שפרטי הבנק לצורך העברות כספים עומדים להשתנות, מזהירות מפני אפשרות של עיכוב בתשלומים בימים הקרובים ועוד הודעות שמעוררות דאגה לא רק בקרב חברות הזנק מקומיות, אלא גם בקרב פרילאנסרים שמקושרים ללקוחות הבנק בארה"ב.

הבנקים הישראליים, לעומת זאת, ממשיכים להנות לעת זו מסביבת הריבית הגבוהה, ומציגים ביצועי שיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully