וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף יעשה אתכם מאושרים - ועכשיו זה אפילו רשמי

19.3.2023 / 0:02

אחרי שמחקר קודם טען שכסף לא קונה אושר בכל מחיר, התפרסם מחקר חדש של הישראלי זוכה פרס נובל לכלכלה, דניאל כהנמן, שמצא שכל תוספת כסף תעשה אתכם מאושרים יותר, גם אם אתם כבר עשירים

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

טוב, תמיד חשדנו. מחקר מפתיע לחלוטין (תראו מופתעים רגע) גילה שכסף עושה אתכם מאושרים יותר. חכו דקה, המחקר הזה הוא לא לגמרי בזבוז זמן. מתברר שמחקר קודם טען שכסף קונה אושר - אבל עד סכום מסויים וכאשר אנחנו מרוויחים מעבר לו רמת האושר שלנו כבר לא משתנה. המחקר החדש טוען שגם אם נרוויח יותר ממנו - נהיה מאושרים יותר. המחקר מצא שעד רווח של 500 אלף דולר בשנה - האושר שלנו בהחלט ימשיך לעלות.

לאחר שהכלכלן הישראלי וחתן פרס נובל לכלכלה, דניאל כהנמן, בחן מחדש בעזרת עמיתיו את הנושא אותו חקר לפני יותר מעשור, הוא גילה שבניגוד למה שחשב בעבר - האושר ממשיך לגדול גם עם הכנסה העולה על 75 אלף דולר בשנה. מחקרו מ-2010 טען שהמגמה הזו נעצרת לאחר שההכנסה מגיעה לסביבות 75 אלף דולר בשנה (270 אלף שקלים), אך מחקרו החדש טוען שתקרת העושר והאושר גבוהה יותר ועומדת על 500 אלף דולר בשנה (כ-1.8 מיליון שקלים) - ולמעשה יש מצב שהיא אפילו גבוהה מכך, מאחר שנתון גבוה מזה לא נבדק במחקר.

מחקר מצא: כל סכום של כסף יעשה אתכם מאושרים יותר. Giphy
מחקר מצא: כל סכום של כסף יעשה אתכם מאושרים יותר/Giphy

האם כסף קונה אושר?

זו שאלה שכלכלנים, פסיכולוגים ופילוסופים התחבטו בה במשך מאות שנים. דניאל כהנמן ועמיתיו מת'יו קילינגסוורת' וברברה מלרס, מאוניברסיטת פרינסטון ומאוניברסיטת פנסילבניה, המשיכו לעסוק בשאלה הזאת ופרסמו את הממצאים החדשים שלהם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences - שסותרים את הממצאים הקודמים של כהנמן.

הם ראיינו 33,391 אמריקנים, כשהשכר הנמוך ביותר שלהם החל ב-10,000 דולר לשנה, ועקבו אחריהם באמצעות אפליקצייה בסמארטפון שפנתה אליהם בנקודות שונות ביום כדי לשאול אותם איך הם מרגישים. החוקרים השוו את התחושות הללו להכנסה שלהם כדי להגיע למסקנות.

הם קבעו שכסף אכן תורם לאושר, גם בהכנסה גבוהה יותר מ-80 אלף דולר בשנה, כשרמות האושר עולות בהתאם לרווח הכלכלי - כל עוד אותו אדם נהנה מראש מרמת בסיס מסוימת של אושר. רמת האושר ממשיכה לעלות לפחות עד סך הכנסות של 500 אלף דולר בשנה, כשחסרים נתונים כדי לקבוע לגבי רמות הכנסה גבוהות מזו.

עוד מחקר של כהנמן

רוצים להיות מאושרים יותר? תתחילו בלכבות את הטלוויזיה

לכתבה המלאה

עשיר ואומלל

קילינגסוורת' אמר בהצהרה: "במונחים הפשוטים ביותר, זה מצביע על כך שלרוב האנשים, הכנסה גדולה יותר קשורה לאושר גדול יותר. היוצא מן הכלל הם אנשים בעלי אמצעים כלכליים אך אומללים. לדוגמה, אם אתה עשיר ואומלל, יותר כסף לא יעזור לך. לכל השאר, כסף רב יותר היה קשור לאושר גבוה יותר בדרגות שונות".

קילינגסוורת' אמר שכ-20 אחוזים מהאנשים שנבדקו נמצאים ב"מיעוט האומלל", שאושרם לא גדל עם רווח שהוא מעל 100,000 דולר בשנה. אנשים אלה עשויים לסבול מאירועי חיים טרגיים שגוברים על כל שיפור שכסף יכול להביא עמו, טענו החוקרים. "סף הכנסה זה עשוי לייצג את הנקודה שמעבר לה הסבל שקיים אינו מוקל על ידי הכנסה גבוהה", כתבו כהנמן, קילינגסוורת' ומלרס, "שברון לב, שכול ודיכאון קליני עשויים להיות דוגמאות לסבל שכזה. אם אתה עשיר ואומלל, יותר כסף לא יעזור לך".

עוד באותו נושא
כסף יכול לקנות לכם אושר, אם רק תדעו איך להשתמש בו

מחקר מצא: זה השכר השנתי המדויק שיעשה אתכם מאושרים

כסף ואושר. Giphy
כסף ואושר/Giphy

עבור 80% הנותרים במחקר, המסקנה הייתה שבאופן כללי האושר ממשיך לעלות בהתאם לרמות ההכנסה שלהם. קילינגסוורת' הוסיף: "כסף הוא רק אחד ממרכיבי האושר הרבים. זה לא אומר שכסף יכול לפתור את כל הבעיות של האדם. כסף הוא לא סוד האושר, אבל הוא כנראה יכול לעזור קצת".

אכן, מחקר אחר על מדע האושר מצא שלהיבטים אחרים של החיים, מקהילה ועד תחביבים, יש השפעה ניתנת למדידה על שביעות רצון.

רצוי גם לציין שנראה כי איסוף הנתונים של כהנמן ועמיתיו מסתמך על מתאם ולא על סיבתיות. כמו כן, לא ברור אם התגובות לאפליקצייה המודדת אושר היו תוצאה של מצבם הכלכלי או שהנבדקים פשוט היו במצב רוח טוב או רע באותו הזמן - ללא קשר למצבם בבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully