וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: איך זה שאנחנו בוכים, אבל הקמעונאים רק מרוויחים?

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 10:05

ספסל הנאשמים ביוקר המחיה בישראל צר מלהכיל את כל מי שצריך לשבת עליו. לרוב אנחנו מתמקדים ביצרנים והיבואנים, אבל מבלי לגרוע מאשמתם של אלה, הגיעו הדוחות הרבעוניים של הרשתות הקמעונאיות והוכיחו שבזמן שאנחנו בוכים, הם דווקא מחייכים

קמפיין יום העצמאות של רמי לוי. יחצ,
רמי לוי והסל של המדינה. הוא כמובן לא אשם ביוקר המחיה, אבל עליית המחירים סידרה לו דוחות נהדרים/יחצ

רמי לוי לא אשם ביוקר המחיה, להפך - הוא לרוב מציע ללקוחות הרשת שלו סל מחירים זול בהשוואה למתחריו. גם שופרסל לא אשמים ביוקר המחיה, הם ניסו להילחם בכמה ספקים גדולים שהעלו מחירים - ובסוף ניגפו. הוא הדין גם לגבי מתחרים נוספים מהתחום, כמו יוחננוף, חצי חינם, ויקטורי - והרשימה עוד ארוכה.

רק שאחרי שהתגוללנו כאן על היבואנים, היצרנים, עסקני החקלאות - וכמובן על פוליטיקאים שנבחרים בזכות הבטחות למלחמה ביוקר המחיה, אבל מרגע שהתיישבו על הכיסאות עסוקים בעיקר בתירוצים, הגיע הזמן שנבחן את הפוזיציה שבה נמצאים הקמעונאים - וזאת, איך לומר בעדינות? לא בדיוק טובה לכיס שלנו, אבל טובה מאוד לכיס שלהם.

היום שבו עולים המחירים בחדות, שהוא רק היום הראשון בחודש שבו יתייקרו כל המוצרים שאת עליות המחיר שלהם דחו עד לאחרי שבועות, הוא זמן טוב למתוח קו ישיר בין הכיס המתרוקן שלנו, לזה התופח של הקמעונאים.

שיא מכירות במותג הפרטי סידר לרמי לוי יופי של רווח - https://finance.walla.co.il/item/3582922

סופרמרקט בישראל. ShutterStock
מדף בסופרמרקט ישראלי: המחירים עולים והקמעונאים מרוויחים/ShutterStock

המחירים עולים והדוחות משתפרים

בשבוע האחרון פרסמו הציבוריות שבין רשתות הקמעונאות את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון הראשון. לכאורה הם היו אמורים להיות בבעיה: משבר כלכלי עולמי שהתפתח להאטה שאמורה להקטין את הצריכה, נכון?

אז זהו, שלא ממש: רוב הקמעונאים (כלומר, אלה שהמספרים שלהם גלויים), הרוויחו יופי של כסף מעליות המחירים, זאת למרות שבכל פעם המחירים עולים הם מתייצבים באולפני הטלוויזיה עם פרצוף של מסכנים, מרוב השתתפות בצער הצרכנים.

למה הם נהנים מעליות המחירים? ראשית מפני שהרווח של הרשתות הקמעונאיות הוא אחוז מהמחזור. נניח שרשת קמעונאית מרוויח, לצורך החישוב, 3% ממחזור המכירות שלה. עכשיו נניח שהמחירים עלו ב-20%. כלומר, אנחנו משלמים בקופה, על אותו סל מוצרים, 1,200 שקל במקום 1,000 שקלים. מה קרה לרווח של הרשת הקמעונאית על הביקור שלנו בסופרמרקט? נכון - הוא עלה מ-30 שקל ל-36 שקלים.

כמובן שמדובר בחישוב פשטני, אפילו גס, אבל הוא משקף את מה שקורה לרווחי הרשת הקמעונאית כשאנחנו משלמים ביוקר על אותו סל מוצרים.

מה עוד מחולל צמיחה ברווחי הקמעונאים? המותג הפרטי. למעשה מדובר בדיוק באותו מוצר שנמכר לנו תחת שמות מותגים, אלא שהוא נושא את המיתוג של הרשת הקמעונאית ולא של היצרן. בכך נחסכות מהיצרן הוצאות השיווק והפרסום - ואנחנו זוכים למוצר שלרוב אינו נופל מבחינת האיכות מהמותג "האמיתי", אבל במחיר מופחת.

העובדה שיותר ויותר ישראלים הפסיקו לגרוף באופן עיוור את המותגים להם הם רגילים לתוך עגלת הקניות שלהם, וחלק גדול מהם עברו למותגים הפרטיים, היא בשורה נהדרת לקמעונאים, בעיקר לשופרסל ולרמי לוי, שתי רשתות שבהן המותג הפרטי כבר מהווה מעל רבע מהמחזור - ואם יוסיף להתפתח בקצב הזה, הוא גם יגיע לשליש. כלומר, גם כשאנחנו מגלים מה שנראה לנו כצרכנות נבונה, בגלל עליית המחירים, הם מרוויחים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
סופרמרקט בישראל. ShutterStock
מישהו הפסיק לקנות בסופרמרקט בגלל עליית המחירים? לפחות בינתיים, הקמעונאים משאירים בכיס שלהם יותר ויותר רווחים/ShutterStock

זה הזמן להגיד שלכולנו יש אינטרס שגם הקמעונאים ירוויחו. רווח סביר אינו רק צורך שלהם, אלא גם יכול להיות מתורגם לטובתנו, למשל בשיפור חוויית הקניה או בשיפור התחרות ביניהם: תארו לכם חלילה שרשת קמעונאית תקרוס, מה זה יעשה למחירים ברשתות האחרות, שייהנו מחוסר תחרות?

רק מרגע שנאמר המובן מאליו, אפשר גם לבקר ולתהות, מה גורם לקמעונאים לרוץ לאולפני הטלוויזיה, בכל פעם שמסקרים גל התייקרויות, לשבת שם בפנים נפולות ולהשתתף בצערו של הצרכן, שמביט בעיניים כלות בכיס המתרוקן יותר ויותר עם כל ביקור בסופרמרקט. זה נכון שבמקרה של משבר אמיתי, כזה שבו נתחיל לצמצם את קניות המזון שלנו, גם הם יפסידו, אבל עד אז - הם חלק בלתי נפרד מהחגיגה של עליית המחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully