וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו גובלין": כך תראו בעוד כמה שנים אם תמשיכו לעבוד מהבית

2.7.2023 / 0:04

מודל תלת ממד חשף אילו נזקים גופניים עבודה מרחוק עשויה לעשות לנו בעתיד: "מדובר בחזרה אבולוציונית לאחור"

מודל תלת ממד מראה צה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם בעתיד/Furniture@Work / RT NEWS

עבודה מרחוק, או עבודה מהבית, שהפכה נפוצה יותר בעקבות מגיפת הקורונה, ממשיכה להיות שיטת העבודה המקובלת בחברות רבות בעולם. עם זאת, חוקרים טוענים שהמין האנושי עלול לסבול מטרנספורמציה מטרידה אם נמשיך לעבוד מהבית לאורך שנים - שככל הנראה תכלול ידיים מעוותות וגיבנת "כמו של גובלין". אז נכון, לא מדובר בשינוי אבולוציוני שיקרה בדור שלנו, אך מומחים יצרו מודל לדוגמא שמראה כיצד נראה בעוד פחות מ-100 שנה.

אנה, מודל תלת המימד שנוצר על ידי חברת הרהיטים הבריטית Furniture@Work, אמורה לייצג את המראה המאוד לא אטרקטיבי שיהיה לנו בשנת 2100 - אם נמשיך כמובן לעבוד מהבית. "אנה מציגה השפעות פיזיות רבות עקב שימוש אינטנסיבי בטכנולוגיה, חשיפה למסך ויציבה לקויה, כמו גם הדגשת בעיות בריאותיות ונפשיות פוטנציאליות", תואר במחקר.

מודל זה נרקח כאשר שיעורי העבודה מהבית ממשיכים לנסוק מאז המגיפה. מרכז המחקר Pew מצא כי עד 14% מאוכלוסיית ארה"ב עובדת מהבית כל הזמן ו-28% עובדים באופן היברידי. גם בישראל, על פי נתונים של הלמ"ס, יותר מ-25% מהעסקים המאפשרים כיום עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר בהיקף כלשהו. בכ-96% מהחברות בענפי שירותי ההייטק קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו כיום, וכך גם בכ-14% מהחברות בתעשייה. כ-51% מהחברות בענפי שירותי הייטק מאפשרות היקף עבודה מהבית של בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, וכ-13% מהחברות בענפים אלו מאפשרות ארבעה ימים ומעלה. בענפי התעשייה, האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר בחברות גדולות (שבהן יותר מ-100 מועסקים); כ-26% מחברות אלו מאפשרות יום עבודה שבועי מהבית. משילוב התשובות שהתקבלו לשאלות על עבודה מהבית לפני משבר הקורונה וכיום, עולה שבכ-22% מהעסקים באוכלוסיית הסקר נוספה האפשרות לעבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה. בשירותי ההייטק בכ-70% מהעסקים נוספה האפשרות של עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה.

כדי ליצור את אנה, נערך מחקר מדעי בשיתוף פעולה עם מומחי בריאות כדי לבחון את "ההשפעות הבריאותיות של עבודה מהבית העלולות להזיק". לאחר מכן הם גייסו מעצב לרקוח מודל תלת מימד של אדם שגופו התפתח עקב שימוש עקבי ב"מחשבים ניידים וסמארטפונים, יציבה לקויה ותזונה לא בריאה".

ככה אתם תראו בעוד פחות מ-100 שנה:

מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
מחקר טוען: לעבודה מהבית יש השפעות בריאותיות מזיקות/צילום מסך, Furniture@Work

חזרה אבולוציונית למקורות

כפי שמראה המודל, אחת מתופעות הלוואי העיקריות היא פיתוח גב שפוף, כמו חזרה אבולוציונית של האדם התבוני לימיו הקודמים כקוף אדם. זוהי תוצאה של שנים של אימוץ הצוואר והגב עקב תנוחת ישיבה לקוחה מול המחשב או עבודה מהספה או המיטה, "חוסר תנועה סדירה וחוסר יעילות ארגונומית עלולים להוביל להפרעות שרירים ושלד", מזהיר המנתח האורטופדי ד"ר לס וואנג, "כאבים כרוניים ומצבים ניווניים יכולים להתפתח גם בגלל ישיבה ממושכת ויציבה לא מספקת (במיוחד כשאף אחד לא צופה בך, כשאתה עובד מהבית)."

בספטמבר, סקר של עובדים בבריטניה מצא ש-63.7% סבלו מבעיות גב חדשות מאז שהחלו לעבוד מהבית.

עוד על עבודה מהבית
בחזרה למשרדים: התמריצים שיפתו את העובדים לחזור לעבוד מהמשרד

הגמישות מתבקשת: זינוק של 22% בדרישה למתחמי עבודה משותפים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
גב שפוף/צילום מסך, Furniture@Work

עיניים אדומות

לאנה יש עיניים אדומות ועמומות - תוצאה של נטיית העובדים מרחוק לעבוד ללא תאורה נכונה. "בלי מספיק אור טבעי או האורות הבהירים המסופקים במשרדים מסחריים, העובדים מרחוק יפעילו עומס נוסף על עיניהם שעלול להוביל לכאבי ראש", נכתב באתר.

כדי למתן את תופעת הלוואי הזו, עובדים מרחוק צריכים להשתמש בחוק ה-20-20-20. כלומר על כל 20 דקות שמבזבזים בבהייה במסך, עובדים מהבית צריכים להסיט את מבטם אל פריט שנמצא במרחק של 20 רגל מהם (בערך 6 מטרים) במשך 20 שניות, לפי מומחי העיניים ב-Healthline.

מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
עיניים אדומות/צילום מסך, Furniture@Work

צבתות במקום ידיים

עבודה מהבית עשויה עם השנים לגרום לאדם לפתח כפטת ידיים דמויית "צבת", הנוצרות מהקלדה מוגזמת בתנוחות מוזרות, לפי המודל.

למרות שאין לכך אבחנה רפואית רשמית, מצב זה מוגדר על ידי מומחים לבריאות היד כמתאפיין בכאבים בשורש כף היד והיד עצמה הנגרמים על ידי ביצוע מתמשך של תנועות מוטוריות עדינות כגון הקלדה והזזת העכבר.

"שעות ארוכות של שימוש בעכבר או סמארטפון תוך כדי עבודה מהבית, מיצוב האצבעות בתנוחה לא טבעית, עלולים להוביל לפציעות מאמץ חוזרות ונשנות ול'צבתות' קבועות עבור עובדים מרחוק בעתיד", טוענים מחברי המחקר. במילים אחרות - נראה שאנחנו הופכים לגובלינים.

מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
ידיים מותאמות להקלדה או לעכבר/צילום מסך, Furniture@Work

גם לחזור למשרד זה לא בריא

כפי שתמונתה של אנה ממחישה בבירור, עבודה מהבית עלולה להוביל להשמנה. למרות שעבודה ממשרד היא לא טריאתלון - היא כרוכה בנסיעות, הליכה לפגישות, קימה מהמסך להפסקות, ארוחות ושתייה - ופעילויות אחרות שנמנעות לעתים קרובות במהלך עבודה מהבית.

לעומת זאת, מחקר שנערך בשוודיה מצא שחזרה למשרד עלולה להיות מזיקה באותה מידה לבריאות שלנו. "נסיעה ממושכת לעבודה קשורה לפחות פעילות פיזית, עודף משקל ובעיות שינה", כתבו חוקרים מאוניברסיטת שטוקהולם, שסקרו יותר מ-13,000 שוודים בגילאי 16 עד 64, "וכן, תלוי איפה המשרד שלך ממוקם".

הם הוסיפו: "אנשים שעבדו יותר מ-40 שעות ונוסעים יותר מחמש שעות בכל שבוע היו בסבירות גבוהה יותר להיות לא פעילים פיזית ולחוות בעיות שינה, בהשוואה לאנשים שנסעו רק שעה עד חמש שעות בשבוע".

מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
עלייה במשקל/צילום מסך, Furniture@Work

חרדה

לפי המחקר, ההשפעות השליליות של עבודה מהבית אינן רק פיזיות - עובדים שמרוחקים סביבת העבודה עלולים לחוות ריחוק, בדידות ודיכאון עקב פספוס האינטראקציות החברתיות שמגיעות עם השהות במשרד.

סקר יפני שנערך במהלך שיא המגיפה בשנת 2020 מצא כי 35% מהעובדים מרחוק חוו בריאות נפשית לקויה עקב עבודה מהבית. במקביל, מחקר אחר מאותה תקופה מצא שכמעט 70% מהאמריקאים התקשו לשמור על איזון בריא בין העבודה לחיי הפנאי שלהם כשעבדו מרחוק.

בנוסף, 56% מהמשיבים טענו שהם היו לחוצים יותר מעבודה מאי פעם, לפי הסקר.

מודל תלת ממד שמראה מה עבודה מהבית תעשה לגוף האדם. Furniture@Work, צילום מסך
ישיבה על המיטה בעבודה מהבית/צילום מסך, Furniture@Work

עבודה מרחוק צפויה לגבות מחיר לא רק מהעובדים. היא גם גרמה לבעיות בשכירויות משרדים בניו יורק, עם תפוסה שירדה מכמעט 90% ל-10% במהלך הקורונה ורק לאחרונה חזרה ל-48.4%.

כתוצאה מכך, פחות חברות מחדשות את חוזי השכירות שלהן, מה שגורם לצניחת ערכם של בנייני משרדים. מספר חוזי השכירות החדשים שנחתמו על פי הדיווחים צלל מ-285.4 מיליון רגל לשנה לפני המגיפה ל-62.4 מיליון רגל לשנה במהלך אותה תקופה בשנה שאחרי המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully