וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה ברציפות: בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי, תישאר על 4.75%

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 16:22

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון הודיע כי ריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי, בשיעור של 4.75%. הסיבה העיקרית להחלטה, שיעור האינפלציה שמתכנסת אל גבולות היעד שלה. עם זאת רבים מעריכים כי מדובר רק בהקפאה זמנית והריבית תעלה באוקטובר. וגם: האם החליט לפרוש מתפקידו?

נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס
נגיד בנק ישראל. העובדה שהריבית בארה"ב לא עלתה, אפשרה לו להמתין עם העלייה המתבקשת בישראל עד לאחרי החגים/רויטרס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון הודיע היום (שני) כי הריבית במשק תישאר בגובה של 4.75%. זו הפעם השנייה ברציפות שבה הנגיד בוחר שלא להעלות את הריבית, נוכח ירידה באינפלציה, ששיעורה עומד כרגע על 3.3%, קרוב מאוד אל הגבול העליון של יעדה (1%-3%).

המשמעות היא כי גם ריבית הפריים תישאר ללא שינוי ותיוותר בשיעור של 6.25%. ההערכה היא כי כבר במועד ההכרזה הבא על גובה הריבית (23 באוקטובר) לא תהיה לנגיד ברירה אלא להעלותה בשתי פעימות (בראשונה בסוף אוקטובר והשנייה בסוף נובמבר) לרמה של 5% או אף 5.25%, אך לפי שעה סיפק לו עמיתו האמריקאי, ג'רום פאוול, הזדמנות להראות שהוא לא שש להעלות את הרבית.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
עמיתו האמריקני של הנגיד, ג'רום פאוול, סיפק לו הזדמנות להראות שהוא לא שש להעלות את הרבית/GettyImages, Drew Angerer

כזכור גם הנגיד האמריקאי בחר להותיר את הריבית על כנה, אך באותה נשימה הסביר כי לא יהיה מנוס מהמשך ההעלאות כתגובה לכך שהאינפלציה אמנם פחתה, אך לא רוסנה די הצורך.

כאשר תעלה הריבית בארצות הברית, ונוכח פרמטרים מקומיים כגון פיחות השקל והאינפלציה הכבושה במחיר הדלק, לנגיד לא תהיה ברירה אלא לעדכן כלפי מעלה גם את שיעור הריבית בישראל, למרות שכבר עתה חווים הן משקי בית רבים והן עסקים רבים (בעיקר בתחום הנדל"ן ובקרב חברות ממונפות), מחנק אשראי הולך ומחמיר.

עוד בוואלה!

יוקר המחיה: סמוטריץ', מתי תפסיק לברבר ותתחיל לעבוד?

לכתבה המלאה
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. יונתן זינדל, פלאש 90
לא התייחס לעתידו האישי. פרופ' אמיר ירון/פלאש 90, יונתן זינדל

ומה באשר לעתידו של הנגיד? בבוקר פורסם בגלי צה"ל כי הנגיד עומד להכריז על המשך דרכו בבנק. בצעד חריג למדי, הוכחשה הידיעה באופן גורף על ידי בנק ישראל.

עם זאת ההערכה בקרב גורמים רבים היא כי הנגיד לא יעמיד את מועמדותו לכהונה נוספת לאחר הביקורת שנאלץ לספוג בשמונה החודשים האחרונים מפי חברי כנסת משורות הקואליציה ואף משרים בממשלה.

לפי גרסה זו, הנגיד חש כמי שעמד עם האצבע בסכר, מנע התפרצות אינפלציונית בישראל ולמעשה השיא לממשלה את אחד ההשיגים הכלכליים היחידים שבהם היא יכולה להתפאר, אך ברגע שייאלץ לשוב ולאחזו בנשק הריבית, תחודש הביקורת הפרועה נגדו.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
הכרעתו האישית של הנגיד לא נמסרה היום - וממש כמו העלאת הריבית, נדחתה להזדמנות הבאה/רויטרס

לפי דעה אחרת, הנגיד חושש מפני השלכות המשבר בחוקתי המסתמן על המשק הישראלי - ויעדיף שלא להימנות על מי שעשויים למצוא את עצמם נאלצים לבחור צד במחלוקת שבין בית המשפט לבית המחוקקים, כאשר גם כך הוא מתקשה לשמש כמליץ יושר של מדיניות הממשלה מול גורמים בזירה הבינלאומית.

מכל מקום, הכרעתו האישית של הנגיד לא נמסרה היום - וממש כמו העלאת הריבית, נדחתה להזדמנות הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully