וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציאה לחל"ת בזמן מלחמה: מדריך הזכויות המלא לעובדים

23.10.2023 / 9:35

האם מעסיק יכול לכפות על עובדיו לצאת לחל"ת, האם העובדים זכאים לדמי אבטלה ומה לגבי חזרה לעבודה? עו"ד הילה אהרוני וחיים מולכו מנכ"ל חברת עוקץ משיבים על השאלות הבוערות

חנות FOX בירושלים. Creative Commons
רשתות רבות בעקבותיהם. חנות FOX בירושלים - למצולמות אין קשר לכתבה/Creative Commons

פוקס, בעלת השליטה בריטיילורס שמחזיקה במספר גדול של מותגי אופנה ומעסיקה אלפי עובדים, הודיעה ביום ראשון שתוציא בין 30%-50% מעובדי הקבוצה לחל"ת לתקופה של 30 יום בעקבות המצב הבטחוני שהשבית את המשק. גם המשביר לצרכן פרסמה הודעה בה הודיעה על הוצאה לחל"ת של 40% ממצבת כוח האדם שלה, וחברות נוספות הלכו בעקבותיהן. הנחת העבודה היא במהלך העת הקרובה, יותר ויותר חברות ינקטו במהלך כזה, שמעלה שורה ארוכה של שאלות בנוגע לזכויות הצדדים. בסיועה של עו"ד הילה אהרוני, מומחית לדיני עבודה וחיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שעוסקת במתן פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, אנו משיבים על השאלות השכיחות והמהותיות בנושא.

האם מעסיק יכול לכפות על עובדיו לצאת לחופשה?

למעסיק נתונה הזכות לנהל את עסקו ובכלל זה לקבל החלטה בנוגע למועדי החופשה של עובדיו. למעשה, חוק חופשה שנתית קובע שהוא רשאי להוציאם לחופשה על חשבון ימי החופשה הצבורים 'מהרגע להרגע' ועד לשבוע ימים. המציאות מלמדת כי מעסיקים רבים כבר ניצלו את האפשרות להוציא את העובדים לחופשה בת שבוע, על חשבון ימי החופשה שנצברו. מעסיק שרוצה להוציא את העובדים לחופשה ארוכה משבעה ימים, צריך על פי החוק לתת להם הודעה מראש של 14 ימים לפחות ובתנאי שיש לעובדים ימי חופשה צבורים.

האם ניתן להכניס עובד למינוס ימי חופשה?

אם לעובד אין ימי חופשה צבורים, חל איסור להכניסו למינוס ועל המעסיק לשלם על כך מכיסו. יחד עם זאת, ישנה פסיקה מהשנים האחרונות, המאפשרת בהסכמת הצדדים ולבקשת העובד בכתב לאפשר לעובד לנצל ימי חופשה מעבר לצבירה (להיכנס למינוס ימים). לצורך כך, על המעסיק להחתים את העובד על מסמך בו נכתב מפורשות כי הדבר נעשה לבקשת העובד, בתום לב וכן שהוא מודע לכך שהימים ינוכו לו בדיעבד מכל צבירה עתידית או מכל סכום כספי שיגיע לו בגמר חשבון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האם מעסיק יכול לכפות על עובדיו יציאה לחל"ת?

על מנת להוציא עובדים לחל"ת על המעסיק לקבל את הסכמתם, שכן לא ניתן להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום ללא הסכמה של שני הצדדים. אילוצם לצאת לחופשה ללא תשלום מהווה למעשה כפייה, שמהווה עילה להתפטרות בדין מפוטר ויכולה לזכות בקבלת פיצויי פיטורים.

עו"ד הילה אהרוני. דן פאר,
עו"ד הילה אהרוני/דן פאר

האם העובד זכאי לקבל דמי אבטלה במהלך החל"ת?

זכאותו לקבלת דמי אבטלה קיימת, אולם הדבר מותנה בהוצאתו לחל"ת לתקופה של מינימום 30 ימים ורק וככל שעבד לפחות ב-12 מתוך 18 החודשים שקדמו לכך. בנוסף, נקבע בחוק כי נערים מתחת לגיל 18 לא זכאים לדמי אבטלה בנסיבות אלו, וכך גם עובדים ועובדות מעל גיל 67. לצד האמור, ככל והעובד צבר ימי חופשה, הביטוח הלאומי יתחיל לשלם דמי אבטלה רק בתום ימים אלו. כך, למשל, אם יש לעובד 10 ימי חופשה צבורים, והוא הוצא לחל"ת ל-30 יום, הוא יתחיל לקבל את דמי האבטלה רק לאחר שיסתיימו 10 ימי החופשה שעבורם הוא זכאי לתשלום מהמעסיק, כך שהתשלום מביטוח לאומי ישולם בגין 20 ימים בלבד.

האם ניתן לכפות על עובדת בהריון לצאת לחל"ת?

אם מדובר בעובדת בהיריון, הורה בתקופת לידה והורות ולאחריה, עובד/ת במהלך טיפולי פוריות, הורה מיועד, עובד המקבל ילד לאומנה או עובדת השוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות, על המעסיק חלה החובה לקבל את הסכמת העובד/ת לחל"ת וכן היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

האם שהייה בחל"ת משפיעה על צבירת הזכות לקבלת דמי הבראה?

חישוב הוותק בעבודה שלפיו מחושבים דמי ההבראה, לא מביא בחשבון את התקופה בה שהה העובד בחופשה ללא תשלום. אי לכך, העובד אינו זכאי לתשלום דמי הבראה עבור התקופה בה שהה בחל"ת.

מי נושא בחובת תשלום ביטוח לאומי לעובד שהוצא לחל"ת?

לשון החוק קובעת כי על המעסיק חלה החובה לשלם את דמי הביטוח הלאומי עבור העובד בשני החודשים הקלנדריים המלאים שבהם העובד שוהה בחופשה ללא תשלום. ככל והחל"ת ימשך יותר משני חודשים קלנדריים מלאים, על העובד תוטל החובה לשלם בעצמו את דמי הביטוח הלאומי החל מהחודש השלישי.

חיים מולכו. יחצ,
חיים מולכו/יחצ

מה הדין לגבי הפרשה לפנסיה במהלך תקופה זו?

המעסיק אינו מחויב להפריש כספים לביטוח פנסיוני או לקרן השתלמות במהלך החל"ת, אלא אם כן הוסכם אחרת בחוזה העבודה או בהסכם קיבוצי. בו בעת, יש לזכור כי הפסקת ההפרשות עלולה לפגוע בזכויות ובכיסוי הביטוחי. אי לכך, מומלץ שהעובדים יפעלו לשמירת הזכויות שלהם בקופות הפנסיה והביטוחים השונים, באמצעות חתימה על הסדר ריסק או הפקדות עצמאיות לביטוח הפנסיוני, ישירות מול הקופה הרלוונטית.

האם עובד שמחזיק ברכב שניתן לו ע"י מקום העבודה מחויב להשיבו במהלך החל"ת?

רכב צמוד, טלפון ומחשב נייד הם הטבות נלוות לעבודה ולכן בשהייה בחל"ת רגיל יש להשיבם לידי המעסיק, אלא אם הוסכם אחרת בחוזה העבודה או בהסכמה אחרת בין הצדדים.

האם בתום תקופת החל"ת מחויב המעסיק להחזיר את העובד לאותה המשרה?

באופן עקרוני בתום החל"ת המעסיק נדרש להחזיר את העובד לאותה עבודה ובאותם תנאים, כפי שהיה לפני יציאתו של העובד לחל"ת. היה ולאחר תום החל"ת המעסיק משיב את העובד ללא הסכמתו לעבוד בעבודה אחרת או בתנאים אחרים המהווים הרעה מוחשית בתנאי העבודה, רשאי העובד להתפטר מהעבודה בדין מפוטר.

  • עוד באותו נושא:
  • חל"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully