וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2023 בשווקים: אמנם לא הפסדנו, אבל היינו צריכים להרוויח בגדול

צח קסוטו

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 9:20

מדד ת"א 125 לא השתנה מהותית השנה בזמן שמדדים מקבילים בעולם זינקו בעשרות אחוזים, ענפי האנרגיה והבנקים משכו למעלה, אחרת המצב היה גרוע בהרבה; ומה צפוי ב-2024? תלוי במלחמה, אבל יש סיבות לאופטימיות

גרף יורד בורסה. ראובן קסטרו ושאטרסטוק, עיבוד תמונה
גרף יורד בורסה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו ושאטרסטוק

דומה כי לא יכולה היתה להיות שנה רצופה יותר בקשיים משנת 2023 עבור כלכלת ישראל, וכתוצאה מכך גם עבור שוק ההון המקומי: שנה שמתחילתה ניחנה בסביבת ריבית הגבוהה ביותר מזה 17 שנים, אשר באה לקרר רמות אינפלציה כמותן לא נראו 15 שנים, המשיכה במשבר שלטוני וחברתי עוצמתי, ומסתיימת במלחמה מהעזות שידענו. כל שלוש המכות הנ"ל מהוות משקולות לא פשוטות על הכלכלה הישראלית, הסקטור העסקי ושוק ההון.

ולאחר כל זאת, מבט על ביצועי מדד תל אביב 125 בשנת 2023 מגלה כי עד לכתיבת שורות אלה הוא לא ירד כלל אלא נמצא בערכים דומים מאד לאלה בהם היה בסוף שנת 2022.

מה ההסברים לתוצאה מפתיעה זו? ראשית, התחלנו נמוך - גם שנת 2022 הייתה שנה רעה לשוק ההון, בה ירד המדד בכ-12% כך שגם מבלי לרדת עוד השנה, אנו נמצאים בנקודה המשקפת תשואה נומינלית אפסית מאמצע שנת 2021. שנית, איננו חיים בחלל ריק, ואמנם הבורסה הישראלית כאמור לא ירדה, אך במהלך אותה תקופה, מתחילת 2023, עלה מדד ה-S&P500 האמריקאי במעל 20%, מדד הדאקס הגרמני עלה גם הוא בכמעט 20% ומדד הנאסד"ק 100 המשופע במניות טכנולוגיה עלה בקרוב ל-50%! כך שאמנם לא ירדנו, אך אנו בפירוש בביצועי חסר קשים ביחס לשוק ההון הגלובלי.

יש לציין כי לעומת תקופות יפות יותר בעבר, משקיעי הבורסה בארץ אינם רווים נחת ביחס למשקיעים בבורסות אחרות מזה תקופה ארוכה יותר, כאשר גם אם נבחן את הביצועים מתחילת שנת 2020, בדיוק ערב פרוץ מגפת הקורונה, נגלה כי ביצועי הבורסה שלנו נחותים, כאשר 12% תשואה של מדד תל אביב 125 בשלוש שנים, מחווירים אל מול 25% תשואה של הדאקס, 41% תשואה של ה-S&P500 ולא פחות מ-81% תשואה של הנאסד"ק 100.

את מרבית תשואת החסר ספגנו בשנה האחרונה, אך עוד לפני כן מיעוט במניות טכנולוגיה איכותיות ביחס לבורסות האמריקאיות עלה בעליות נחותות בהרבה מאלו שנצפו מעבר לים.

מדד 125 לעומת מדדים מובילים בעולם. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
מדד 125 לעומת מדדים מובילים בעולם/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

הנפט, הגז והבנקים הצילו את בורסת תל אביב

כאשר מעמיקים את בחינת ביצועי המניות שלנו ומבצעים ניתוח ענפי, מגלים כי ענפי הבורסה השונים תפקדו באופן שונה לאורך השנה.

מדד הנפט והגז, אשר אינו מושפע רבות מהגורמים המעיבים של גובה הריבית והמשקולות על הכלכלה הישראלית (חלק מהותי מפעילות החברות שלו אינו מתקיים כלל בישראל) הציג בכלל עליה קיצונית של מעל 80% בשנתיים האחרונות, בין היתר בשל עלייה חדה במחירי הנפט (תזכורת למלחמת רוסיה-אוקראינה) והתרסקות השקל.

למעשה, בזכות קיום מניות הגז והנפט בבורסה בת"א, הושפע המדד הכללי ת"א 125 לחיוב ב-2% השנה וב-5% לאורך השנתיים האחרונות.

מדד הבנקים עלה השנה בכ-6% ובסך הכל שמר על יציבות לאורך שנתיים. הבנקים חוו השפעות מנוגדות בתקופה זו, כאשר אין ספק שהפגיעה בכלכלה הישראלית מעיבה עליהם באופן כללי, אך מעליית הריבית, אשר הינה הרסנית לסקטור העסקי, הבנקים דווקא נהנים מאד. משקל הבנקים בבורסה שלנו הוא עצום - מעל 20% ממדד ת"א 125, ולכן אף כי מניותיהם לא עלו במיוחד בתקופה זו, הן בהחלט מנעו מהמדד הכללי לרדת יותר מדי.

כך למעשה, שני הסקטורים החיוביים אותם ציינו, תרמו למדד ת"א 125 מעל 3% תשואה ב-2023 ומעל 5% תשואה בשנתיים. ת"א 125 שהציג של 1% בשנה האחרונה ומינוס 11% בשנתיים, היה מציג תשואה שלילית גרועה בהרבה של מינוס 2% בשנה ומינוס 16% בשנתיים ללא סקטורים אלה.

עוד בוואלה!

השלכות המלחמה: 18% מהעובדים במשק נעדרו מעבודתם באוקטובר

לכתבה המלאה
מדדים ענפיים 2023. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
מדדים ענפיים 2023/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

רשתות השיווק והנדל"ן - בקצה הסקאלה הגרועה

בצד השלילי של הסקאלה נמצאים ענפי המשק המושפעים ביותר ממצב הכלכלה המקומית - רשתות השיווק והנדל"ן, כאשר במקרה של חברות הנדל"ן (הן חברות הנדל"ן המניב והן חברות ייזום הנדל"ן) גם הפקטור של הריבית הגבוהה מעיב מאד היות והן משופעות חוב.

בשנת 2022 ירד מדד רשתות השיווק בכ-33% אחוז והשנה רשם ירידה של מעל 13% נוספים. מניות הנדל"ן רשמו ירידות של 25% בנדל"ן המניב ו-35% בחברות הבניה ב-2022, והשנה רשמו קיפאון כשנשארו באותם הערכים.

עם זאת לא רק הנדל"ן ורשתות השיווק סבלו בתקופה זו. כמעט כל מדדי המניות הענפיים רשמו ב-2022 ירידות חדות מאד, וב-2023 למעשה שמרו על ערכיהם הנמוכים מתחילת השנה.

צח קסוטו. יחצ,
צח קסוטו, שותף מנהל במשרד הייעוץ הכלכלי MOORE Financial Consulting/יחצ
התאוששות הבורסה אחרי מלחמות ישראל. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
התאוששות הבורסה אחרי מלחמות ישראל/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

ומה צופנת לשוקי ההון שנת 2024?

תחזיות בנקי ההשקעות הזרים לביצועי הבורסות בעולם ב-2024 הן יחסית מגוונות, כאשר לאחר תשואות נהדרות ב-2023, מחציתם חוזים עליות נוספות בשנה הקרובה ומחציתם ירידות. סקטור הטכנולוגיה חורג גם הפעם לחיוב, כאשר מרבית האנליסטים חוזים כי מהפכת ה-AI תמשיך לדחוף את מניות הטכנולוגיה מעלה גם השנה.

באשר להנפקות ראשוניות - IPO, תחום אשר היה דל מאד בשנתיים האחרונות, הצפי הוא עלייה משמעותית במספר ההנפקות בארה"ב השנה, זאת על רקע צפי ליציבות ברמה הכלכלית, יחד עם סביבת ריבית אשר על פי ההערכות תתחיל לרדת בחצי השני של השנה, ושורה של חברות מעולות רבות אשר "מתחממות על הקווים" כבר תקופה ארוכה.

ובישראל - ברור כי השאלה הגדולה הינה התפתחות מלחמת חרבות ברזל, אשר כל עוד היא מתקיימת, מעיבה מאד על המשק, בוודאי בשלב זו בו כוחות מילואים רבים כל כך מגויסים, וישנו גם איום להתלקחות אשר תקשה עוד יותר על העורף. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי שנה לאחר התלקחות מלחמה, בדרך כלל הבורסה המקומית חווה עלייה משמעותית.

סטטיסטיקה היסטורית זו, באשר ליציאת שוק ההון ממלחמות, יחד עם הפער המשמעותי שנפער מבורסות העולם במהלך 2022-2023, מייצרים ביחד סיבה טובה מאד לאופטימיות באשר לביצועי הבורסה הצפויים במהלך 2024, כל עוד לא יחולו התפתחויות רעות נוספות כמובן.

הכותב הוא שותף מנהל במשרד הייעוץ הכלכלי MOORE Financial Consulting. בין היתר ליווה את הנפקות ההון הגדולות בישראל דוגמת פתאל, מימון ישיר, דלתא מותגים, יוחננוף והכשרת הישוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully