וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינות המובילות באימוץ קריפטו: איך ביטקוין הציל את האוקראינים?

עודכן לאחרונה: 30.3.2024 / 10:02

מחקר חדש מגלה איזו מדינה מובילה באימוץ הקריפטו ומה השימושים הכי נפוצים שלו; ואיפה ברשימה ממוקמת ישראל?

בווידאו: תחנת כוח הופעלה מחדש כדי לכרות ביטקוין/זווית

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת באימוץ מטבעות דיגיטליים ברחבי העולם. מחקר חדש של חברת המחקר מהמובילות בתחום Chainalysis מראה כי 5 המדינות המובילות באימוץ קריפטו ב-2023, מתוך 155 מדינות ברשימה הן הודו, ניגריה, ויאטנם, ארה"ב ואוקראינה.

צ'יינאנלסיס (Chainalysis) ציינה כי היא מודדת את המדינות על פי מספר קריטריונים:

מסחר בין עמית לעמית (P2P): מדד זה מודד את כמות הכספים שהועברו בין משתמשים ישירות, ללא מעורבות של צד שלישי, כגון בורסה, חלפן או חברת סליקה. ממש כמו מזומן שאנחנו מכירים כיום.

כלכלה מבוזרת (DeFi): מדד זה מודד את הפעילות בתחום הכלכלה המבוזרת, הכוללת יישומים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כגון הלוואות, ביטוח והשקעות.

כלכלה ריכוזית (CEX): מדד זה מודד את הפעילות בבורסות קריפטו, המאפשרות למשתמשים לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים, למשל כמו בורסת בינאנס, שישראלים רבים מכירים אותה.

גל חום, ג'אמו, הודו. AP
הודו. הראשונה בעולם באימוץ קריפטו/AP

הודו מובילה את הטבלה

הודו היא המדינה המובילה באימוץ קריפטו לשנת 2023, עם ציון של 100. הסיבה לכך היא כי שוק הקריפטו פעיל מאוד בהודו, עם מיליוני משתמשים.

התרבות ההודית הצעירה, במיוחד, אוהבת את התחום בכלל ואת ביטקוין בפרט, המשמש עבורם כשומר ערך אלטרנטיבי. בדומה לדור המבוגר יותר בהודו, שכחלק מהתרבות, ידוע כדור שמאמין ואוהב לשמור את הונו בזהב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

במקום השני: ניגריה

ניגריה היא המדינה השנייה המובילה באימוץ קריפטו, עם ציון של 94. הסיבה לכך היא היעדר אמון במוסדות פיננסיים מסורתיים במדינה, כמו בנקים. משתמשים רבים בניגריה פונים לקריפטו כאל חלופה נוחה ובטוחה יותר לשמור על כספם.

בנוסף, במהלך השנתיים האחרונות, הממשלה הניגרית ניסתה להפיץ את המטבע הדיגיטלי שלה, ה-eNaria. אך בשל חוסר האמון הבסיסי של האזרחים בשלטונות, מטבע זה בקושי צבר פופולריות, בעוד ביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים המשיכו להתחזק.

המעצמה העולמית במקום השלישי

למרות הספק הרגולטורי שעדיין קיים בארה"ב והתהוות של תחום הקריפטו, מצליחה ארה"ב, אימפריית הפיננסים העולמית, להגיע למקום השלישי ברשימה. יחד עם חברות קריפטו גלובליות, ומנהלות נכסים ענקיות, כמו בלקרוק (Blackrock), פידליטי (Fidellity) ועוד, נדמה כי הרגולטורים בארה"ב עושים את המעבר המורכב לחקיקה ומתן לגיטימציה מלאה לתחום.

ויאטנם במקום ה-4

בדומה למדינות עולם שלישי רבות, בעלות דמוגרפיה צומחת, בעלת אזרחים רבים ללא גישה לחשבונות בנק מסורתיים, ויאטנם, המונה כ-97 מיליון בני אדם, נמצאת במקומות הראשונים בטבלה, כשהמסחר בין עמית לעמית הוא הפופולרי ביותר בה.

אוקראינה חמישית

אוקראינה היא המדינה השלישית המובילה באימוץ קריפטו, עם ציון של 92. הסיבה לכך היא המלחמה באוקראינה, שהביאה לכך שתושבים רבים פנו לקריפטו כאל דרך להעביר את הונם אל מחוץ למדינה, באותו זמן שהמערכות הבנקאיות קרסו.

ישנן עדויות של פליטים אוקראינים שחלק משמעותי מהונם ניצל בזכות החזקתו מחוץ למערכת הבנקאית המסורתית, בארנק דיגיטלי פרטי, המיועד למטבעות קריפטו.

וישראל? הרחק מאחור

ישראל, לעומת זאת, נמצאת במקום ה-75 מתוך 155 מדינות, עם ציון של 56. הסיבה לכך היא שילוב של גורמים, שישראלים שהתנסו בתחום, חוו על בשרם. הבעיות העיקרית הן רגולציה מורכבת ומבלבלת, בירוקרטיה מכבידה ואי שיתוף פעולה של הבנקים בניסיון למשוך כספים שמקורם בקריפטו.
בנוסף, בשל הקשיים וחוסר הוודאות בלגיטימציה של התחום בארץ, התקשו בעלי עסקים וחברות לפעול בישראל.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר כוחות בחזית במזרח המדינה, 3 באוקטובר 2023. רויטרס
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. המטבע סייע לאוקראינים להציל את כספם/רויטרס

מסתכלים קדימה ב-2024

למרות המקום הנמוך של ישראל בטבלה, אפשר לשמור על אופטימיות. בשנים האחרונות, אנו עדים להתפתחויות חיוביות בתחום רגולציית הקריפטו בישראל. בנוסף, ישנן מספר חברות ישראליות מובילות בתחום הקריפטו שכבר קיבלו רישיון מרשות שוק ההון, ונכון לכתיבת מילים אלו, ממשיכות לפתח מוצרים ושירותים עבור הקהל הישראלי.

אינדיקציה חיובית נוספת ניתן למצוא בפתרון של רשות המסים שיאפשר משיכת כספי קריפטו, המרתם לשקלים ותשלום מס עליהם. אמנם מדובר בפתרון זמני וחלקי, אבל הוא מצביע על המגמה לפיה כסף וירטואלי הולך ותופס מקום משמעותי בישראל, וניתן לראות בכך סנונית ראשונה להסדרה מלאה ונדרשת של התחום. גם המדינה, כמובן, תוכל ליהנות כך מהמיסוי של רווחי המשקיעים.

הסדר נוסף שאמור להתקדם לפי דברי מנהל רשות המסים, הוא נוהל גילוי מרצון שיאפשר גם למי שהרוויח בשנים האחרונות מקריפטו ולא דיווח על כך לעשות זאת ללא סיכון פלילי. המשמעות היא שיש הבנה, כפי שקורה במדינות נוספות, כי קריפטו ורווחיו פה כדי להישאר וכי יש להסדיר את התחום.

בטווח הארוך, ניתן להעריך כי אימוץ תחום הקריפטו בישראל ימשיך לצמוח. עם זאת, יהיה על הממשלה, הבנקים והרגולטורים לנקוט בצעדים כדי להסיר את המחסומים הקיימים, ולאפשר לאימוץ הקריפטו להתרחש בצורה חלקה ובטוחה.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

האמור בכתבה, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות במדור זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully