וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחון לב: "כמות הפניות עלתה פי עשר, צו פיקוח מיידי על מוצרי בסיס"

עודכן לאחרונה: 12.1.2024 / 13:23

מנכ"ל "פתחון לב" פנה לשר הכלכלה ודורש התערבות מיידית בעצירת עליות המחירים: "משפחות של לוחמים וכן משפחות שניזוקו מהשלכות המלחמה מתמודדות עם קושי אקוטי ברכישת מוצרי צריכה בסיסיים"

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב. פתחון לב,
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב/פתחון לב

מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, פנה אל שר הכלכלה והתעשייה ותיאר מצב של עלייה חדה בקשיי הציבור שהובילה לזינוק של 23% בחלוקת סלי מזון שבועיים ועלייה של פי עשר בפניות למיצוי זכויות.

כהן דורש כי השר יתערב ויוציא צו פיקוח לסל מוצרי בסיס, זאת בשל עליות המחיר שמתרחשות בימים אלה.

"עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל התרענו לראשונה בדבר גל ההתייקרויות המשמעותית במחירי מוצרי הצריכה הבסיסיים במדינת ישראל", כותב כהן. "בדיוני וועדת הכלכלה הארגון הציג אסמכתאות המשקפות עלייה ממוצעת של כ-5.6% בסל המזון ביחס לשנה שעברה. מאז ועד היום, יותר ויותר אזרחים, משפחות הלוחמים וכן משפחות שניזוקו מהשלכות המלחמה באופן ישיר או עקיף משמיעות בקולן את הקושי האקוטי ברכישת מוצרי צריכה בסיסיים עד לכדי פגיעה בביטחון התזונתי שלהם ושל בני משפחותיהם".

כהן מספר כי "מגמות אלה באות לידי ביטוי בגידול באספקת סלי המזון שבועיים הניתנים לעשרות אלפי משפחות החיות במעגל העוני בכ-23%, וכן עלייה של פי 10 במספר הפניות לשירותי מיצוי הזכויות.

"רק לאחר שלושה חודשים סקרתם לראשונה את קצב עליית המחירים המואץ מפרוץ המלחמה, צמצום וביטול מבצעים ברשתות השיווק ומגמת העלייה במחיר המלא של המוצרים השונים. מצב דברים זה פגע פגיעה אנושה באזרחי מדינת ישראל ככלל והאוכלוסיות המוחלשות, החיות במעגל העוני בפרט וממשיך לתת את אותותיו במצב הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל ובהעמקת אי הביטחון התזונתי".

מכתב שהוציא מנכ"ל פתחון לב לניר ברקת בנושא התייקרויות מוצרי הצריכה הבסיסיים. יח"צ,
עליות מחירים על מוצרי צריכה בסיסיים, מתוך מכתב שהוציא מנכ"ל פתחון לב לשר הכלכלה/יח"צ

כהן מוסיף כי "בעוד אזרחי מדינת ישראל נלחמים בחזית ובעורף, נחשפת מגמה פרועה של עלייה הולכת וגדלה במחירי מוצרי הצריכה בחברות שסטוביץ, סוגת, יכין ובית השיטה בשיעורים של בין 5% ל-40%, כל זאת לצד נתונים המצביעים על מגמה הפוכה של ירידה במחירי התובלה, התחזקות השקל, וירידה במחירי סחורות.

"לאור האמור לעיל, מכוח חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, אנו קוראים להוציא צו פיקוח על מחירי מוצרי הצריכה הבסיסיים בעת חירום באופן מיידי שייתן מענה אפקטיבי לחוסר הפיקוח המשווע".

היבואניות נמצאות כיום בעיצומו של גל העלאות מחירים שנותר ללא מענה מהמדינה: בחודש שעבר הודיעה שסטוביץ, אחת משתי יבואניות המזון הגדולות, על העלאת מחירים של כ-15% בממוצע בפברואר, על פלמוליב, אג'קס, סלים דליס וקולגייט, גם יכין מייקרת את קופסאות השימורים שלה ביותר מ-.10%. בית השיטה מקפיצה את הזיתים ושמן הזית ב-11% בממוצע, וסוגת ב-40% את הסוכר והקטניות שלה. על הקווים מתחממת כבר דיפלומט שהודיעה בדו"חות על האחרונים שלה על עליית מחירים בשנת 2024.

בין הדברים המקוממים הנוספים שמחירם עלה ניתן למצוא את הירקות. מבדיקה שערך המכון לחקר הקמעונאות עולה, שבשנה האחרונה עלו מחירי סל הירקות הבסיסי, שמהווה 15% מהצריכה שלנו בסופרמרקט, ב-33.5%. בראש הרשימה תפוחי האדמה, שמחירם הממוצע עלה ב-57%, אחריהם הקישואים שהתייקרו ב-47%, חצילים וגזר ב-44%, כרוב לבן ב-41%, עגבניות רק ב-35%, בצל אדום ולבן התייקר ב-32%, סלק ב-24% ופלפלים ב-19%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully