וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו זועמים": הסיבה הלא תיאמן שבגללה הצפון לא מקבל כסף

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 14:05

לצפון הובטחו מיליארדים, אך סמוטריץ' דורש שהכסף יעבור דרך סטרוק שתתמנה לאחראית על כל המרחב הכפרי. בצפון זועמים: "ייקחו את כספנו ליו"ש דרך סטרוק"; מסמוטריץ' נמסר: "הפסקנו מזמן להתייחס לפניות של ליאת רון, מיום שסמוטריץ' הגיע למשרד היא כותבת נגדו באובססיביות"

בווידאו: רופא בהדסה התעמת עם השרה סטרוק: "לדיבור הגזעני שלך אין מקום פה"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפני שלושה שבועות הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו וחברי הקבינט המצומצם, מחוזקים בשרים נוספים כמו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל ושרת התחבורה מירי רגב, לישיבה מיוחדת עם ראשי הרשויות בצפון.

המסר שהועבר להם היה חד משמעי: אם המדינה לא תגבש באופן מיידי תכנית אזרחית להחזרת המפונים לבתיהם, שתכלול את שיקום הישובים ופיתוח הצפון, התושבים לא ישובו הביתה.

בתגובה הבטיח נתניהו להעביר תקציב של 3.5 מיליארד שקלים שייפרס על פני חמש שנים, כשהסכומים הראשונים היו אמורים לעבור תוך כמה ימים. נתניהו הורה להקים צוות היגוי בהובלתו של מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, ומנכ"ל משרד רוה"מ יוסי שלי, שיעמול על גיבוש תכנית לטיפול ברשויות ובתושבי הצפון, כשמשרד הפנים יהיה אחראי לתכנון, ניהול וביצוע של תוכנית האב לאזור קו העימות. במכלול הייעודי, שינווט פרץ, יועסקו 15 בעלי תפקידים.

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. Sraya Diamant, פלאש 90
סמוטריץ' וסטרוק. הובטחו 3.5 מיליארד עד סוף ינואר, לא עבר שקל/פלאש 90, Sraya Diamant

עד לרגע זה, לא עבר אפילו שקל אחד, והסיב מקוממת: לוואלה! נודע ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מעדיף פוליטיקה קטנה על פני דאגה לתושבי הצפון.

סמוטריץ' מעכב את העברת התקציב, בגלל התעקשותו ששרת ההתיישבות, אורית סטרוק, תהיה האחראית הבלעדית ליישובי המרחב הכפרי, ודורש שמשרד הפנים יטפל רק בשלומי, קריית שמונה ונהריה, למרות שנתניהו החליט שהמנכ"לים יהיו האחראים על התקציב ועל ביצוע התוכנית.

ראשי הרשויות, שמשוועים לעזרה וחוששים שככל שחולף הזמן, עוד ועוד תושבים יסרבו לחזור, זועמים. "אנחנו מאוד כועסים על שר האוצר שמעכב את התכנית", אומר גבי נעמן, ראש מועצת שלומי. "הכל בגלל שהוא רוצה את כספנו לאיו"ש דרך סטרוק. לא יהיה דבר כזה. כפי שהוכרז על ידי ראש הממשלה נתניהו, היא תקודם על ידי מנכ"ל משרד הפנים, רוה"מ והאוצר, ותוכלל על ידי פרץ בלבד ואף אחד לא יתערב וינהל את התקציב הזה. זו החלטה מקצועית שנעמוד עליה", מוסיף.

ראש רשות אחרת תוהה, מדוע סמוטריץ' לא התעקש שסטרוק תהיה חלק ממנהלת תקומה, שרוב היישובים שבהן היא מטפלת, שייכים למרחב הכפרי. "מעניין שדווקא בצפון היא מגלה מעורבות כל כך גדולה, כנראה שיש לזה סיבה טובה. היא רוצה לשים את היד על הכסף".

מאמציהם של ראשי הרשויות למנוע את הדבר לא הסתייעו עד כה, כאשר בשבוע שעבר רובם בחרו להחרים פגישת עבודה עם סמוטריץ' על רקע הזעם ברשויות בשל עיכוב התקציב הייעודי לצפון.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש מועצת שלומי גבי נעמן. עלול לאבד את תפקידו ולא לרוץ בבחירות בגלל טעות טכנית. יואב איתיאל
ראש מועצת שלומי, גבי נעמן. "הכל בגלל שהוא רוצה את כספנו לאיו"ש דרך סטרוק. לא יהיה דבר כזה"/יואב איתיאל

ואת הסיבה הזאת לא צריך לחפש מתחת לפנס. בסוף דצמבר השיגה סטרוק תקציב של 15 מיליון שקלים לחיזוק החוסן הקהילתי בישובי הצפון שנפגעו במלחמה. כשאסי מסינג, היועץ המשפטי של האוצר, סירב לאשר לה אותם, היא פנתה לראשי הרשויות לעזרה.

אלא שהתברר, שבהצעת המחליטים שהובאה לאישור הממשלה, יישובי הצפון אמורים לחלוק אותם עם רשויות נוספות ברחבי הארץ כולל אזור יהודה ושומרון. הגדרות התמיכה כללו "תמיכה במועצות מאוימות", "קידום קליטת מתיישבים" ו"שמירה על רציפות תפקודית של מערכות קהילתיות", שנוסחו כדי להעביר חלק מהתמיכה לאיו"ש, אזור שלא פונה מתושבים.

עד לרגע זה לא הועבר לרשויות בצפון מאומה ולכן חוששים שם, שאם סטרוק תניח את ידה על 3.5 מיליארדי השקלים האלה, התקציב יועבר לאיו"ש ולא לאזורים שנפגעו מהמלחמה וזקוקים לכל שקל.

פגיעות בלולים במושב דוב"ב, דצמבר 2023. ללא, אתר רשמי
לול שנהרס מפגיעת טיל ביישוב הצפוני דוב"ב. סמוטריץ' רוצה שסטרוק תקבל אחריות בלעדית על המרחב הכפרי/אתר רשמי, ללא

התגובות: "הצגה עקומה ומעוותת של הדברים. למשרד ההתיישבות יש תכנית סדורה לשיקום היישובים הכפריים בצפון"

מלשכת שר האוצר כי "הפסקנו מזמן להתייחס לפניות של ליאת רון, שכן מיום שסמוטריץ' הגיע למשרד, היא כותבת באובססיביות נגד שר האוצר בלי שום קשר למציאות".

מאורית סטרוק נמסר כי "זו הצגה עקומה ומעוותת של המצב. המצב בדיוק הפוך: הדיון הפנים-ממשלתי הוא סביב השאלה מה יקדם באופן יעיל ומהיר יותר את שיקום יישובי ותושבי הצפון: החלטת-מסגרת ללא הגדרה מדויקת של תקציבים משימות וסמכויות, או החלטה שבה כל הנ"ל מוגדרים מראש וניתן להתקדם מיידית במלאכת השיקום, בהתאם ליכולות של כל משרד.

"העובדה שלמשרד ההתיישבות יש גם תכנית סדורה לפרטי-פרטים לשיקום היישובים הכפריים בצפון (תוכנית שהוכנה בשיתוף ראשי המועצות) וגם יכולת ביצוע גבוהה, כפי שמוכח כבר מספר שבועות בפעילותו לשיקום יישובי עוטף עזה - מחייבת הגדרה ברורה מראש, על מנת להביא שיקום אמיתי ולא החלטת מסגרת חסרת יכולת ביצוע מיידית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully