וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים חשבון לחשמל: הרפורמה שתחסוך כסף לכל בית בישראל

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 10:03

לראשונה מאז קום המדינה יתאפשר לכל תושבי ישראל, "להתנתק" מחברת החשמל שנחשבה למונופול, ולהתחבר לספק פרטי שיציע חבילת צריכה משתלמת יותר. איך עושים את זה, מי הספקים החדשים ומה הם מציעים?

מונה חשמל. ShutterStock
עושים חשבון לחשמל: הרפורמה שתחסוך כסף כל בית בישראל/ShutterStock

בשבוע שעבר (13.2) כינס שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, מסיבת עיתונאים והכריז על בשורה משמעותית בתחום צריכת החשמל, שנוגעת לכל משק בית בישראל. הצלחת המהלך החדש עליו הכריז השר, עשויה להביא להפחתה של 20%-5% בעלות הצריכה שעשויה להתבטא בחיסכון של מאות עד אלפי שקלים בשנה לכל צרכן חשמל, גם אם אין ברשותו מונה חכם. מה אנחנו יודעים על הרפורמה והעדכונים, מסתבר שלא מספיק, אז הנה קצת רקע ונתונים שכדאי לכם להכיר.

בחודש יוני 2018, לאחר מאבקים מאומצים, יצאה לדרך הרפורמה במשק החשמל, כשמטרתה העיקרית לסייע בהורדת יוקר המחייה בישראל. עם סיומו של תהליך הדרגתי וממושך ולאחר פיילוט בן שנתיים שהסתיים בינואר 2023, נפתחה האפשרות לצרכנים פרטיים בעלי מונה חשמל חכם (דיגיטלי) להחליף את ספק החשמל ולחסוך כסף על מצרך בסיסי.

כיוון שבישראל קיימים כיום 3.1 מיליון מוני חשמל בישראל ורק כ-700 אלף הם מונים חכמים, היה צורך בשינוי אמיתי שיאפשר תחרות מלאה, ויעניק את האפשרות לחיסכון כספי גם עבור בעלי מונה בסיסי. בחינת האפשרות לשייך אותם להטבה, הפכה לבשורה עליה מבוססת הכרזת השר: "התחרות בענף החשמל תגיע בקיץ הקרוב לכל משקי הבית בישראל כך שכל תושב במדינה יוכל לבחור את ספק החשמל, ליהנות מצריכה גמישה וחכמה ולחסוך מאות עד אלפי שקלים בשנה".

מתח חשמלי. ShutterStock
שוברים את המונופול? מעתה, כל תשוב בישראל יוכל "להתנתק" מחברת החשמל/ShutterStock

שוברים את המונופול?

הרפורמה במשק החשמל מבטלת למעשה, את השליטה הבלעדית של חברת החשמל במקטעי הייצור והאספקה כדי לייצר תחרות ולהוריד את המחיר שמשלמים הצרכנים, ומצד שני היא מחזקת אותה כמונופול טבעי במקטעי ההולכה וההפצה (התשתיות) במטרה לשפר את איכות אספקת החשמל בישראל.

כדי שהרפורמה תצא אל הפועל, נדרשו מספר תהליכים הדרגתיים שארכו שנים: הוחלט כי במקטע הייצור, חברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח שברשותה ויוקמו שתי תחנות גד חדישות בטכנולוגיה מתקדמת במקום יחידות פחמיות. במקטע האספקה ייכנסו חברות פרטיות שיוכלו לספק חשמל לצרכנים ובמקטעי ההולכה והחלוקה, תמשיך חברת החשמל להקים, לתחזק ולתפעל מתקנים וכן תשקיע בפיתוח התשתיות לפחות 3 מיליארד שקל מידי שנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כשהכל עולה, החשמל יורד!

כאמור, עם כניסת התחרות בשוק החשמל לתוקף, כל משק בית יוכל להתחבר לאחד מ- 18 המספקים באסדרה רשמית שיציע תעריפים מוזלים בהתאם לאופי הצריכה הביתי. בין החברות המספקות: פזגז, אלקטרה פאוור, בזק, הוט אמישראגז, סלקום, פרטנר ועוד.

כדי להתאים את עצמה לשינויים העתידיים במשק האנרגיה, חברת החשמל נאלצה לשנות את המבנה הארגוני: כ-2,800 עובדים הוצאו לפרישה מוקמת, כ-100 מנהלים עברו לחוזה אישי והטבת "חשמל בחינם" לעובדי החברה הופסקה. בסוף תהליך ההתאמה, מצבת כח האדם של החברה תקטן בכ-25%. עמדתה של חברת החשמל לרפורמה: "פתיחת המשק לתחרות, ההשקעה חסרת התקדים בתשתית וההתייעלות בחברת החשמל יתרמו להורדת יוקר המחייה בישראל וליציבות אספקת החשמל ללקוחות".

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן. אסף מגל לע"מ,
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן/אסף מגל לע"מ

משמעות התחרות

התחרות במשק החשמל מעודדת ספקים ליצר ולספק חשמל באופן מתקדם, יעיל וזול יותר. לכך מצטרף מודל שקוף של תמחור שמאפשר לצרכנים להשוות מחירים ולבחור באפשרות המותאמת לצרכיהם והמשתלמת ביותר עבורם. מנגנון התמחור הופך לדינמי ומבטיח שמחירי החשמל שגובים מאיתנו, משקפים בהוגנות את עלות הייצור האמיתית. יתרון נוסף של תחרות בענף, הוא הוצריך להשקיע בחדשנות. מכך כולנו נרוויח.

46 חברות זכו לקבל רישיון מספק חשמל רשמי, 18 מהן כבר פעילות במשק עם לקוחות ביתיים ועסקיים והן מציעות חבילות צריכה שונות, מתוכן תוכלו לבחור את זו שתתאים לאופי הצריכה האישית שלכם.
לשאלתנו, מה הסיבה שמרבית הציבור לא שמע על הרפורמה נענינו כי החברות המספקות עדיין נערכות למתן שירות תקין, חלקן מקימות כעת את מרכזי הבקרה והשירות וחלקן עדיין פורסות תשתיות. ניראה שהקמפיינים שיעוררו את מודעות הציבור יעלו לקראת הקיץ.

שנה לרפורמת החשמל ו-52% הציבור לא שמע עליה

מסקר שערכה חברת אמישרגז בינואר האחרון, לאחר שנה מכניסתה לתוקף, 52% מהישראלים עדיין לא שמעו על רפורמת החשמל בישראל ועל האפשרות לעבור למספק חשמל אחר, שיוזיל משמעותית את עלות הצריכה. על פי הסקר, מסתמן כי החסם העיקרי הוא העדר מונה דיגיטלי חכם.

הסקר שבוצע באמצעות חברת "פאנל המדגם" בקרב מדגם ארצי-מייצג של 504 נשאלים בגילאי 25-65, בדק את רמת המודעות של הצרכנים לנושא: האם הם יודעים שניתן להוזיל את חשבונות החשמל ואם כן, כמה מהם אכן מיישמים את הרפורמה? או מהם הגורמים שמונעים מהם לעבור למספק חדש ולהתחיל לחסוך בעלויות הצריכה.

תצאות הסקר מראות כי מי שכן שמע על הרפורמה (48% מהציבור בישראל) מבין כי עיקרי הרפורמה הם: כניסת תחרות לשוק החשמל (58%), אפשרות להוזיל את חשבון החשמל (56%), אפשרות ניוד לחברה אחרת (34%), צורך במונה דיגיטלי /חכם (7%).

כשנשאלה השאלה לגבי מעבר צרכנים פרטיים למספק אחר בעקבות הרפורמה, 27% ענו שאולי יעברו, רק 26% ענו שמתכוונים לעבור ו-47% ענו שהם לא יעברו מכמה סיבות שונות, ביניהן: הם לא מכירים עוד אנשים שעברו, אין להם מונה חכם, הם גרים בשכירות, המעבר נראה להם מסובך מידי, הם סומכים רק על חברת החשמל או שהם לא מבינים מספיק בנושא.

גילי ששון סמנכ"לית השיווק של "אמישראגז": "תוצאות הסקר מצביעות על העובדה שהציבור בישראל רחוק מלהבין את משמעות הרפורמה ובעיקר את הפוטנציאל הגדול לחסכון כספי".

בחרתם ספק? תתחילו לחסוך

מונה חשמל חכם קורא את נתוני הצריכה באופן רציף ומעביר את המידע באופן אוטומטי אל מספקות החשמל החדשות, מה שמאפשר לנהל את אספקת החשמל בצורה מבוקרת ויעילה. הפעולה החכמה שלו הופך את המעבר לפשוט וללא צורך בהגעתו של טכנאי. כדי לדעת איזה מונה חשמל מותקן אצלכם, תוכלו ליצור קשר עם מוקד 103 של חברת החשמל, או לבצע בדיקה אונליין באתר שלה.

אם ברשותכם מונה חשמל חכם, תוכלו כבר עכשיו להצטרף לאחת מהחברות בשיחת טלפון אחת, בתהליך פשוט וקצר שנעשה כולו מרחוק. אם ברשותכם מונה חשמל בסיסי, תוכלו לחכות להתקנה חינמית שתתבצע עד שנת 2028, או לחילופין להזמין התקנה של מונה חכם בעלות של 273 שקלים. האפשרות שנפתחה כעת עם הכרזתו של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, תאפשר לכם להתנייד למספק חשמל אחר רק ברבעון האחרון של השנה הנוכחית (מנסים לכוון לחודש אוגוסט 2024) וגם אז, ההטבות הכספיות לבעלי מונה חכם, יהיו גבוהות יותר.

טרם הבחירה במספק חשמל חדש, רצוי לעשות השוואת מחירים ולהתאים את החבילה להרגלי הצריכה שלכם. מחירי החשמל שמציעות המספקות הרשמיות, מגוונים ובזכות התחרות, לכל אחת מהן יש כוונה לתת את ההצעה הטובה ביותר. בין החברות שנכנסו לשוק החשמל יש גם חברות גז וחברות תקשורת, כך שלצד ההנחות על חשבונות החשמל יוצעו לכם חבילות חשמל המשלבות הטבות על שירותי הגז, הסלולר ואינטרנט.

מי הספקים החדשים ומה הם מציעים?

אלקטרה פאוור (סופר גז לשעבר) מציעה חבילות בהתאמה אישית:

חבילת POWER - הנחה קבועה על צריכת חשמל בכל שעות היממה (5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו-7% בשנה השלישית)

חבילת הייטק - הנחה קבועה על צריכה בין השעות 23:00 ועד 17:00 למחרת (8% בשנה ראשונה, 9% בשנה שנייה, 10% בשנה שלישית)

חבילת דאבל - בוחרים את אחד ממסלולי החשמל ומקבלים הנחה נוספת של 120 שקלים בשנה על חשבונות הגז.

מסלול לילה - הנחה של 20% מ-23:00 עד 7:00 בכל ימות השבוע כולל שישי שבת

אמישראגז חשמל - מציעה הנחה קבועה של 6.5% על תעריף החשמל, ובנוסף אופציה לחבילה המשלבת שירות חשמל + הטבות על הגז (חודש אחד ללא עלות בכל שנה ו-10% הנחה על מיכלי הגז, עד 2 מיכלים בשנה).


סלקום אנרג'י חשמל - מציעה 3 חבילות עם הנחות על תעריפי החשמל:

חבילת חוסכים קבוע: הנחה קבועה על צריכת חשמל בכל שעות היממה (5% בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה, ,7% בשנה השלישית).

חבילת עובדים מהבית: הנחה קבועה בגובה 15% על צריכה בימים א-ה בין השעות 7:00-17:00.

חבילת חוסכים בלילה: 20% על צריכת חשמל בימים א-ה בין השעות 22:00 ועד 7:00 למחרת


פזגז חשמל - מציעה גם היא חבילות להתאמה אישית

חבילת הנחה ביום: 15% הנחה קבועה על צריכת חשמל בימים א-ה בין השעות 8:00-16:00.

חבילת לילה חינם: 0 שקלים למשך 3 חודשים ראשונים ולאחר מכן 15% הנחה על צריכה בימים א-ה בין השעות 00:00 עד 7:00 למחרת.

חבילת סופ"ש מוזל: 10% הנחה קבועה על צריכת חשמל מיום חמישי בחצות ועד מוצ"ש בחצות. חבילת 24/7: הנחה קבועה בגובה 6% על צריכת חשמל בכל שעות היממה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully