וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרקס מגיע לעיר: כך יצלחו נתניהו וסמוטריץ' את המשבר הקרוב

עודכן לאחרונה: 17.8.2024 / 6:57

הורדת דירוג האשראי לא שינתה את הלך הרוח בממשלה - השר מתנער ומגיב באופן הזוי, הדרג המקצועי באוצר מכין תקציב וירטואלי מיותר, ורק הנגיד ממשיך לשתוק

סמוטריץ': "לו היתה התיישבות יהודית בגוש קטיף, הטבח לא היה קורה"/כנס קטיף לאחריות לאומית

החלטת חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' להוריד את דירוג האשראי פורסמה השבוע בשעת לילה מאוחרת. כגנבים בלילה ביקשו באוצר להקהות את המכה. את ההחלטה הייתה צפויה כמו התגובה שלנו לתגובה האירנית.

לנוכח נתוני המשק הגרועים אף אחד לא צריך להיות מופתע ובוודאי לא מי מכונה שר האוצר סמוטריץ'. אבל מטרידה בהחלט התגובה ההזויה שלו: "ישראל בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה והיקרה בתולדותיה. המדדים הכלכליים מצביעים על חוסנו של המשק. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך בכלל צרכי המלחמה עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי יעלה".

נקווה שחברות דירוג האשראי לא קראו את התגובה המנותקת הזאת כי רק בשל כך הן עלולות להוריד את ישראל בדרגה נוספת. סמוטריץ' מאשים את המלחמה, אבל מאז החלו לדרג את ישראל, מעולם לא הורד דירוג האשראי בגלל מלחמה - לא בעזה ולא בלבנון.

הדירוג מהר מאוד יעלה? צריך להתפלל לעזרת השם הדירוג לא ימשיך לרדת כי בתגובה אין שום לקיחת אחריות לגרעון הגדל, ליחס חוב תוצר המתדרדר ולחדלות המעשה של שר ההתנחלויות בשום תחום. שר האוצר נקלע למצב של חדלות פירעון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
נתניהו וסמוטריץ'. שום לקיחת אחריות לגרעון הגדל, ליחס חוב תוצר המתדרדר ולחדלות המעשה/ראובן קסטרו

תקציב 2025 אמור היה להגיע אתמול לאישור הממשלה אבל זה יקרה אולי "אחרי החגים". סמוטריץ' מדבר על "מנועי צמיחה" ובינתיים מפעיל מטוסי תובלה להצנחת תקציבים לתלמידי ישיבות ולהנצחת מעונות יום לילדי אברכים מתבטלים.

שר האוצר לא מתעניין בתקציב, אלא רק בשאלה כיצד הוא מסייע לנתניהו ולעצמו לשרוד את "מלחמת הקיום הארוכה והיקרה ביותר בתולדותיה". במסגרת מלחמת הקיום הוא שואף לכבוש את דרום לבנון לחזור ולהתיישב בעזה, תוך הכבדת הנטל על חיילי הסדיר והמילואים.

אז נכון שלפני כחודש התקיימה "ישיבת תקציב" עם נתניהו אבל חוץ מצילום לא היה שם כלום. על מי הוא מנסה לעבוד? ומה עושים בינתיים פקידי האוצר? צועקים אבל בשקט. מוחים ללא שלטים. בוכים אבל בחדרי חדרים. התקציב נראה כמו אתר בנייה שפועליו נטשו אותו. בעצם לא מדויק.

הממונה על התקציב שיגר מכתב התראה מפני סכנת אי-אישור התקציב במועד אבל הוא חזר לשולח. באוצר גם סיימו השבוע הכנת תקציב וירטואלי שמכונה "תכנית עבודה". כותרת אפשרית למהלך: כל מה שפקידי האוצר חלמו לעשות אבל לא העזו לבצע.

מדובר במשחק מלחמה פנימי המאפשר לפקידים לפרוק את תסכולם. המסמך שיוגש לשר האוצר ביום חמישי הבא (ה-22 לאוגוסט) כולל גזרות ומיסים בהיקף של 25 מיליארד שקל. נתניהו של 2023 היה מאשר את התכנית בתוך שנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר. ניאו מדיה,
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר. הכין תקציב וירטואלי שלא יראה אור יום/ניאו מדיה

אבל האם מישהו באוצר חושב שנתניהו של 2024 יאשר קיצוץ בקצבאות הילדים, הטלת מיסים על דירות או העלאת מע"מ? ראש הממשלה יעדיף לשלוף את כרטיס האשראי ולשלם על ארוחת ערב מלאשר תכנית כזאת.

המפלגות החרדיות לא יאפשר קיצוץ בקצבאות הילדים. ההסתדרות לא תאפשר פגיעה בהסכמי השכר או בתנאי החיסכון. כל תכליתו היא למשוך זמן כדי שיהיו לו כמה שיותר אופציות למימון הגרעוני של המשך ניהול המלחמה. סמוטריץ' ממילא לא סופר אותם.

בשבוע הבא תתקיים ישיבת סיכום עם שר האוצר, עד ה־1 בספטמבר תתקבל חוות דעת ממשרד המשפטים, ב־15 בספטמבר תושלם הכנת הצעות החקיקה ולאחר מכן אלוהים גדול. כפי שהדברים נראים סיפור התקציב עלול להיגמר בבכי.

אבל אסור לבנות על כך. ברגע האחרון ישלוף כמו הודיני הקוסם את אחד הטריקים החבוטים: תקציב דו שנתי (2025-2026) כדי להימלט מאימת אי אישור התקציב בכנסת או פטנט של "קופסה חוץ תקציבית" למימון חד פעמי של הוצאות המלחמה. אנחנו נשאר פעורי פה ונמחא כפיים.

אלה פתרונות פחדניים המתאימים לקרקס אך לא למדינה מערבית שקברניטיה חייבים לקבל החלטות אמיצות. כבר עדיף לאשר חוק הסדרים מקוצץ שיטפל בצרכים הדחופים אבל גם זה לא יקרה. נפילת חוק ההסדרים על שלל הגזרות בכנסת יביא לנפילת הממשלה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. שגיא שלפר,
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. האם אין לו מה לומר על ההשלכות ההרסניות?/שגיא שלפר

בכל מקרה קשה להאמין שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות יקנו את קיצורי הדרך. לכן אסור שפקידי האוצר המתוסכלים יסתפקו בהכנת תכניות עבודה על הקרח. הגיע הזמן שהם ייצאו מהארון ויציגו פומבית את תובנותיהם.

הממונה על התקציבים כבר עשה את זה ונותר בחיים. אבל מה עם שלומי הייזלר מנכ"ל האוצר שסמוטריץ' עצמו מינה. ולאן נעלם נגיד בנק ישראל? בכל הסאגה הזאת לא נשמע קולו של פרופ' אמיר ירון, הנגיד שמתוקף תפקידו הוא גם היועץ הכלכלי לממשלה.

האם אין לו מה לומר על ההשלכות ההרסניות של העיכוב בתקציב? אומץ לב צבאי יש לנו מספיק אז הגיע הזמן להפגין מידות כאלה גם במישור האזרחי. הכי מפתיעה היא שתיקת הפוליטיקאים. הפסיקו את פגרת הכנסת לדיון חירום במצב המשק. הגיע הזמן להתעורר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully