וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מודי'ס: גם S&P הורידה את דירוג האשראי

עודכן לאחרונה: 2.10.2024 / 3:08

החברה משאירה את האופק השלילי עם סכנה להורדת דירוג נוספת: "סבירות גוברת שהסכסוך של מדינת ישראל עם חיזבאללה, בהתחשב בהסלמת הלחימה האחרונה, יהפוך לאינטנסיבי יותר וממושך יותר"

סמוטריץ': "לו היתה התיישבות יהודית בגוש קטיף, הטבח לא היה קורה"/כנס קטיף לאחריות לאומית

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה אתמול בערב (ג') על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של +A לרמה של A עם תחזית שלילית. החלטה זו מגיעה מספר ימים לאחר שמודי'ס החליטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות.

לפי הודעת S&P, "החברה רואה סבירות גוברת שהסכסוך של מדינת ישראל עם חיזבאללה, בהתחשב בהסלמת הלחימה האחרונה, יהפוך לאינטנסיבי יותר וממושך יותר, מה שמציב סיכונים ביטחוניים עבור ישראל.

"החברה מעריכה שהלחימה בעזה והסלמת הלחימה בגבול הצפון, עם אפשרות למבצע קרקעי
בלבנון, עשויות להימשך לתוך 2025, עם סיכון לתגובה כנגד מדינת ישראל. בהתאם, החברה צופה התאוששות כלכלית מאוחרת בישראל, ומשכך תיקנה מטה את תחזיות הצמיחה הריאלית לשיעור של 0% בשנת 2024 ו-2.2% בשנת ,2025 לצד התרחבות הגירעון הפיסקלי בטווח הקצר והבינוני, ככל שההוצאות הקשורות לביטחון יגדלו עוד יותר".

עוד מוסיפה החברה כי מדובר בהודעה שלא מן המניין תוך סטייה מלוחות הזמנים, וזאת בשל "הגידול המשמעותי בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים במדינת ישראל".

בנוגע לתחזית השלילית מרחיבה החברה כי היא "משקפת את הסיכונים לצמיחה, למצב הפיסקלי ולמאזן התשלומים של ישראל, כתוצאה מהתגברות הסכסוך עם חיזבאללה בלבנון, לרבות בשל איומים ביטחוניים ישירים במקרה של ירי רקטות כנגד מדינת ישראל. התחזית השלילית משקפת גם את הסיכון למלחמה ישירה יותר עם איראן, אם כי זה לא תרחיש הבסיס הנוכחי של החברה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

החברה צופה כי "ההסלמה הנוכחית בלחימה תביא לעלייה מתמשכת בהוצאות הקשורות לביטחון. הדבר מוביל לכך שהחברה מעריכה שהגירעון בשנת 2024 יעמוד על שיעור של 9% מהתוצר, לפני שיצטמצם לשיעור של 6% מהתוצר בשנת 2025. לדעת החברה, הגירעונות הפיסקליים צפויים לעמוד בממוצע על שיעור של 5% מהתוצר במהלך השנים 2026-2027.

עם זאת, החברה מציינת כי "הממשלה צריכה להיות מחויבת לביצוע צעדי התכנסות פיסקליים, באמצעות מגוון צעדים לרבות צמצום הוצאות משרדי הממשלה, הקפאת מדרגות המס ועוד, במטרה לעצור את העלייה ביחס החוב לתוצר".

S&P מציינת כי נראה שאיראן לא מעוניינת במלחמה: "סכסוך רחב יותר במזרח התיכון, הכולל את איראן או שחקנים אחרים המתנגדים לישראל, עדיין איננו בתרחיש הבסיס של החברה. זאת, בעיקר בגלל שהחברה חושבת שאיראן עשויה להימנע מהסלמה כזו בשל ההשלכות הביטחוניות והכלכליות שעלולות להיווצר לה כתוצאה מכך. למרות ההסלמות המרובות במהלך השנה שעברה, איראן הפגינה איפוק ונמנעה מהסלמת הסכסוך לרמה אזורית. נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, הדגיש את הרצון בדיפלומטיה במהלך נאום שנשא לאחרונה באו"ם. עם זאת, החברה מכירה באפשרות של תאונות או טעויות של אחד מהצדדים שעלולה להוביל, ללא כוונה מקדימה, להסלמה נוספת".

עם זאת החברה מציינת נקודות חוזק של הכלכלה הישראלית, כאשר "הנקודה החשובה ביותר היא הכלכלה הגמישה והמגוונת של ישראל. ישראל נהנתה באופן היסטורי משיעורי צמיחה גבוהים והתאוששה במהירות ממשברים קודמים. יש לה רמת הכנסה גבוהה לנפש, והחברה מציינת שההתמקדות של המשק ביצוא שירותי הייטק מספקת גם יכולת גבוהה יותר לחלק מהעובדים לעבוד מרחוק, מה שעלול להפחית חלקית את השפעה של שיבושים ביטחוניים".

עוד צופה החברה שמאזן התשלומים של ישראל ימשך להוות חוזק מרכזי, ומציינת גם את יתרות המט"ח שישראל מחזיקה בהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר/אתר רשמי, גלעד ארצי

החשב הכללי:

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, מסר בתגובה לדברים כי "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה להימשכות המלחמה, העלייה בסיכונים הגיאופוליטיים והשפעתם על הנתונים הפיסקליים וביצועי המשק.

"חברת S&P מדגישה שהמשק הישראלי מאופיין בכלכלה מגוונת ובעל יכולת מוכחת להתאוששות ממשברים. בנוסף, מאזן התשלומים של ישראל נותר איתן והמדינה ממשיכה להחזיק בעודף משמעותי בחשבון השוטף לצד רזרבות מט"ח גבוהות, המהוות כרית ביטחון לכלכלה הישראלית. החברה מציינת לטובה את מחויבות הממשלה לנקוט בצעדי התכנסות פיסקליים לטובת עצירת העלייה ביחס החוב לתוצר.

"במקביל לעמידה האיתנה אל מול אויבינו, עלינו לפעול להעניק וודאות מרבית למשק ולמשקיעים בארץ ובעולם, ולפעול בהקדם האפשרי לאישור תקציב המדינה לשנת 2025. תקציב שיוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב שיעודד השקעה במנועי צמיחה ותשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully