וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגים הגיע: כך תתמודדו עם השביזות

התחילו במשימות הקטנות, אלה שיסייעו לכם לצבור הצלחות, חכו עם פגישות העבודה לאמצע השבוע, ועזבו את המשרד בזמן –המלצות שיקלו עליהם לחזור מהחופשה של החגים ולהתמודד עם תחושות של חוסר מוטיבציה, דכדוך, או מועקה

מערכת וואלה!

לא מעט עובדים חווים את חופשת חג הפסח כתקופה אינטנסיבית מאוד בכל הקשור במטלות כמו אירוח ותכנון האירועים המשפחתיים. בעיקר דברים אמורים בנשים, שנטל האירוח עדיין חל עליהן מבלי שהן זוכות למנוחה בחגים. עבור אחרים תקופת החגים היא זמן מנוחה ורגיעה ארוך יחסית.

אלה וגם אלה מתקשים להתמודד עם החזרה לשגרת העבודה לאחר סיומה של תקופת החגים. יש כאלה החווים תחושות של חוסר מוטיבציה, דכדוך, או מועקה. חשוב להבין כי תחושות אלה נורמליות ועשויות לנבוע מסיבות שונות.

כמה המלצות שיסייעו לכם להקל במעט את החזרה לעבודה, רגע לפני שחוזרים לעומס ולשלל המשימות שנדחו לתקופה של "אחרי החגים".

לכו לישון בזמן: בערב האחרון שלפני החזרה לעבודה כדאי להימנע מבילוי או פעילות שנמשכים עד השעות הקטנות של הלילה. כדאי לתכנן ערב רגוע וללכת לישון בשעה מוקדמת יחסית.

חזרה הדרגתית: חשוב לחזור לעבודה באופן מדורג. החליטו מה דחוף ומה יכול להידחות ושבצו את סדר העדיפויות של המשימות כך שלא ייווצר עומס רב מדי. כדאי להתחיל דווקא במשימות הפשוטות כדי לצבור תנופה ולייצר הצלחות. אלה יחזירו לכם את המוטיבציה ואת הרצון להשיג הצלחות נוספות.

חכו עם הפגישות: במידת האפשר, הימנעו מלקבוע פגישות ביום הראשון והשני לעבודה. גם אם הפגישות נחוצות, הן גוזלות זמן עבודה, ומוטב לדחות אותן לימים הבאים ולנצל את הימים הראשונים לאחר החזרה לעבודה נטו.

פריקת מתחים: נסו לשלב במהלך שעות העבודה ולאחריהן פעילויות קצרות שיעזרו לכם לשחרור לחצים שהצטברו במהלך יום העבודה. למשל, יציאה לסיבוב התרעננות קצר, תרגילי נשימה, ספורט, מדיטציה או תחביבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ שלא לוותר על ההזדמנות ליזום אינטראקציות חברתיות עם עמיתים לעבודה, כמו ארוחת צהריים משותפות/ShutterStock

אינטראקציה חברתית: המעבר המהיר מבילוי בחיק המשפחה, שמספק תחושה של לכידות, קרבה ואינטימיות, למסגרת העבודה, שהיא מסגרת יותר פורמלית, עלול ליצור תחושה של דכדוך וניכור. על כן, גם אם קיים עומס רב, מומלץ שלא לוותר על ההזדמנות ליזום אינטראקציות חברתיות עם עמיתים לעבודה, כמו ארוחת צהריים משותפות או שיחות קצרות להתעדכנות על חוויות החג. חשוב לזכור כי מסגרת העבודה יכולה לספק מענה בפן החברתי.

עזבו את המשרד בזמן: למרות הפיתוי לעבוד יותר כדי להספיק יותר, שעות נוספות יכולות להתיש אתכם ולמנוע מכם לתפקד באופן מיטבי למחרת, בייחוד אם כבר קשה לכם להיכנס לשגרה. עדיף להשקיע שעות נוספות בשלב יותר מאוחר, לאחר שכבר תחזירו לעצמכם את הכוחות.

יעדים ראליים: כדאי להביא בחשבון את האפשרות שיעבור זמן מה עד שתצליחו לחזור לתפקוד מיטבי ולרמת הביצועים ולאיכות העבודה לה אתם רגילים. כדאי להיות מוכנים לכך ולהרפות מביקורת עצמית או כעס שיובילו לתחושה של חוסר אונים ולירידה נוספת במוטיבציה. רבים מאיתנו נוטים להחמיר עם עצמנו ולהציב דרישות גבוהות ויעדים לא ריאליים. יש להביא בחשבון שדרושה תקופת הסתגלות, במקום להוסיף לקושי הקיים ממילא גם תחושות שליליות.

שינויים קטנים בשגרת היום: יציאה ארוכה מהשגרה מזמינה חלק מהאנשים "לצאת מהאוטומט" ולהתבונן על חיי היום יום שלהם מבחוץ. לעתים התבוננות זו מעוררת חוסר שביעות רצון ומפחיתה את המוטיבציה לחזור לשגרה. אבל אפשר גם לנצל את נקודת המבט החדשה והביקורתית כדי לחשוב על שינויים קטנים בשגרה ושיפור איכות החיים.

התחשבות: גם למעסיקים כדאי להיות ערים לקשיים שמתלווים לחזרה לשגרת העבודה לאחר חופשה ארוכה, ולהתחשב בצורכי העובדים. אפשרו לעובדים להתאושש, לצבור כוחות ולחזור לעבודה בצורה הדרגתית, כדי שיוכלו לחזור לתפקד באופן מיטבי בהקדם האפשרי.

ברוב המקרים השגרה טובה לנו. מלבד הצורך להתפרנס, העבודה מספקת לנו מסגרת שמביאה לידי ביטוי את הכישורים שלנו ומאפשרת לנו לחוות חוויות של הצלחה ותחושת סיפוק והערכה. מידה של קושי בחזרה לעבודה לאחר החגים מובנת, ובדרך כלל חולפת עם הזמן. יתכן שרגשות שליליים אלו מעידים על הצורך בפנייה לסיוע מקצועי שיכול לעזור להגדיר את מקור הבעיות ואת הדרכים המיטביות לשפר את איכות חיי העובד.

הכותבת היא ד"ר לירן דנסקי ברנגה פסיכולוגית תעסוקתית מומחית

עמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה

  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully