וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיאני השכר בחברות הממשלתיות: הטיס הפיל את הנתב

16.5.2016 / 8:45

השכר הממוצע בחברות הממשלתיות הוא 21,360 שקל לחודש ברוטו, פי 2.29 מהשכר הממוצע במשק. המרוויחים הגדולים: עובדי הנמלים ששכרם הוזנק כשהממשלה החליטה לבצע הפרטה. ומי המנהל עם התפקיד הנחשק במשק?

שטרות של שקלים. ShutterStock
שטרות של שקלים/ShutterStock

נתב הנמל הוותיק, שמילא במשך שנים את התפקיד הנחשק של שיאן השכר בחברות הממשלתיות הודח על ידי טייסים. שיאן השכר החדש בחברות הממשלתיות הוא טייס בתעשייה האווירית שמשתכר בממוצע 124,931 שקל ברוטו בחודש. מדובר בטייס ניסוי בתעשייה האווירית, ששכרו הגבוה קשור לסיכון הכרוך בעבודה. התעשייה האווירית מעסיקה עשרה טייסי ניסוי.

לקריאה נוספת:
המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות שחייבים להכיר
האח הגדול כבר כאן מזמן: מישהו עוקב אחריכם
הבהלה לזהב בקישון: נמצאה אבן האודם הגדולה בישראל

במקום השני המכובד מדורג טייס נוסף בתעשייה האווירית עם שכר של 82,225 שקל החודש. הנתב הוותיק תפס את המקום השלישי כשהוא מסתפק בשכר של 78,196 שקל בחודש בלבד.

נחמד לעבוד בחברה ממשלתית, והתנאים הכי טובים הם בחברה הממשלתית עם וועד עובדים חזק שיודע לנצל את כוחה של החברה כמונופול על משאב חיוני, למשל חברת החשמל או רשות הנמלים. מהדו"ח שמפרסמת הבוקר רשות החברות עולה שהשכר הממוצע בחברות הממשלתיות הוא 21,360 שקל לחודש ברוטו, פי 2.29 מהשכר הממוצע במשק.

חברות ממשלתיות. דו"ח החברות הממשלתיות, צילום מסך
חברות ממשלתיות/צילום מסך, דו"ח החברות הממשלתיות

שכר ממוצע בנמל חיפה: 28 אלף שקל בחודש

אבל אם אתם נופלים לחברה הנכונה, שכרכם יכול להיות גבוה בהרבה. השכר הגבוה ביותר הוא בנמלים. שכרם של עובדי הנמלים הוזנק דווקא כשהחליטה הממשלה לבצע הפרטה בענף. במאמץ להתגבר על התנגדות העובדים לפתיחת התחרות בענף, שילמה הממשלה לעובדי הנמלים תוספות שכר עצומות, והפכה אותם לשיאני שכר בשירות הציבורי.

השכר הממוצע הגבוה ביותר הוא בנמל חיפה, עם שכר חודשי ברוטו של 28,296 שקל לחודש. קצת אחריה צועד נמל אשדוד עם 27,156 שקל לחודש. בחברת המטה הקטנה חנ"י משתכר עובד ממוצע 26,594 שקל לחודש. חברת החשמל, המפורסמת ביחסה המיטיב לעובדיה מגיעה רק למקום הרביעי עם 24,908 שקל לחודש.

מידע פנים

יודעים משהו שאנחנו לא? נשמח לקבל מכם דיווח ראשוני

לכתבה המלאה
חברות ממשלתיות. דוח החברות הממשלתיות, צילום מסך
חברות ממשלתיות/צילום מסך, דוח החברות הממשלתיות

העובד ממשיך לקבל לאחר הפרישה 92% ממשכורתו

בחברת נתיבי ישראל היציאה לפנסיה כמעט לא מורגשת, והעובד מקבל לאחר הפרישה 92% ממשכורתו

אבל כשחושבים על שכר צריך לחשוב רחוק, כלומר, גם על הפנסיה. עובד רגיל במשק יקבל עם פרישתו פנסיה בגובה מרבי של כ-70% ממשכורתו האחרונה. במקרים רבים מדובר בירידה קשה ברמת החיים. אבל לא אם תבחרו לעבוד בחברה הממשלתית הנכונה. דווקא עובדי חברות התחבורה השכילו לסלול לעצמם מסלול פנסיוני משתלם.

בחברת נתיבי ישראל, הסוללת כבישים ודרכים, היציאה לפנסיה כמעט לא מורגשת, והעובד ממשיך לקבל לאחר הפרישה 92% ממשכורתו. בחברת נת"ע, שהפרויקט המרכזי שלה הוא הרכבת הקלה בתל אביב ובחברת נמלי ישראל (חנ"י), הפנסיה היא 86% מהמשכורת.

חברות ממשלתיות. דוח החברות הממשלתיות, צילום מסך
חברות ממשלתיות/צילום מסך, דוח החברות הממשלתיות

המנהל עם השכר הגבוה במשק: מנכ"ל רפאל

העובדים בדרגות הנמוכות ובדרגות הביניים משתכרים שכר נאה, שגם עמיתיהם במגזר הפרטי ובענף ההיי-טק לא היו מתביישים בו, אבל המנהלים בחברות הממשלתיות אינם מתקרבים אפילו לשכר עמיתיהם בחברות הפרטיות הגדולות. המנהל עם השכר הגבוה ביותר בחברות הממשלתיות הוא מנכ"ל רפאל ששכרו, 100 אלף שקל לחודש - כשליש משכרן של מנכ"ליות בנק לאומי או בזק. מנכ"ל רפאל הוא יואב הר אבן.

אחריו צועד מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, עם 76 אלף שקל לחודש, ובמקום השלישי מדורג מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, עם 69 אלף שקל לחודש. כל אחד מהם היה מחליף בשמחה את תלוש השכר שלו עם זה של מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, שמביא הביתה מיליון שקל בכל חודש.

חברות ממשלתיות. דו"ח החברות הממשלתיות, צילום מסך
חברות ממשלתיות/צילום מסך, דו"ח החברות הממשלתיות

רק 25.5% מהעובדים בחברות הממשלתיות הן נשים

נמל אשדוד מחזיק בשיא של קרובי משפחה העובדים בנמל: 44%

כמו הרבה מקומות עבודה נחשקים במשק, סובלות החברות הממשלתיות מחוסר איזון בתעסוקת נשים. שיעור הנשים הנמוך ביותר הוא כמובן בחברות הנמלים, המשלמות את השכר הגבוה ביותר: 9.9% בנמל חיפה, 12.6% בנמל אשדוד. רק 25.5% מהעובדים בחברות הממשלתיות הן נשים, לעומת שיעור של 47.1% בכלל המשק.

בשנים האחרונות נעשה בחברות ממשלתיות רבות מאמץ לשלב נשים בתפקידים בכירים והושג שיפור מסוים. שיעור הנשים בתפקידים בכירים הגיע ל-21.4% ב-2015, לעומת 19.9% בשנה הקודמת.

מספר העובדים בחברות הממשלתיות נמצא במגמת ירידה, ולכן לא פשוט להתקבל לחברה ממשלתית. אבל נראה שיש אנשים שדרכם קלה יותר. נמל אשדוד מחזיק בשיא של קרובי משפחה העובדים בנמל. 44% מהעובדים הם קרובי משפחה מדרגת בן דוד ומעלה. במקום השני בהעסקת קרובי משפחה מחזיקה החברה הביטחונית רפאל, עם 33%. בחברת החשמל 27% ובנמל חיפה 26%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully