וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותים יותר מבאיטליה: כך נראית תרבות הקפה שלנו

28.7.2016 / 14:33

קפה הוא המשקה הנשתה ביותר בעולם אפילו יותר ממים, הוא הענף השני בגודלו שנסחר בבורסה העולמית ומחירות משתנה כל שניה. מה באמת אתם יודעים על המשקה שאתם פותחים איתו את הבוקר - צפו בראיון עם מומחה עולמי שמבקר בארץ לראשונה

מערכת וואלה!

כל אחד יודע איך הוא אוהב את הקפה שלו אבל מה אנחנו יודעים על הכלכלה של המוצר שרובנו פותחים איתו את הבוקר? האם ידעתם שקפה נסחר בבורסה העולמית ומחירו משתנה מדי יום? ניצלנו את ביקורו של מומחה עולמי בכיר לענייני הקפה בארץ על מנת להתמצא קצת יותר בעניין - ד"ר אנדרי גודינה מאיטליה שעשה דוקטורט במדע טכנולוגיה וכלכלה של הקפה מאוניברסיטת טריאסטה שבאיטליה.
גודינה הגיע לישראל בהזמנה של רשת קפה "לנדוור" על מנת לחקור שילוב של סוגי קפה על מנת וליצור את בלנד הקפה הישראלי המושלם. מעניין מה הוא חושב על שוק הקפה הישראלי.

"ישראל היא מדינה קטנה, קטנה בהשוואה למדינות אחרות ושוק הקפה הכללי שלכם לא כל כך גדול", מסביר גודינה. " אירופה היא שוק הקפה הגדול בעולם. אבל זה מעניין שהישראלים צורכים הרבה אספרסו אפילו בהשוואה לאיטליה - אתם צורכים 3.5 כוסות אספרסו לבן אדם כל יום, ובאיטליה שהיא מדינת אספרסו, אנו צורכים 3 כוסות לאדם ביום".

הנתון המפתיע הזה כולל צריכת אספרסו בבתי קפה וכן אספרסו במכונת הקפה הביתיות שהופכות נפוצות יותר ויותר במשקי הבית הישראלים. אולם מכונת הקפה בבית עדיין מהווה סמל סטטוס – זה מאפיין את המעמדות הגבוהים יותר בחברה הישראלי. האם המצב דומה למדינות אחרות בעולם?

"למען האמת, באירופה, ארצות הברית ומדינות מרכז אמריקה שתיית אספרסו זה דבר מאוד בסיסי, זה לא נחשב לסמל סטטוס. אבל בשוקי הקפה החדשים כמו רוסיה וסין – זה בוודאות סמל סטטוס. הם רוצים להראות שהם עשירים בכך שיש להם את המכונה בבית. גם לשתות אספרסו בבית קפה זה סמל סטטוס במדינות אלה".

כשחושבים על קפה במזרח התיכון אז לא תמיד חושבים על אספרסו. רוב הישראלים פותחים את הבוקר בכלל בקפה נמס, ובאופן מסורתי היה לנו כאן את הקפה השחור, הקרוי גם קפה טורקי. מה מקומו בעולם הקפה של ימינו?

" זה ידוע שאספרסו הוא שיטת הקלייה חדשה יחסית שאנחנו המצאנו", מציין גודינה, "מכונת הקפה הראשונה נולדה באיטליה ב-1945 ויש כמובן עוד שיטות. הקפה השחור שאתם מכירים, היא שיטה עתיקת יומין. יש גם את שיטת הפילטר, כמו המכונה האמריקאית הקלאסית שמפיקה משקה ארוך יותר שאפשר לשתות בספל לאורך הרבה זמן, זו גם השיטה הנפוצה ברחבי העולם".

למרבה ההפתעה, הקפה הוא המשקה הנשתה ביותר בעולם, אפילו יותר ממים. המדינה הצורכת הכי הרבה קפה בעולם היא ארצות הברית וברזיל במקום השני. כמו כן, מתברר שקפה הוא הענף השני בגודלו שנסחר בבורסה העולמית אחרי ענף הדלק. עוסקים בזה בעיקר בבורסות ניו יורק ולונדון, וגם בברזיל ובסינגפור. "מחירו של הקפה משתנה מדי יום כל יום, כי אתה יכול לקנות ולמכור אופציות קפה ב-2 בורסות אלה והמחיר משתנה כל שנייה", מסביר גודינה. "שוק הקפה העולמי הוא ענק. תחשבו על סכומים שעוברים ממדינות המייצאות את הקפה הגולמי כמו ברזיל ואפריקה - זה 20 מיליארד דולר אמריקאי בשנה. זה המון כסף ולהרבה משקיעים זה שוק רווחי".

יצרניות הקפה מפרסמות כל חודש "תחזית" ליצור הקפה וזה מה שמשפיע על המחירים - עניין של היצע וביקוש. עוד דבר שעלול להשפיע הוא כמה כסף יושקע בשוק הקפה העתידי (בחוזים עתידיים) אם משקיעים יותר כסף אז כמובן שהמחירים עולים.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully