וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס השקט: למה המס על סלולריים כפול מטבלט?

רם הדר גולדשמידט

8.8.2016 / 12:27

אם תביאו לארץ מחשב נייד או מכשיר טאבלט תשלמו מס של 17% (מע"מ) אבל על מכשיר סלולרי תשלמו הרבה יותר. למה? התשובה הרשמית "סיבה פיסקאלית". בכל מקרה המדינה מרוויחה מזה - הון

סלולר. BuzzHunter.co סוכנות קריאייטיב, צילום מסך
סלולר/צילום מסך, BuzzHunter.co סוכנות קריאייטיב

מכשירי הטלפון הניידים שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, ועבור כמה מאיתנו אף לחלק בלתי נפרד מהיד, לא הולכים כנראה להעלם בזמן הקרוב. דיווחים רשמיים מצביעים על כך שבכל שנה נרשם גידול משמעותי במספר הטלפונים הניידים שמיובאים ארצה.

הצורך במכשיר החדש ביותר והחזק ביותר, הולך יד ביד עם התחושה שהמכשירים "מזדקנים" מהר יותר. השימוש האינטנסיבי בטלפון הביא לכך שאנשים מחליפים, משדרגים או רוכשים מכשירים חדשים בקצב מהיר, בין אם באמצעות יבואנים רשמיים ובין אם בייבוא אישי דרך רכישות באינטרנט, נסיעות לחו"ל או רכישה באמצעות יבוא מקביל מבלי לדווח על כך.

כדי לברר כמה טלפונים ניידים מיובאים בכל שנה לארץ פנינו לרשות המיסים והופתענו לגלות באיזה היקף יבוא אדיר מדובר (צפו בטבלה)

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החל משנת 2008 ועד 2014 המספר המדווח של יבוא מכשירים סלולריים על ידי החברות עלה וירד, כך שסך העלייה במספר המכשירים המיובאים הגיע ל- 24% לאורך כל התקופה. עלייה יפה, אמנם, אבל בטלה בשישים בהשוואה לנתון הבא. כשבודקים מה השווי הכספי של המכשירים המיובאים, רואים קפיצה משמעותית בין השנים 2011 ל-2010, שמגיעה לכ-90% ובממוצע של כל השנים 75%. במילים אחרות מ-2008 ועד 2014, ערך מכשיר המיובא לפני מס, הגיע לכ-927 שקל. איך בכל זאת הלקוחות מגיעים לסכומים של אלפי שקלים בבואם לרכוש טלפון נייד? ובכן, אלו המסים ומתח הרווחים העצום של הייבואנים.

האם הדבר משקף את הכמות האמתית? לא ברור ואולי ברור שלא. הנתונים הם נתונים מדווחים מיבואנים רשמיים, מה שאומר שכל מי שקנה באינטרנט - לא נמצא ברשימה.

מה המס על מכשיר נייד?

מבדיקה מהירה בטבלת המיסוי המלאה של רשות המיסים ניתן לראות כי שיעור המס שישלם כל מי שמעוניין לייבא מכשיר נייד בכוחות עצמו לישראל, מגיע ל-34.6%. לשם השוואה מהמס שישלם מי שיביא לארץ מחשבים וטלפונים שונים - כולל סלולרי לרכב, יסתכם ב-17% (מע"מ). כשביררנו ברשות המס מדוע שיעור המס החל על מכשיר סלולרי גבוה בפער כה גדול בהשוואה למחשבים, למשל, קיבלנו תשובה רשמית, שהסיבה לכך היא פיסקאלית.

כדאי לשים לב כי שיעור המס הגבוה הזה חל על מכשירים סלולאריים, לעומת מכשירי הטאבלט למיניהם (אייפאד), שהמס החל עליהם מחושב לפי שיעור המס של מחשב נייד.

מה צפוי למי שמחליט להמר ולייבא מכשיר מבלי להצהיר עליו, ונתפס במכס? התשובה היא קנס בגובה המס ולפי חישוב פשוט ישלם סה"כ: פי שניים משיעור המכס. כלומר, גובה התשלום במקרה של מכשיר סלולרי הוא של כ-70% נוספים על המחיר ששילמתם בחנות.

וכמה מכשירים מותר לי להביא איתי? עד שלושה מכשירים, לא צריך אישור של משרד התקשורת. מעבר לכמות זאת תצטרכו לתת הסבר מניח את הדעת על מנת לקבל אישור שכזה (מראש), כמו מספר ילדים גדול.

הזמנתם באינטרנט, והשולח כתב מחיר נמוך מהשווי האמיתי או שנתפסתם משנמכם את השווי האמיתי בעצמכם?תשלמו קנס כמפורט למעלה, אלא אם לא הוכח כי הדבר יעשה ביוזמתכם או ידיעתכם, ואז תקבלו אזהרה יד פעמית ללא דרישת תשלום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה עם המס ששילמתי בחנות?

לא פעם בהגיענו לחו"ל אנו מגלים מבצע מדהים, אך בהגיענו לקופה אנחנו מגלים שעל "מחיר המבצע" נוספו שלל מיסים מקומיים. במדינות שבהן יש לישראל הסכם סחר, למשל ארה"ב, אפשר לקבל החזר מיסים VAT בשדה התעופה, ובלבד שלחנות שרכשתם בה יש הסדר כזה, כי לא לכולם יש. לחלופין אפשר להביא לארץ טופס של TAX REFUND, כך שבמכס יחשבו את שיעור המס לאחר שהפחיתו מערך העסקה את המס שכבר שילמתם. ניסיון להשיג פירוט נוסף על קבלת הטופס המצוין מחנויות בחו"ל, לא העלה תוצאות חיוביות. עם זאת נותרה שאלה שבכל זאת כדאי לבחון אותה:
מאחר שהמס שולם בחנות מוכרת בחו"ל, ושיעורו אף מפורט בחשבונית הרשמית שקיבלנו באותה החנות:- מדוע יש צורך למלא טופס נוסף?

אם אתם שואלים מה יוצא מכל זה למדינה, נשיב: כסף, והרבה. סך ההכנסות ממיסים מייבוא מכשירים סלולאריים הגיע ב-2013 ל-395.5 מיליון שקל. ב-2014 נרשמה עלייה של כ-10% בהכנסות ממיסים, והגיעה לכ-435 מיליון שקל. מדובר בסכום עצום, שלא רק מגלה לנו מה המדינה מרוויחה מהרצון (הביקוש הכמעט קשיח) לרכוש מכשירי סלולר עדכניים (ע"ע פיסקאלית). מאחר שמדובר בהכנסות ממיסים על כל מכשיר סלולר שנכנס (ונתפס), כולל ייבוא אישי; ובהנחה שהסכום הממוצע של מכשירי הסלולר לא השתנה משמעותית ונותר ברמה של כ-927 שקל לפני מס, אפשר לחלץ את מספר הטלפונים הניידים שנכנסו לארץ. את החישוב הזה נשאיר לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully