וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיע תקציב המדינה החדש על הכיס של כולנו?

16.8.2016 / 15:24

שינויים במדרגות מס ההכנסה, מסי נדל"ן חדשים - התקציב החדש ישפיע על הכיס של חלק גדול מאיתנו. בדקנו מהן ההשפעות על כמות הכסף שתישאר בכיסכם

צילום: יוני ריקנר ובני בן סימון, עריכה: מתן חדד

תקציב המדינה שיובא לכנסת כולל לא מעט גזרים וגזרות שישפיעו על ההכנסה הפנויה של מרביתנו. בעלי השכר הנמוך עשויים להרוויח מעט יותר, בעלי השכר הגבוה ירוויחו פחות וחלקם אף יפסידו. העשירים באמת ימשיכו להסתדר לא רע, אבל חלקם יצטרך להזיע יותר כדי להמשיך ולשלם פחות. זיו שרון ובעז פיינברג, עורכי דין בכירים ומומחים למיסוי, ערכו עבורנו את חשבונות הרווח וההפסד:

1. עוד אחוז לנטו

פחות מס הכנסה לשכירים בדרגת שכר בינונית, בעקבות הורדת מדרגת המס לשכר נתון. כך למשל, מדרגת המס המקסימלית תרד מ-48% ל47%. כך, מי שמרוויח 6,000 ירוויח עוד 29 שקל, מי שמרוויח 9,500 שקל ירוויח עוד 66 שקל, מי שירוויח עד 15 אלף שקל ירוויח עוד 155 שקל.

מצבם של בעלי שכר גבוה יותר משתפר פחות ואף יורע: מי שמרוויח 20 אלף שקל בחודש ירוויח עוד 75 שקלים, מי שמרוויח 41 אלף שקל, יפסיד 33 שקלים מי שמרוויח 53 אלף שקל דווקא ירוויח עוד 83 שקלים. מלבד אלו יגדל מס הייסף ב-1% על בעלי משכורות של מעל 60 אלף שקל בחודש שיידרשו לשלם עוד 200 שקל מס.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מפוטר. ShutterStock
הפיצויים שלך גם אם פוטרת/ShutterStock

2. יש פיצוי

המעסיק לא יוכל לשלול פיצויי פיטורים, גם אם העובד מתפטר. התפטרתם? הפיצויים שלכם, אך ייתכן ששילמתם עליהם מס. כיום החוק קובע כי מעביד חייב לשלם פיצויי פיטורין לעובד רק אם העובד התפטר, או, במידה שסוכם מראש במסגרת העסקתו, כי יחול על העסקתו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין, במסגרתו המעביד חייב להפריש מרכיב קבוע בכל חודש לקופת גמל של העובד.

החוק לא הבהיר למי שייכים אותם פיצויים שהופקדו לקופה במקרה של התפטרות של העובד. עו"ד בועז פינברג, שותף ומנהל מחלקת מסים והלבנת הון במשרד זיסמן אהרוני גייר ושות': "מעתה, כל הכספים שהופקדו בקופה, יהיו שייכים לעובד, אלא אם כן העובד פוטר בנסיבות חמורות מאוד".

3. מס שבח

מוכרים דירה? תוכלו לשלם פחות מס - כיום, מס שבח על מכירת דירת מגורים הוא 25%. השבח מחושב על בסיס עליית ערך הנכס, בניכוי הוצאות על רכישת הדירה והשבחתה. אבל רבים לא שומרים קבלות על הוצאות. לכן מוצע כי מוכר דירה שיוותר על ניכוי ההוצאות ישלם רק 20% על השבח, במקום 25%.

עו"ד פינברג: "ספק אם הנחה של 5% בשיעור מס השבח תהיה 'אטרקטיבית' דיה עבור מוכרי הדירות, כך שיסכימו לוותר על כל הניכויים, הקיזוזים והזיכויים להם הם זכאים במסלול הרגיל, ויש מקום שהמחוקק ישקול להגדיל את ההנחה האמורה".

מפתח לבית. ShutterStock
איך ישפיע החוק החדש על השכירות?/ShutterStock

4. משבר הדיל השלישי

משכירים יותר מ-3 דירות? היכונו למס חדש – לפי ההצעה החדשה, שכבר הספיקה לעורר תרעומת רבה בקרב בעלי דירות, יוטל מס שנתי על בעלי דירות מגורים שלהם שלוש דירות ומעלה, בעד כל אחת מהדירות החל מדירה שלישית אשר יגיע עד ל-18 אלף שקל לשנה. לפי האוצר, ההחלטה צפויה להביא לגידול בהכנסות בהיקף של כ-800 מיליון שקל. עו"ד פינברג: "במקום שהמס יחול במועד המכירה בפועל, כפי שקיים היום, משולם המס במהלך התקופה של החזקת הדירה. הטלת המס האמורה עלולה ליצור מצוקה כספית לבעלי הנכסים בבואם לממן את תשלום המס החדש על פני תקופת ההחזקה. מכיוון שחבות המס החדשה אינה מותנית בשווי הנכסים המוחזקים אלא בכמות הנכסים המוחזקים, עלולים להיווצר מצבים אבסורדיים בהם, למשל, נישום המחזיק שני נכסים שסך שוויים הוא 40 מיליון שקל 'יחמוק' מתחולת המס החדש בעוד שנישום אחר המחזיק שלושה נכסים שסך שוויים עומד על 10 מיליון שקל יהיה חייב במס החדש. ימים יגידו אם המס יגרום להעלאת דמי השכירות".

5. ממה אתם חיים?

אם השכרת דירות היא מקור הפרנסה והעסק שלכם ייתכן ותאלצו לשלם מע"מ כשתמכרו דירה. - עד היום החוק החריג עסקאות נדל"ן חד פעמיות מתשלום מע"מ. התיקון החדש קובע כי גם מכירה של נדל"ן באופן חד פעמי כשהרשות סבורה כי אופי המכירה הוא בעל אופי עסקי – תהיה חייבת במע"מ. לדברי עו"ד פינברג מדובר בהרחבה שעשויה להוביל לחיובי מס בדיעבד ולעיוותי מס בכמה רמות. למשל: עשוי להיווצר מצב שבו המוכר ישלם מע"מ על מלוא ערך הדירה, ולא על הערך המוסף כפי שהחוק התכוון.

6. חור בארנק

שכירים בעלי הכנסות גבוהות מעדיפים להקים "חברות ארנק" המקבלות עבורן את ההכנסות ולמשוך מהן משכורת או דיבידנדים על פי שיקולי מס. במקום מס הכנסה (שיכול להגיע עד 48%), משולם מס חברות שעומד על כ-25%. לפי הצעה החדשה, על חברות אלה יוטל מס חדש שצפוי להכניס לקופת האוצר כ-300 מיליון שקל. עו"ד זיו שרון, לשעבר יו"ר פורום המסים בלשכת עורכי הדין "בין העוסקים בתחום אין מחלוקת כי החקיקה המוצעת בתחום זה הינה מוצדקת, וכי מדובר בתכנון מס, שאין לו הצדקה, כאשר מדובר בשכירים בתחפושת. יש הצדקה גם בשם השוויון בין כל השכירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully