וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש נגמר: הגיע הזמן לדבר עם הילדים על דמי הכיס

אחרי הבזבוזים של החופש הגדול – תחילת שנת הלימודים היא הזדמנות לתכנון תקציבי חדש. כדאי מאוד לעשות את זה ביחד עם הילדים וללמד אותם את יסודות החינוך הפיננסי. איך עושים את זה? אספנו בשבילכם את כל הטיפים היעילים

מערכת וואלה!

החופש הגדול מתקרב לקיצו ודווקא בישורת אחרונה של הבזבוזים, כדאי לעצור - לסכם את ההוצאות ולהתחיל לתכנן את השנה החדשה גם בהיבטים של הוצאות, הכנסות וחיסכון. החוכמה הגדולה היא ללמד גם את הילדים שלנו, הגדלים בעולם מלא טריקים שיווקיים, הצעות מפתות וגירויים מיידיים להתנהל עם כסף ולחשוב במושגים של תקציב, כלומר, להקנות להם יסודות של חינוך פיננסי.

"על מנת להצליח להתמודד באופן הראוי עם מאפייני הסביבה השיווקית-תקשורתית, הילדים צריכים לפתח מיומנויות של חינוך פיננסי וצרכנות נבונה", טוענת ד"ר טלי תאני- הררי, ראש תחום שיווק בביה"ס למנהל עסקים במרכז האקדמי פרס. "הם צריכים ללמוד לדחות סיפוקים, להיות סלקטיביים, להפעיל שיקול דעת בבחירת האלטרנטיבה המתאימה להם, לנהל באופן נכון את התקציב שלהם. כל אלה יסייעו להם להפוך למבוגרים אחראיים יותר, המסוגלים לנהל את חייהם באופן מאוזן, הן בהיבטים הפיננסיים והן בהיבטים הצרכניים. מחקרים מוכיחים שהדבר יסייע גם בהקשרים חשובים נוספים – כמו להיות אזרחים טובים יותר, להיות תלמידים וסטודנטים מצליחים יותר ועוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אז איך עושים את זה?

"דחיית סיפוקים היא אחד האלמנטים המרכזיים בצרכנות נבונה ובחינוך פיננסי, שעוזר להתפתחותם של הילדים", מסבירה ד"ר תאני-הררי, "על מנת לאפשר לילד ללמוד ולהתמודד עם דחיית סיפוקים חשוב לתת לילד להתמודד עם ניהול תקציבו האישי, כלומר לנהל את ההכנסות שלו, בדרך כלל דמי הכיס השבועיים שלו. תחילת שנת הלימודים החדשה מהווה הזדמנות לקבוע יחד עם הילד את גובה דמי הכיס השבועיים שהוא יקבל במהלך שנת הלימודים הקרובה מידי שבוע".

"בהזדמנות זו כדאי גם לחשוב יחד עם הילד על תכנון התקציב האישי. לשוחח עם הילד על מטרותיו לשנה הקרובה (מטרות ריאליות ושאינן ריאליות) – מה היה רוצה לעשות עם דמי הכיס שלו? כמה היה רוצה לחסוך כדי להצליח לקנות משהו "גדול" יותר שהוא מאוד רוצה? כמה הוא רוצה לתרום? למי? כמה היה רוצה לשמור לעצמו ל"בזבוזים" שבועיים?", אומרת ד"ר תאני-הררי.

אחד הכלים הפשוטים הוא בניית טבלה פשוטה יחד עם הילד ובהתאם לגילו ולמידת הבנתו למקם את המטרות שלו – אפשר במספרים, אפשר בציורים, אפשר במילים. טבלה כזו תהפוך את תכנון התקציב לעניין מוחשי הרבה יותר עבור הילד, מוחשיות זו עשויה לסייע לו ליישם את התכנון באופן אפקטיבי יותר.

איך קובעים את דמי הכיס לילדים ? ומאיזה גיל לתת לילד דמי כיס ?

"דמי הכיס מהווים הזדמנות ללמד את הילד שהכסף הוא מוגבל ושיש להפעיל שיקול דעת בהוצאתו", מסבירה ד"ר תאני-הררי. "ניתן להתחיל במתן דמי כיס לקראת תחילת בית הספר היסודי, אומנם הילד צעיר ועדיין אינו בקיא בחישובים, אולם בעזרת ההורה הוא עשוי להבין את המשמעות של "כסף שלו" שאותו הוא יכול לבזבז בהתאם לשיקוליו, כסף בסכום קבוע בו ניתן לקנות דברים מוגדרים מאוד (סוכריה על מקל, כדור גלידה...). חווית הקניה של הילד מכספו האישי הופכת את ההוצאה למבוקרת יותר ותוך הפעלת שיקולים נוספים שאינם באים לידי ביטוי בדרך-כלל".

"לגבי סכום הכסף, חשוב לבחור סכום כסף המתאים לגילו של הילד, סכום קבוע שיינתן מידי שבוע, ביום מסוים, כפי שיקבע עם הוריו. רצוי לא להתנות את דמי הכיס במטלות אחרות או בהתנהגותו של הילד, אלא לבחור בעונשים אחרים כשהילד אינו מתנהג כראוי".

איך מדברים עם הילד על המושגים הפיננסיים?

התשובה תלויה בגילו של הילד. לטענת ד"ר תאני-הררי, נכון לשוחח עם הילדים תוך שימוש במושגים הפיננסיים הרלוונטיים. כך ילמד הילד את השפה הפיננסית. למשל – ניתן לשוחח עם הילד על תקציב, להסביר לו מה משמעות המושג ולהמחיש לו מהו תקציב משפחתי, איך אמא ואבא מקבלים החלטות על התקציב המשפחתי, לדבר על ההכנסות בתקציב וההוצאות בתקציב, על חסכון ומשמעות החיסכון עבור המשפחה. לשוחח עם הילד גם על התקציב האישי שלו, על ההכנסות שלו (דמי כיס, מתנות כספיות שמקבל בימי הולדת ובחגים). המושגים יחד עם ההסברים וההמחשה יסייעו לילד להבין טוב יותר את העולם שבו הוא גדל ויהפכו אותו לבעל מיומנויות צרכניות ופיננסיות נדרשות וחשובות.

* ד"ר טלי תאני-הררי היא מחברת ספר הילדים העוסק בחינוך פיננסי – הקופה שמאחורי מגירת הגרביים (בשיתוף עם חני נחמיאס ובהוצאת כנרת זמורה-ביתן)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully