וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצות שיוויון? תלחמו על הזכויות ההוריות של הגברים

מרי ציון

31.8.2016 / 15:50

הדרך לשיוויון בין המינים במקום העבודה עוברת דרך מאבק על מימוש זכויות ההורות של גברים. דעה

אבא מטפל בתינוק. ShutterStock
אבא מטפל בתינוק/ShutterStock

תיקון חוק שהתקבל באחרונה מאפשר לאבות להיעדר מעבודה בסמוך ללידת ילדם על חשבון ימי המחלה וימי החופשה הצבורים שלהם. חוק זה מצטרף לשורה של חוקים המעניקים לאבות זכויות הוריות. עם אלה נמנים הזכות להיעדר לצורך טיפול פוריות, הזכות להיעדר לצורך ליווי בת הזוג לבדיקות היריון ולידה, הזכות לחלוק את חופשת הלידה עם בת הזוג, הזכות להתפטר בדין מפוטר לצורך הטיפול בילד וכן הזכות לנצל ימי מחלה עקב מחלת ילד.

חרף שמו, חוק עבודת נשים מעניק גם לאבות הגנה מפני פיטורים ופגיעה בשכר במהלך טיפולי פוריות, חופשת לידה ועוד. האבות מוגנים גם מפני אפליה על רקע הורות, מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. זכויות הוריות אלה ניתנות להורים ביולוגיים, להורים מאמצים ולהורי אומנה.

ספר החוקים הישראלי מלמד, לכאורה, על היות מדינת ישראל מדינה מודרנית, שמאפשרת שוויון בחלוקת הנטל של האחריות ההורית. אלא שבפועל התמונה לא כל כך ורודה. למרות הרשימה המכובדת של זכויות הוריות לאבות, נשאלת השאלה מדוע גברים מעטים בלבד שמממשים את הזכויות ההוריות המוקנות להם מכוח החוק.

בחלק מהמקרים הסיבה היא כלכלית. עקב פערי השכר בין גברים לנשים, בלא מעט משפחות הגבר הוא המפרנס העיקרי ועבודתו באה על חשבון מעורבותו האקטיבית בגידול ילדיו. האישה לעומתנו, כמפרנסת משנית, נושאת בעיקר נטל גידול הילדים. הבעיה היא שגם כששני ההורים אקדמאים ושכרם דומה, האימהות נוטלות את עיקר הנטל של גידול הילדים על חשבון הקריירה שלהן.

אך נראה כי הסיבה העיקרית למימוש מצומצם בלבד של הזכויות ההוריות על ידי גברים היא תפיסה חברתית-תרבותית מסורתית, לפיה הגבר הוא המפרנס ואינו מחויב - ואולי אף לא כשיר ולא מעוניין - ליטול חלק פעיל ומשמעותי בגידול ילדיו. תפיסה זו עודנה נחלתם של מעסיקים רבים, שמתקשים לראות את החשיבות של מעורבות האב בגידול ילדיו, וגם לא מכירים בעובדה שלא מעט אבות רוצים להיות דמות הורית נוכחת.

המשמעות המיידית של תפיסה זו היא דה-לגיטימציה חברתית שמקשה על גברים לממש את הזכויות ההוריות שלהם. בעוד גברים רבים ירגישו נוח לבקש לצאת פעמיים בשבוע מוקדם מעבודה לצורך לימודי תואר שני, הם לא ייעזו לבקש את אותו הדבר כדי להיות עם ילדיהם; בעוד גברים ייטו להתנצל ולמהר לצאת מישיבה במטרה להמשיך לישיבת עבודה אחרת, הם לא ייעזו לעשות זאת כשמשימה היא איסוף ילדיהם ממוסדות החינוך השונים. בקשות מעין נתפסות אצל מעסיקים כלגיטימיות – גם אם לא תמיד הן זוכות לרוח גבית מהמעביד – כשהן באות מפיהן של אימהות.

הדרך למימוש זכויות הוריות של אבות עוברת דרך שינוי התפיסה כולל: מעסיקים - שצריכים לתת לגיטימציה לעובדים להיות אבות; אבות - שצריכים לעמוד על זכותם להיות אבות נוכחים; ואימהות - שצריכות להילחם על הזכויות ההוריות של בני זוגן, דווקא כדי להשיג שוויון לעצמן. רק כשהגברים ילכו הביתה להיות אבות – יקבלו נשים הזדמנות לפתח את הקריירה ויזכו לשוויון במקום העבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הכותבת היא אם לשנים ושותפה וראש מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי דין ברנע ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully