וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפים שיעזרו לכם להינצל מהונאות בשוק ההון

"במקום להשקיע שעות בלחשב כמה ערן זהבי מרוויח לדקה, אולי תשקיע שעה בלהבין מה קורה עם הכסף שלך". קמפיין חדש של רשות ניירות ערך שהפיקו סטודנטים ב"הבצפר" מנסה להגביר את המודעות הציבור להתנהלות כלכלית נבונה. התוצאה: כרזות משעשעות ויוצאות דופן

הבצ'פר. קרן מירון, מערכת וואלה! NEWS
כרזה מתוך התערוכה/מערכת וואלה! NEWS, קרן מירון

"במקום להשקיע שעות בלחשב כמה ערן זהבי מרוויח לדקה, אולי תשקיע שעה בלהבין מה קורה עם הכסף שלך", כך נכתב באחת הכרזות שהפיקו סטודנטים ב'הבצפר' עבור פרויקט שמשיקה רשות ניירות ערך כדי להאיר את עיני הציבור ולהזהיר אותו מפני השקעת כספים במיזמים שאינם חוקיים או פירמידות, שעלולות להוביל אותו לאובדן כספים.

בניסיון להגביר את מודעות הציבור להתנהלות כלכלית נבונה, מעוניינים ברשות להזהיר את הציבור מפני הונאות בשוק ההון, וכחלק מכך יצרו שיתוף פעולה עם מסלול הקופירייטינג של 'הבצפר', שבו יצרו הסטודנטים כרזות בנושא חינוך פיננסי שנועדו לעורר את תשומת הלב של הציבור לגלות אחריות אישית להתנהלות כלכלית נבונה ולהיזהר מפני נוכלים בשוק ההון המבטיחים תשואות גבוהות ורווחים מהירים. התוצאה: כרזות משעשעות ויוצאות דופן שיוצגו היום (ב') בתערוכה שתתקיים בשעה 18:00 ב'הבצפר' שבנמל תל אביב ופתוחה לציבור הרחב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיצד ניתן לזהות תרמית ולהינצל ממנה?

"אל תתפתו להבטחות לתשואות דמיוניות בהשקעה כלשהי. זכרו שאם זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה באמת טוב מכדי להיות אמיתי", מזהיר פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, ומזכיר ש"אין ארוחות חינם"; גם תשואות עבר חריגות שהנן "אמיתיות" אינן מהוות הבטחה לתשואות דומות בעתיד ולעתים אף עלולות לנבא סיכון מוחשי לאובדן כספים בשל הסיכון הכרוך בהשקעה בה".

פרופ' האוזר מזהיר גם מפני השקעה תחת לחץ ומהצעות להשקעות היוצרות תחושת דחיפות כמו "רק היום!" ו"הזדמנות חד פעמית שלא תחזור". הוא מדגיש כי מדובר בהחלטות שצריך לקבל בקור רוח ולא בחיפזון. המלצה נוספת היא להתייעץ עם בעל רישיון ייעוץ. "אל תשקיעו רק על סמך תחושות, עצות של חברים או פרסומים שונים. היזהרו מלהסתמך על כתבות באמצעי התקשורת. פעמים רבות המידע המוצג אינו מבוסס דיו לשם קבלת החלטת השקעה בחברה מסוימת. במקרים אחרים מדובר במידע פרסומי.

היזהרו מהעברת פרטים אישיים בדואר אלקטרוני, כמו תעודת זהות, מספרי חשבון, מספרי אשראי, סיסמאות וקודים לאדם או לאתר אינטרנט שאינכם מכירים ושאינכם יכולים להוכיח בוודאות את מהימנותו. עקבו אחר השקעותיכם; וחשוב מכל, וודאו שכספכם מושקע בגוף מפוקח או על ידי מורשה בעל רישיון בתוקף של רשות ניירות ערך. (כאן תוכלו לבדוק פרטים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השקעה שאינה מפוקחת על ידי הרשות - מסוכנת

ברשות ניירות ערך זיהו בשנים האחרונות גידול במספר המיזמים הפונים לציבור בפרסומים שעניינם הצעות לביצוע השקעות נושאות תשואה. חלק מההצעות נעשות באמצעות האינטרנט והתקשורת האלקטרונית, וחלקן באמצעים שיווקיים אחרים. תופעה זו התפשטה על רקע סביבת הריבית הנמוכה שגורמת למשקיעים לנסות ולאתר אפיקי השקעה אטרקטיביים, וכן לנוכח נגישותו של הציבור הרחב לרשת האינטרנט ולמידע המופץ באמצעותה.
עם זאת כדאי לזכור כי כל השקעה פיננסית כרוכה מטבעה בסיכונים. ואולם, השקעת כספים בהשקעות שאינן מפוקחות כפופה לסיכונים רבים ומשמעותיים יותר, שהתממשותם עלולה להביא לאובדן כל כספי ההשקעה".

לשאלה מהם הסיכונים העיקריים אליהם צריך להיות הציבור מודע בקשר עם השקעות שאינן מפוקחות, משיב עו"ד עודד שפירר מזכ"ל רשות ניירות ערך: "ראשית, הפעילות עשויה להיות בלתי חוקית. ככלל, פעילות פיננסית מול הציבור הרחב מפוקחת על ידי מי מהרגולטורים הרלבנטיים. פעילות פיננסית מול הציבור הרחב שאינה כפופה לפיקוח כאמור, עלולה להיות בלתי חוקית. לדוגמה, הצעה ומכירה של ניירות ערך לציבור שלא על פי תשקיף מהווה הפרה של חוק ניירות ער".

שנית, קיימת סכנה של חוסר יציבות פיננסית - גורמים מפוקחים רבים מחויבים בדרישות שנועדו להגן על יציבותם הפיננסית, (למשל דרישות להון עצמי מינימלי. לעומתם, גופים שפעילותם אינה מפוקחת עלולים להיות בלתי יציבים, מבלי שתהא כל התראה על כך למשקיעים, ובאופן שיגרור אי עמידה בהתחייבויותיהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גילוי לא נאות

הסיכון של הפסד השקעה קיים כמובן גם בהשקעות מפוקחות. עם זאת, יכולתו של הציבור להעריך סיכונים אלה ולכלכל בהתאם את צעדיו, גדלה משמעותית בהשקעות מפוקחות. דרישת התשקיף, לדוגמה, אינה מונעת נטילת סיכון, אך מעמידה גילוי מקיף בדבר ההשקעה המוצעת לציבור, שנועד לאפשר לציבור המשקיעים לקבל החלטות השקעה מושכלות. התשקיף נבדק על ידי רשות ניירות ערך, וחלה בעניינו אחריות פלילית, מנהלית ואזרחית. גם לאחר פרסום התשקיף חב התאגיד המנפיק בחובות גילוי שוטפות כל עוד ניירות הערך שלו מצויים בידי הציבור. חובות אלה נועדו להקנות למשקיעים יכולת לקבל החלטה מושכלת באשר לניירות הערך שבידיהם גם לאחר ביצוע ההשקעה הראשונית, ולאמוד בין היתר את שווי זכויותיהם.

גורמים מפוקחים כפופים לכללי התנהגות ובקרות חיצוניות שונות. לדוגמה, על חברות שהציעו מניות חלות הוראות ממשל תאגידי העוסקות, בין היתר, במינוי דירקטורים חיצוניים, אישור עסקות בעלי עניין, ועל חברות שהציעו איגרות חוב חלות הוראות שעניינן חובת מינוי נאמן, הוראות ממשל תאגידי, וזכויות ציבור המחזיקים בקשר עם העמדה לפירעון מיידי של החוב. כל אלה תורמים להקטנת הסיכונים עבור ציבור המשקיעים.

גורמים מפוקחים נתונים לשורה של בקרות ומנגנונים שנועדו לצמצם סיכונים שונים בפעילותם. לדוגמה, כספים המושקעים אצל מנהל תיקים חייבים להיות מושקעים בנפרד מאלה שלו, ועסקאותיו חייבות להיות מבוצעות בנפרד מאלה שהוא מבצע לחשבונו. לדוגמה, כספים המושקעים בקרן נאמנות מוגנים בין היתר בכך שנכסי הקרן מוקנים לנאמן (ולא למנהל הקרן). השקעות שאינן מפוקחות עלולות לפעול בהיעדר בקרות ומנגנונים כאמור.

פעילות לא מפוקחת עלולה להוות קרקע פורה לפעולות מרמה ו"הונאות פונזי" - הונאת ממון, שבה מובטח למשקיעים החזר השקעה גבוה במיוחד בפרק זמן קצר, כשלמעשה כספי החזר ההשקעה המוצגים כפירותיה, ממומנים מכספי משקיעים חדשים-עתידיים. הונאת פונזי מביאה בסופו של דבר לאובדן כספי ההשקעה רובם ככולם. הונאות מסוג זה ואחרות מלוות לעיתים בשימוש בכלים טכנולוגיים, במוצרים חדשניים, ובמונחים פיננסיים מורכבים, שנועדו למשוך משקיעים רבים ככל האפשר להשקיע מכספם, מתוך הבנה שמשקיעים לא מתוחכמים נוטים להיות חשדניים פחות בשל חוסר היכרות או חוסר הבנה מספקת עם המוצע להם.

עסקות השקעה הנעשות באמצעות האינטרנט, אינן מאפשרות למשקיעים לדעת בוודאות מיהם הגורמים העומדים מאחורי המיזם, מהו הבסיס המקצועי לפעילותם, מהי איתנותם הפיננסית ומהי יכולתם לעמוד בהתחייבויותיהם. לפיכך, בשלב מאוחר יותר, עלול להתעורר קושי להתחקות אחרי גורמים אלה לצורך החזר ההשקעה. האנונימיות עלולה להיות מנוצלת לצרכים פליליים, לרבות הלבנת הון, מימון פעילות בלתי חוקית ומימון טרור. רשויות אכיפת החוק עשויות, לעיתים, להפסיק פעילותו של מיזם כלשהו, ככל שיימצא כי שימש לכאורה לצרכים שאינם חוקיים, ובתוך כך למנוע את הגישה או השימוש בהון של ציבור המשקיעים, שייתכן ומצוי בחזקתו של המיזם.

נוסף על הקמפיין והתערוכה יוזמת רשות ניירות ערך גם סדנאות לחינוך פיננסי. מדובר בסדנאות "משקיעים בעתיד" בשיתוף ארגון "כנפי כסף" המיועדות לציבור הרחב ומתקיימות ברחבי הארץ במסגרות עירוניות ובמסגרות נוספות הפועלות לקידום צעירים ואוכלוסיות מוחלשות. עד כה התקיימו סדנאות בירושלים, ברמת גן, ברמלה, בכפר סבא, בתל אביב ובאפרת, לציבור הערבי, החרדי, צעירים יוצאי אתיופיה ואף התקיימה סדנה לחירשים ולכבדי שמיעה שהונגשה בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully