וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה היין בישראל יקר פי 3 מבאירופה?

18.10.2016 / 16:17

במה נעוץ ההבדל במחיר בין היינות בישראל ואירופה? האם בצריכה המועטת של הישראלים או בהוצאה הגבוהה על מיתוג ושיווק? או שבכלל מדובר בהוצאות הנלוות שקשורות ליוקר המחיה בישראל? ואיך בכל זאת אפשר להוריד את המחירים?

מערכת וואלה!

סביר להניח שגם אתם כבר שתיתם לרוויה מהיין שנשפך בכמויות בשולחן החג ובמועדים הצפופים. סביר גם להניח שהכנסתם כמה בקבוקים לעגלת הקניות שלכם בסופר וניצלתם את המבצע של 3 ב-100, או ביקרתם בחנויות בוטיק, והשקעתם ביין איכותי. בחגי תשרי ניכרת עלייה דרמטית של כ-30% בצריכת יין בישראל, אולם, למרות שמדובר במצווה דתית, הישראלים צורכים מעט מאוד יין ביחס לשכנינו מעבר לים. ההערכה היא שאזרח ישראלי שותה בממוצע רק 6 ליטר יין בשנה, במדינות היין במובהקות כמו צרפת ואיטליה הצריכה היא פי 5, ובצרפת לבדה – פי 10 יותר מאתנו.

מה הסיבות לכך? אפשר לדבר על התרבות השתייה הלא מפותחת שלנו, על המסתורין של הטעם – רוב הישראלים לא מבינים את ההבדל בין יין שנמכר במחיר של 30 שקלים לבקבוק שעולה 100 שקלים, על המבוכה שבמבחר שמרתיעה את הצרכן - על המדף הישראלי נמצאות כ-3,000 תוויות יין שונות, מספר הזוי בהשוואה לגודל הענף. אבל אולי הסיבה לצריכה המועטה נעוצה במחיר הגבוה שהישראלים משלמים על בקבוק יין? מחיר מבצע שנחשב "אטרקטיבי" בישראל הוא 33 שקלים, וגם אז הוא מותנה ברכישה של 3 בקבוקים, והוא גבוה פי 3 מרכישה בודדת בגרמניה.

"בכל פעם שאני נכנסת לסופרמרקט בעיירה שלי לקנות יין אני נדהמת מהמחירים הזולים לעומת הארץ", מספרת אורלי לוק, הנציגה הישראלית של באלגו אוריאנט ראלי, שמתגוררת בעיירת נופש אוברשטפן בדרום גרמניה. "יש מבחר מאוד גדול של יינות ב-2.99 יורו וזה נחשב למחיר סטנדרטי. למי שמעוניין להתפנק ביין משובח יותר יש מדפים של 3.99, ועבור מרחיקי לכת יש מדפים של יינות יוקרה ב-4.99-5.99. ולא מדובר במבצע או הנחה, זה המחיר הרגיל של היינות כאן".

האם הצריכה המועטה מושפעת מהמחיר הגבוה או דווקא להיפך – משפיעה עליו? לדעתו של חיים גן, איש הענבים, מדובר כאן בשאלת ביצה ותרנגולת. "אם נכפיל את צריכת היין בישראל המחיר חד משמעית ירד. הרי מדובר כאן בחוק המספרים הגדולים. אנחנו תעשייה צעירה וחדשה שמייצרת 55 מיליון בקבוקים בשנה. לצורך ההשוואה יצרן ספרדי אחד מייצר 800 מיליון בקבוקים לבדו. הבקבוקים הריקים עצמם עולים ליצרן הספרדי 20 סנט, וליצרן הישראלי יעלה 2 יורו. קאווה מיובאת מספרד נמכרת בישראל ב-25 שקלים שנחשב למחר ממש טוב. היבואן קונה את הבקבוק בספרד במחיר של 1.5 – 2 יורו לבקבוק, כי הוא חייב לעמוד במיסוי ושיווק ועלויות היבוא האחרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יינות ברשת קאופמרקט. אורלי לוק, מערכת וואלה! NEWS
יינות ברשת קאופמארקט בגרמניה/מערכת וואלה! NEWS, אורלי לוק

היצרן הישראלי מייבא את הציוד ואת הבקבוקים הריקים מחו"ל ומשקיע הרבה משאבים במיתוג של המוצר. תוסיפו לזה מיסוי, עלויות של רשויות ובירוקרטיות, עמלה של יבוא, גלגלי השיווק, אחריות, שכירות, משכורות לעובדים. יוקר המחיה אמרנו? כמובן שהוא חל גם על תעשיית היין.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, הכשרה של היין לא משפיעה באופן ניכר על המחיר שלו. "לפי הערכות הכשרות של היין מוסיפה למחיר הבקבוק 1-1.3 שקלים בלבד", טוען חיים גן. "96% מהיין המיוצר כיום בישראל כשר .אין הבדל באיכות בין יין כשר ללא כשר, פרט ליינות מבושלים".

למרות הכל, שוק היין עובר מהפכה והמודעות גוברת. המחיר הממוצע של בקבוק היין שרוכש צרכן ישראלי עלה ב-100% ב-10 השנים האחרונות. אנחנו מוכנים להשקיע יותר ביין, והאיכות עולה בהתאם.

"לדעתי בשנים הקרובות, נצליח לייצב את התעשייה בארץ, על ידי כך שנבחר את הזנים המתאימים לצרכן ולאקלים ונמתג את היין הישראלי כמקשה אחת ואת ישראל כמדינת יין. הרי צריך לזכור שייננות הוא תחום סקסי שהרבה פילנטרופים זרים ואנשי עסקים ישראלים נוהגים להשקיע בו. דרכי היין בכל העולם מושכות תיירות וכך גם הייננות בישראל. ובוא לא נשכח - איפה שיש יין יש תרבות ואומנות", אומר גן.

השבוע (19-20 באוקטובר) מתחם התחנה בתל אביב יקיים את פסטיבל חג היין ה-3, בו יציגו למעלה מ-25 יקבים ותיקים וצעירים את היינות החדשים שלהם בבכורה עולמית, לצד יינות מובילים מהארץ והעולם במחיר של 65 שקל (ברכישה מוקדמת באתר "איש הענבים") או 79 שקל ברכישה במקום. ניתן להנות מגביע יין וטעימת יינות חופשית לאורך כל הערב.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully