וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעידים לטובת דנקנר: "פניו מקרינות אור ואהבה"

30.10.2016 / 9:24

העונש המירבי על העבירות בהן הורשע בעל השליטה באי.די.בי לשעבר הוא 5 שנות מאסר. התביעה דרשה מאסר ממושך. דנקנר ושטרום ביקשו רחמים

צילום: אבי כהן, מאצ'י הוף, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

בוידאו: הרשעת נוחי דנקנר

הבוקר נפתח בבית המשפט המחוזי בתל אביב שלב הטיעונים לעונש במשפטו של איש העסקים נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי. דנקנר הורשע בעבירות של השפעה בתרמית בניירות ערך, שהעונש המירבי עליהן הוא 5 שנות מאסר. עוד לפני תחילת הדיון פונה אולם בית המשפט כדי לשמוע עד שביקש להעיד בדלתיים סגורות.

נוחי דנקנר עלה לדוכן והקריא בקול שבור בקשה לרחמים. "המעמד קשה לי מאד מאד. מה יש לו לאדם מלבד שמו הטוב? שאפתי תמיד להתנהל ביושר ובהגינות וללכת בדרך הנכונה. השנים האחרונות היו קשות מאד. אבדתי את מה שאהבתי, את היכולת לשלב פעילות עסקית עם עשיה חברתית. נפגעו שמי הטוב וכבודי, ירדתי מנכסי ונותרתי עם חוב עצום לבנקים", אמר דנקנר. "אני מבקש לשים על כף המאזניים את המעשים הטובים שעשיתי כל חיי. תרשה לי לבקש חמלה ותמצא את הדרך להמתיק את עונשי. בדמעות כתבתי לרחמים קראתי".

גם איתי שטרום עלה לדוכן שם פרץ בבכי. "כל חיי הייתי איש אמונם של אנשים, והאמון היה לחם חוקי. נפגעתי קשה כלכלית, ילדי נפגעו, אשתי הפסיקה לעבוד ואנחנו מתמודדים מידי יום עם הבושה. כבודי ושמי הטוב נרמסו. אני מבקש בכל לשון שתחוס עלי ועל משפחתי. עשה עמי חסד. אני כבר נענשתי", אמר.

נוחי דנקנר. הדר חורש, מערכת וואלה! NEWS
נוחי דנקנר בדיון בבית המשפט היום/מערכת וואלה! NEWS, הדר חורש

"נוחי אוהבים אותך"

האלוף במיל' דורון אלמוג העיד לטובת דנקנר ואמר כי דנקנר הוא "בעל לב ענק, נשמה אדירה ורגישות גבוהה לכל אדם באשר הוא אדם". אלמוג סיפר על ביקורו של דנקנר בכפר שיקומי על שם בנו ערן שנפטר לפני 10 שנים. "יצא לי לחוות מי זה נוחי כשהוא בא לסייר בכפר. ראיתי אותו עובר חוויה קשה. הוא עבר מחדר לחדר ובסיכום אמר לנו כך: החלטתי שנתרום 1.8 מיליון שקל. היו עוד מספר תרומות מאז. אני מבקש ממך גם בשם כל אלה שאינם מדברים לקבל החלטה במידת החסד כי הוא הציל נפשות רבות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שלמה בוחבוט ראש מועצת מעלות תרשיחא ולשעבר יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר בעדותו כי "האדם הזה צדיק ופניו מקרינות טוב יופי ואהבה. ביום השני למלחמה קיבלתי טלפון מנוחי שהודיע לי שאנחנו לא מתכוונים לדחות בגלל המלחמה את פתיחת הסופר. ביום שהוא הגיע נפלו 60 טילים על העיר. בקשתי ממנו, 'אל תעזוב אותי אחרי המלחמה'. הממשלה לא נתנה לנו תשובות. לא האמנתי שאדם כמו דנקנר מחליט להתנחל באזור הצפון ושופרסל חילק מאות אלפי חבילות לכולם. אנחנו התאהבנו באיש הנעים הליכות ואין שום דבר שרצינו ולא נעשה. הוא הקים קרן מלגות והקים היכל תרבות במעלות שאליו מגעים 110 אלף מבקרים בשנה".

גם שמוליק זיסמן עורך דין שלמד איתו בפקולטה למשפטים העיד לטובת דנקנר וסיפר כי זה תרם מיליון שקל מכיסו הפרטי לעמותה שהקים למען ילדות הלוקות בתסמונת רט. "היום יש 17 נסויים קליניים ברחבי העולם לתרופות במחלה. זה בזכות אנשים כמו נוחי. הוא בן אדם אמיתי שליבו ופיו שווים. לא יתכן שתכנן לבצע עבירה על החוק ואם נפלה שגגה זו לא היתה הכוונה שלו. אני מכיר אותו 35 שנים".

אריאלה סיסו יו"ר וועד עובדי שופרסל אמרה כי למרות שלחברה בעלים חדשים והיא לא מחוייבת להעיד היא מדברת בשם 13,000 עובדים. סיסו סיפרה כי "כשנוחי ביקר בסניפים היתה תחרות בין העובדים מי יתלה שלט יותר גדול 'נוחי אוהבים אותך'. רווחת העובדים עמדה לנגד עיניו כל הזמן".

זיוה אלקסלסי היתה מנהלת היכל התרבות בקריית שמונה. בעודותה סיפרה כי "נוחי הגיעה לקריית שמונה במלחמת לבנון השנייה כשהעיר היתה מרוסקת. הוא לקח את המושכות והעיר התחילה לפרוח. הנגיש לתושבי קריית שמונה את התרבות. פעל לפיתוח גני הילדים בעיר. מנע קריסה של מוסדות התרבות בעיר הספרייה המתנסים והיכל התרבות. כשפוטרתי היה לי קשה למצוא עבודה ונוחי דאג לי. הוא היה האור שלי".

מנהל רשות החברות הממשלתיות ונאמן הסדר החוב של אידיבי אחזקות, אייל גבאי אמר בדיון כי בהסדר החוב שהושג עם החברה הוחזר פחות ממחצית החוב - כלומר נמחקו לנושים למעלה ממיליארד שקל. לכן ביקש גבאי מבית המשפט כי מכיוון שהעונש שיושת על החברה יוטל על הנושים יש להקל בעונש על החברה.

שאול מופז מציג את תכניתו המדינית, פברואר 2013. דרור עינב
מעיד לטובת שטרום. שאול מופז/דרור עינב

שר הביטחון לשעבר שאול מופז העיד לטובת איתי שטרום. "כששרתתי כרמטכ"ל הוחלט לאבטח את הרמטכ"ל גם בשטח ישראל. נבנה מערך אבטחה בארץ ובחו"ל. היה צורך באיש ביטחון ואיש אמון. מבין מס מועמדים נבחר איתי שטרום. בתקופת האנתיפאדה השנייה איתי היה צמוד אלי. זו היכרות שאין קרובה ממנה. הוא ביצע את התפקיד לשביעות רצוני המלאה היה שותף סוד מלא והתייעצתי עמו בנושאים רבים. ככל שהכרתי אותו יותר סמכתי עליו יותר. הוא ייצג אותי במגעים רגישים. איתי הוא מלח הארץ, הניח את היסודות להקמת יחידת האבטחה של הרמטכ"ל. כאיש מילואים הוא תמיד נענה לבקשות לקחת עליו תפקידים. הוא עמד במבחן של אמינות ומקצועיות. אם היו שואלים אותי אם הייתי חוצה אתו את הגבול בלילה אני הייתי אומר כן. אינני בקיא בנושא שבגללו הוא נמצא כאן. תרומתו למדינה צריכה לעמוד לזכותו".

נציגת הפרקליטות, עו"ד חנה קורין, מבקשת להטיל על דנקנר עונש של 5-3 שנים ועל שטרום 2.4-4.4 שנים. קורין טוענת שיש להטיל על דנקנר עונש שיעביר מסר של החמרה בענישה שצריכה להגיע לרף העליון הקבוע בחוק. "פרשת אי. די. בי חמורה מפרשת מנופים ולא ניתן להפריז בפגיעה בשוק ההון ובמשקיעים", אמרה קורן. "פגיעה עצמתית וחריגה. מבחינת המשקיעים לענישה יש משמעות רבה יותר מאשר להכרעת הדין.

בנוסף טענה קורין כי הקלה על העונשים בגלל תרומות תהווה פגיעה בעקרון השוויון בפני החוק. "אנשים שיכולתם הכספית דלה אינם יכולים להתהדר בתרומות כאלה, ובעלי שליטה בחברות ציבוריות מקבלים קרדיט על תרומת החברה", אמרה קורין.

פרקליטו של דנקנר גיורא אדרת טען כי דנקנר לא יזם את ביצוע העבירות אלא נגרר אליהן. "הוא לא נתן הנחיות ביצוע ולא היה לו קשר ישיר עם הביצוע, לא מימן את הפעילות, לא היתה לו כל כוונה לעקוץ גורמים בשוק ההון, העבירה בוצעה במשך זמן קצר ביותר של יום וחצי" אמר אדרת. "מבקש להתחשב בפעילותו הציבורית יוצאת הדופן שאין לה אח ורע, ובמעורבותו האישית. מבקש להתחשב גם בכך שנפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא איבד שליטה בחברה ונפגע מהתקשורת. הפרסומים בתקשורת יצאו מפרופורציות. התנהל נגדו משפט ציבורי מחוץ לכותלי בית המשפט".

הנפקת החברים

כתב האישום הוגש בעקבות הפרשה המכונה "הנפקת החברים" שהתרחשה ב-2012: אי.די.בי נקלעה לקשיים כספיים וביקשה לגייס 321 מיליון שקל בהנפקת מניות. סכויי ההנפקה היו נמוכים מאחר שבשוק ההון כבר נודעו הקשיים של החברה. דנקנר חבר לברוקר איתי שטרום והשניים פעלו להזרמת ביקושים למניה בניסיון לייצב את שערה באופן שישכנע את המשקיעים בכדאיות ההשקעה. הביקושים למניה הוזרמו בעוד שער המניה קורס כששטרום רוכש ומוכר תכופות מניות גם כשהעסקות הניבו הפסדים כבדים. במסגרת פעולות אלה פעל דנקנר לשכנע את הבנק הבינלאומי הראשון להלוות לשטרום כסף על מנת שיוכל להזרים ביקושים למניות וכמו כן שכנע ידידים ומקורבים להזרים ביקושים למניה.

נוחי דנקנר. הדר חורש, מערכת וואלה! NEWS
נוחי דנקנר, בדיון בבית המשפט היום/מערכת וואלה! NEWS, הדר חורש

דנקנר טען במשפטו כי פעל ממניעים עסקיים טהורים והכחיש קשר לפעולות בלתי חוקיות שעשה שותפו למעשה שטרום. אולם השופט כבוב דחה את טענותיהם של דנקנר ושטרום, והרשיע אותם בעבירות התרמית. על פי ההערכות צפוי דנקנר לערער על ההרשעה בפני בית המשפט העליון, לאחר שיינתן גזר דינו. מקורביו של דנקנר טוענים שההרשעה מבוססת בעיקר על ראיות נסיבתיות ללא כל הוכחה של ממש ששטרום פעל על פי הוראות של דנקנר.

במסגרת הדיון על העונש צפויה הפרקליטות לבקש להטיל על דנקנר עונש משמעותי של מאסר בפועל, בהתחשב בקביעות הנחרצות של השופט כבוב, בחומרת המעשים ובכך שדנקנר נחשב במשך שנים רבות לאיש העסקים המשפיע במשק וגזר דינו צפוי לשמש תמרור ואמת מידה בכל הדיונים העתידיים בעבירות דומות.

דנקנר מצדו צפוי להציג בדיון את עברו הנקי והמוניטין הרב שצבר כאיש עסקים בעל מודעות חברתית. פרקליטיו צפויים להציג את התרומות הרבות, בשווי של מאות מיליוני שקלים שתרמו דנקנר והחברות הציבוריות שבשליטתו לגופים ציבוריים, בהם יישובי הצפון שנפגעו במהלך מלחמת לבנון השנייה. לקראת הדיון הגישו פרקליטיו בקשה להקרין במסגרת הדיון מצגת על פעלו החברתי של דנקנר.

נוחי דנקנר. הדר חורש, מערכת וואלה! NEWS
נוחי דנקנר/מערכת וואלה! NEWS, הדר חורש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully