וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דונלד טראמפ יצליח לפתור את ניגודי העניינים הכלכליים שלו?

10.11.2016 / 16:27

החוק היבש מאפשר לטראמפ להתערב בניהול החברה הפרטית שלו, במקביל לכהונתו בתפקיד הציבורי הגבוה ביותר – ובעבר הוא הביע את התנגדותו למסורת הנשיאותית של העברת הנכסים ל'נאמנות עיוורת'. מה הסיכוי שהאמריקאים יסתפקו בהצהרה שלו מהמרוץ לבחירות?

רויטרס

הניצחון המרשים של דונלד טראמפ יאלץ את ארצות הברית להתמודד עם שורה של סיבוכים משפטיים שמעולם לא נראו כמותם באשר לעסקים הפרטיים, החובות וההיסטוריה הפיננסית ההפכפכה של הנשיא הבא.

אף חוק לא אוסר על טראמפ להתערב בחברה הפרטית שלו, Trump Organization, במקביל לכהונתו בתפקיד הציבורי הגבוה ביותר. אם לא די בכך הרי שטראמפ התנגד עד כה למסורת הנשיאותית רבת השנים של העברת הנכסים למנהל עצמאי, וזאת באמצעות הליך הנקרא 'נאמנות עיוורת'. ההתנגדות הזו של הנשיא הנבחר עוררה חששות רבים על ניגודי עניינים צפויים סביב הקשרים שיש לו עם גופים פיננסיים ועם חברות וגופים מחוץ לארצות הברית.

האימפריה של טראמפ, הכוללת מלונות, מגרשי גולף ועסקות של זכיינות בארצות הברית ומחוצה לה, נהנו בחלקם מהטבות מס או סובסידיות ממשלתיות. יש אנליסטים הסבורים כי עסקים אלה מהווים שדה מוקשים מוסרי עבור מי שצפוי לפקח על תקציב ארצות הברית ויחסי החוץ שלה.

טראמפ משלם לממשלה הפדרלית על הזכויות להפעיל את המלון החדש שלו בוושינגטון, למשל. החברות של טראמפ מחזיקות בחובות משמעותיים גם מול בנקים בסין, והמלווה הגדול ביותר שלו, דויטשה בנק הגרמני שלו הוא חייב כמחצית מתוך חוב כולל של החברה בסך כ-630 מיליון דולר, נמצא כעת במגעים עם משרד המשפטים האמריקאי סביב חקירת פעילות הבנק בנוגע לאגרות חוב מגובות-משכנתאות.

בנוסף, חברות של טראמפ מחזיקות בחובות מול בנקים בגרמניה ובסין. במסמכים הפיננסים שלו, פירט טראמפ על מעורבותו ביותר מ-500 חברות, חלקן במדינות עם יחסים דיפלומטיים או פיננסיים רגישים מול ארצות הברית, כגון ערב הסעודית, איחוד האמירויות וסין. כמו כן הוא מחזיר בזיכיונות והסכמי ניהול בפרויקטים בטורקיה, דרום קוריאה, הודו, אורוגוואי, ברזיל והפיליפינים. החברות שלו מנהלות מגרשי גולף באירלנד וסקוטלנד, עם עוד שני מגרשים מתוכננים באיחוד האמירויות.

אחד מניגודי העניינים המסובכים ביותר של טראמפ מחוץ לארצות הברית הוא בטורקיה, בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית במאבק מול דעא"ש בסוריה ובעיראק. באיסטנבול, הנשיא הנבחר מחזיק בעסקה עם טייקון התקשורת והמיליארדר הטורקי אדין דוגאן, למיתוג מתחם של שני מגדלים בשווי 300 מיליון דולר על שמו של טראמפ.

נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן, נכח בטקס הפתיחה יחד עם טראמפ ב-2012. אבל לאחר שטראמפ קרא לאסור על כניסת מוסלמים לארצות הברית, דוגאן ניסה לבטל את החוזה, שכלל תשלומים של עד 5 מיליון דולר בשנה שעברה, על פי המסמכים הפיננסים האחרונים של טראמפ. ביוני האחרון, ארדואן הורה להסיר את שמו של טראמפ מהמגדלים, אך כעת הוא בירך על בחירתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ארדואן בנאום על התמודדות עיראק מול דעאש. רויטרס
היחסים ישוקמו? ארדואן/רויטרס

מהן האפשרויות של טראמפ?

קשרים אלו הם חסרי תקדים, בלתי נמנעים ו"מטרידים" אומר קן גרוס, לשעבר נציג ועדת הפיקוח על הבחירות ועורך דין שייעץ למועמדים נשיאותיים משתי המפלגות. "יש לו השקעות בעסקים במדינות לא ידידותיות והעסקים קשורים לרוב לאותן ממשלות לא ידידותיות".

"הפתרון הברור הוא למכור את הנכסים האלו", אמר גרוס, אך נכסים רבים לא ניתנים למכירה בקלות, או שהם עדיין קשורים לחובות עליהם טראמפ חתום בתור ערב אישי. "הוצאה שלו עצמו או של המשפחה שלו מהאינטרסים של המשפחה, עשויה להיות משימה קשה", הוא הוסיף.

נציגי ארגוני אתיקה בארצות הברית הפצירו בטראמפ במהלך הקמפיין שלו למכור את העסקים של או להתרחק מהם באמצעות גוף עצמאי. נשיאים רבים בעידן המודרני – לרבות רונלד רייגן, ביל קלינטון ושני בני משפחת בוש – פעלו מעבר למה שנדרש ושמו את נכסיהם ב"נאמנות עיוורת", המנוהלת על ידי מנהלים צד-שלישי השומרים על שליטה מלאה.

לעומתם, טראמפ סירב להתחייב לצעד שכזה, ורק אמר כי הוא ייתן את החברות לילדיו ולמנהלים. עורכי דין אמרו כי צעד שכזה שם רק חיץ בין הנשיא טראמפ לבין העסקים שבהם השקיע חיים שלמים על מנת לטפח ולהרוויח מהם.

"אנחנו עומדים בפני האפשרות שהבת או הבן של הנשיא יופיעו במוסקבה או באזרביג'אן למשא ומתן על עסקה של נכס חדש עם שמו של הנשיא עליו, ומתוך ידיעה מלאה שהנשיא הוא הבעלים האמיתיים של החברה", אומר טרבור פוטר, לשעבר יו"ר ועדת הבחירות הפדרלית והיועץ המשפטי של ג'ורג' ה.וו בוש וסנטור ג'ון מקיין, לקראת הבחירות. "זה מהווה בעיה בממדים שטרם ראינו עד כה".

הקמפיין הנשיאותי של טראמפ העביר סכומי כסף נרחבים לחברות פרטיות של טראמפ, והוא התגאה בכך שהחברות שלו ירוויחו מהעלייה שלו לתפקיד ציבורי.

ניגודי האינטרסים העסקיים יכבלו את הנשיא הנבחר עוד לפני השבעתו. טראמפ עשוי להיקרא לעדות במשפט סביב Trump University. את התביעה הייצוגית הגישו סטודנטים לשעבר שטוענים כי האוניברסיטה הטעתה אותם באשר לקורסים. המשפט צפוי להתרחש בבית המשפט המחוזי של סן דייגו, מול השופט גונזאלו קוריאל, אותו האשים טראמפ בהטיה וטען באופן שגוי כי הוא מקסיקני.

החוקרים הממשלתיים הבוחנים את העסקים והשותפים העסקיים של טראמפ, לדברי האנליסטים, עשויים להיות מושפעים מהעובדה שהיעד שלהם עשוי להיות הבוס שלהם.

הפתרון הנפוץ: נאמנות עיוורת. האם זה אפשרי בכלל?

חברי קונגרס חייבים להוציא את עצמם מהתנהלות ממשלתית הנוגעת לאינטרסים הפיננסים האישיים שלהם, על פי תקנות מחמירות של חוק האתיקה הממשלתית משנת 1978, אשר נוסח לאחר פרשת ווטרגייט. נשיאים, לעומת זאת, פטורים מתקנות אלו, על מנת למנוע מהם לקבל החלטות קשות לפני שהם רצים לנשיאות.

טראמפ עצמו אמר כי הוא ישים את עסקיו בנאמנות עיוורת שתנוהל על ידי ילדיו, אך בינואר האחרון הוא הכיר בכך שההצעה שלו לא בהכרח מהווה נאמנות עיוורת אמיתית.
"ובכן, אני לא יודע אם זו נאמנות עיוורת אם איוונקה, דון ואריק ינהלו אותה", הוא אמר. "אם זו נאמנות עיוורת, אני לא יודע. אבל הילדים שלי והמנהלים של החברה ינהלו אותה ואני לא אהיה מעורב כי כל מה שיעניין אותי זו המדינה שלנו".

על מנת להקים נאמנות עיוורת, טראמפ יצטרך לממש את כל הנכסים ולמנות נאמן עצמאי לפקח עליהם, תהליך כמעט בלתי אפשרי בהינתן אופי העסקים של טראמפ, לדברי נורם אייסן מ- Brookings Institution, ששימש לאחרונה בתור הממונה על האתיקה בממשל אובמה.

עם זאת, יש מהלכים שטראמפ יכול לעשות, לדברי אייסן, כדי להגביל את התפיסה של ניגודי העניינים. הוא יכול למנות מנכ"ל עצמאי לחברת האם שלו, למנות ברשימה את המנהלים של Trump Organization איתם הוא לא יהיה בקשר, ולהוציא את ילדיו מתפקידי ההנהגה בחברה. הצעה זו לא סבירה בהינתן התפקידים הבולטים והמשמעותיים של אריק, איוונקה ודון בפעילות העסקית של החברה.

"זה עומד להשאיר אותנו לעמוד מול מספר שאלות, בזמן שהילדים שלו ייכנסו וייצאו מהמשרד הסגלגל בבית הלבן", אומר אייסן.

במהלך המרוץ לנשיאות, טראמפ ניסה להדגיש כי הוא לא יתעניין בעסקים הפרטיים שלו אם יזכה להיות בבית הלבן. "אם אהפוך לנשיא, לא יהיה אכפת לי מהחברה שלי", הוא אמר במהלך עימות בחודש ינואר. "תנהלו את החברה, ילדים. תהנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully