וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יעדיף תוצרת אמריקאית וזה יפגע בתעשייה הישראלית

חגית בולמש

22.11.2016 / 16:41

ארצות הברית לא צריכה לנקוט פעולה מכוונת כדי לצמצם את הסכם הסחר עם ישראל. עצם העדפת תוצרת מקומית תפגע ביצוא. דעה

טראמפ הכריז בסרטון חדש: נפרוש מהסכמי סחר. מערכת וואלה! NEWS
טראמפ הכריז בסרטון חדש: נפרוש מהסכמי הסחר/מערכת וואלה! NEWS

אחת ההבטחות המשמעותיות שעמדו במרכז הקמפיין של דונאלד טראמפ היתה חיזוק התעשיה האמריקאית ומניעת בריחת מפעלים ותעשיה מחוץ לגבולות ארה"ב. התעשייה האמריקאית היצרנית נפגעה בשנים האחרונות, בין היתר בשל פתיחת גבולות המדינה ליבוא מסיבי ממדינות שבהן עלויות הייצור זולות משמעותית, הסכמי הסחר שעליהם חתמה ארה"ב - ובעיקר ההסכם עם מקסיקו וקנדה (NAFTA), והסכם הסחר עם מדינות מזרח אסיה.

מאז 1985 יש לישראל הסכם סחר חופשי עם ארצות הברית, שמעניק ליצואנים ישראלים פטור ממס והקלות שונות. בזכות הסכם זה כרבע מהיצוא מישראל מגיע לארצות הברית ותעשיה ישראלית רבה תלויה ביכולת היצוא לארצות הברית.

בעקבות הסכמי הסחר גדל היבוא לארה"ב ממדינות העולם, והצרכנים אמריקאים נהנים במשך 30 שנה ממחירים מוזלים של סחורות. אתרי מסחר אלקטרוניים פרחו, והיבוא לארה"ב באמצעות האינטרנט הלך וגדל.

אבל כפי שהצהיר על כך אתמול טראמפ, מדיניותו החדשה להפסקת הסכמי הסחר צפויה בעתיד הקרוב מאוד לשנות את מאזן הכוחות, וכן להגביל את חופש המסחר באינטרנט ואת ייבוא הסחורות מחו"ל. אחת מהצהרותיו של טראמפ בקמפיין הבחירות היתה כלפי חברת AMAZON ובעליה, ובה הוא הזהיר את החברה מדיני ההגבלים העסקיים (""Amazon and Jeff Bezos have a 'huge antitrust problem').

סחורה זולה שיובאה מסין ומדינות אחרות גרמה, בין היתר, לסגירתם של מפעלים והעתקתם למדינות עולם שלישי. העברת מפעלים מארה"ב למדינות זרות הוצגו פעמים רבות על ידי המפעלים כצורך כלכלי לבעלי המניות, ולכן החברות הציגו זאת כצעדי התייעלות שנדרשים לצורך שמירה על רווחיות בעלי המניות.

נראה שלציבור בארה"ב אין די בהוזלת מחיר הסחורה או בהגנה על בעלי המניות, ועתה הדרישה שלהם היא לתעשייה מקומית, תשלום מסים על ידי חברות זרות המייבאות לארה"ב, ומניעת בריחת מפעלים מחוץ לארה"ב. האזרח האמריקאי אינו מעוניין להגן על בעלי המניות ורווחיות החברה, כאשר זו כוללת העתקת מפעלים למדינות אחרות.

במסגרת סדר היום הכלכלי החדש, ועוד בטרם נכנס לתפקיד, הצהיר טראמפ אתמול כי אחד הצעדים הראשונים והמיידיים שינקוט עם כניסתו לתפקיד יהיה ביטול הסכם הסחר עם מדינות אסיה שנחתם על ידי הנשיא ברק אובמה לפני פחות משנה והצבתה של אמריקה תחילה.

זוהי הצהרה ראשונה ונראה שכל הסכמי הסחר החופשי של ארצות הברית עשויים לעמוד לבחינה על ידי הנשיא החדש, כחלק ממדיניות של העדפת תוצרת כחול-אדום-לבן, והשאלה תהיה עד כמה המדיניות החדשה תשפיע גם על יבוא סחורה לארצות הברית מישראל.

ישראל אינה רק מייצאת לארצות הברית, אלא נוקטת במדיניות של הגדלת היבוא ופתיחת שעריה לסחורות שמיוצרות במחיר זול ומיובאות לישראל. המסחר באינטרנט גדל בצורה משמעותית והמחוקק הישראלי הוסיף חוקים שמעודדים פתיחת שערי המדינה ליבוא. בית המשפט העליון נתן רוח גבית לחקיקה זו, והרחיב את האפשרות של יבואנים לייבא מוצרים לישראל.

במובנים רבים, מדיניותה של ישראל, בכל הנוגע לפתיחת שערי המדינה ליבוא, הלכה אחרי זו של הנשיא אובמה ועודדה סחר חופשי עם מדינות רבות. גם אם ארצות הברית לא תנקוט פעולה מכוונת כדי לצמצם את הסכם הסחר עם ישראל, עצם שינוי המדיניות במדינה והעדפת תוצרת מקומית עלולים להשליך, בעקיפין, גם על התעשייה הישראלית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הכותבת היא ד"ר, שותפה וראש קבוצת ההגבלים העסקיים במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully