וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל אנרג'י תמכור חלק ממאגר לווייתן

15.2.2017 / 12:07

לפי מתווה הגז אין לנובל כל התחייבות לרדת בשיעור האחזקות במאגר לווייתן אך היא צפויה לעשות זאת לנוכח הירידה בהכנסות וההפסדים הכבדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת נובל אנרג'י עשויה למכור חלק מאחזקותיה במאגרים תמר ולווייתן במסגרת תכניותיה לשיפור מצבה הפיננסי. בעקבות פרסום הדו"חות השנתיים של החברה אמר דיויד סטובר, מנכ"ל נובל אנרג'י בשיחה עם משקיעים, כי בכוונת החברה לגייס מיליארד דולר באמצעות מכירת נכסים, ועם אלה שהוזכרו נמנים גם המאגרים שבהם שותפה נובל בישראל.

נובל אנרג'י סבלה בשנים האחרונות מירידה בהכנסות והפסדים כבדים, כתוצאה מהמפולת העולמית במחירי הנפט והגז. הדו"חות שפרסמה מצביעים על שיפור משמעותי כתוצאה מהתאוששות המחירים העולמיים, אך החברה הפסידה בשנה האחרונה כמיליארד דולר, ומצבה הפיננסי מכביד על תוכניותיה להיכנס למיזמים חדשים.

הנכס העיקרי של נובל בישראל הוא 40% מהזכויות במאגר לווייתן. בתמר החזיקה נובל ב-36%. בשנה שעברה היא מכרה למשקיעים מוסדיים בראשות חברת הראל 3% מאחזקותיה ואופציה לרכישה של אחוז נוסף. שווי המאגר נקבע בעסקה ל-12 מיליארד דולר.

על פי מתווה הגז אמורה נובל לרדת עד 2022 לשיעור אחזקה של 25% בלבד בתמר. לגבי לווייתן אין לנובל כל התחייבות לרדת בשיעור האחזקות, אך גם שם צפויה נובל לרדת באחזקות משיקולים כלכליים. בשנה שעברה מכרה נובל לחברת בריטיש גז (היום חלק מדאטש של) מחצית מאחזקותיה במאגר הגז אפרודיטה בקפריסין. גם עסקה זו נעשתה משיקולי חוסן פיננסי.

שווי אחזקותיה של נובל בלווייתן אינו ברור. למרות שהמאגר גדול ממאגר תמר ב-50%, קיימת חוסר ודאות לגבי תזרים ההכנסות הצפוי ממנו. מקור ההכנסה העיקרי אמור היה להיות מעסקות יצוא. שותפות לווייתן חתמה אמנם על עסקת יצוא משמעותית לחברת החשמל הירדנית, אבל עסקה משמעותית יותר לא נראית לפי שעה באופק.

בשוק המקומי עשויה לווייתן להיתקל בתחרות משמעותית מצד חברת אנרג'יאן, בעלת המאגרים כריש ותנין. לתמר יש יתרון גודל ויעילות על פני אנרג'יאן, אך אנרג'יאן צפוי לקבל הטבות ממשלתיות שיקזזו לפחות חלק מיתרונה העסקי של תמר. סטובר אמר שמכירת אחזקות בלווייתן תצא לפועל רק לאחר שתתקבל החלטת השקעה סופית, ולאחר שתהיה התקדמות בפיתוח, בכפוף להצעת המחיר שתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully