וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלצרים באולמות אירועים: "מנהלים לוקחים מאיתנו את הטיפים"

מלצרים באולמות אירועים חושפים התנהלות בריונית ולא חוקית של מעסיקים – הטיפ שמוסרים בעלי השמחה נלקח לכיסם של המנהלים והמלצרים מתבקשים לשתוק תחת איומי פיטורים. התאחדות בעלי אולמות אירועים: "איננו מכירים את התופעה, הכסף אמור להתחלק בין כל העובדים באירוע"

עריכה: ניר חן.

אנחנו פוגשים אותם בשמחות אבל בקושי שמים לב לעבודה שהם עושים. מלצרים באולמות אירועים מבצעים אולי את העבודה הפיזית הקשה ביותר בתחום המלצרות אך זוכים לתגמול הכספי המועט ביותר. עדויות מלצרים שאספנו בשבועות האחרונים שופכות אור על העוולות בתחום וחושפות תופעה מטרידה - הטיפים שהמלצרים מקבלים מבעלי השמחה נגזלים מהם על ידי המנהלים.

מדובר בסכום של מאות עד אלפי שקלים שבעלי האירוע מעניקים למנהל או לרב מלצרים, על מנת שיחלק אותו בין נותני השירות. "אני מילצרתי בשני אולמות אירועים באזור עפולה ואף פעם לא ראיתי שמנהל האירוע מחלק טיפים למלצרים", מספר איתן, חבר בקבוצת הפייסבוק "מלצרים ממורמים ומתנשאים", שבאמצעותה נאספו העדויות. "הפעם היחידה שקיבלתי טיפ, זה כשאחד מבעלי השמחה תפס יוזמה וחילק את הטיפ למלצרים, ללא ידיעת הרב מלצרים".

"לא פעם שמעתי מבעל האירוע שהוא נתן מעטפה עם טיפ למלצרים והמנהל פשוט לקח את הכסף לכיס שלו", מספרת חלי, צעירה בת 19, שממלצרת באולמות אירועים באזור חדרה ב-4 השנים האחרונות. "אבל איך זה הגיוני? הרי מנהלי האירוע מרוויחים לפחות פי שניים מאתנו ואנחנו המלצרים אלה שדואגים לשירות האישי של הלקוח ואנחנו שוברים את הגב בהרמות של מגשים שהם יותר כבדים מאתנו!"

שכר הבסיס של מלצרי אולמות הוא לרוב שכר מינימום – 26.88 שקל לשעה, אולם בניגוד למלצרי מסעדות ובתי קפה, זו כמעט תמיד גם המשכורת הסופית שאיתה יוצאים מהמשמרת. האורחים בשולחנות לא נוהגים לפתוח את הארנק אחרי שנפרדים מהצ'קים בכניסה לאירוע, והטיפ הכללי בא לפצות את המלצרים על עבודתם הקשה.

"אנחנו המלצרים מתזזים, רצים, מזיעים, מנקים, מפנים, מגישים ומתחנפים לעובדים ובחלק גדול מהמקרים לא זוכים אפילו לשקל אחד טיפ בכל האירוע", מספר אילן, מלצר וותיק בתחום האירועים. "החתן והכלה שנותנים טיפ מבקשים בפירוש שזה יגיע למלצרים ושמים סכום כזה שיתחלק שווה בשווה בין כולם. חלק מבעלי השמחות אפילו מודעים לתופעה שמנהלי האירוע משלשלים את הכסף לכיסם ולכן פונים ישירות למלצרים ואומרים 'היה טיפ כללי של 50 שקל לכל מלצר. תודיעו למלצרים האחרים'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אולם אירועים. ShutterStock
אולם אירועים/ShutterStock

"איימו בפיטורים ודרשו שנשקר לאורחים שאנחנו אכן מקבלים את הטים"

"המנהל לוקח בין 20-50% מהטיפ הכללי לעצמו והשאר הולך למשרדים"

חוסר השקיפות בעניין הטיפ הוא רק חלק מהבעיה – מעמדם החלש של המלצרים לא מאפשר להם לדרוש את המגיע להם גם כשיודעים בוודאות שהטיפ נמצא ברשות המנהל והם מעדיפים לשתוק מחשש לאבד את משרתם. "באחד האולמות שבהם עבדתי, הדרישה הייתה להעביר את הכסף למנהל האירוע גם אם הלקוח ניגש ונתן לנו את הכסף ביד", מעידה חלי. "במקרה אחר, חברה שלי פוטרה כי היא ידעה שהחתן השאיר 4,000 שקל טיפ לחלק למלצרים, וכשהיא ניגשה לרב מלצרים לברר מה קורה עם הכסף, היא פוטרה במקום".

גם הדס מספרת על התנהלות דומה באולמות שבהם עבדה. "אצלנו באולם היה ידוע וגלוי שהכסף מבעלי השמחה לא מגיע אלינו. ואם החתן והכלה היו ניגשים אלינו ישירות ונותנים טיפ, דרשו מאתנו לשקר ולהגיד שהכסף נשאר אצלנו, ובפועל היו אוספים אותו מאיתנו אחר כך. איימו עלינו שאם מישהו יספר לאורחים שלא קיבלנו את הכסף, נפוטר במקום".

יותר מזה, המלצרים העידו על מקרים שבהם המנהלים אף ניגשו בצורה יזומה לבעלי השמחה על מנת לבקש כסף שנועד לפצות את המלצרים על עבודתם הקשה. "לא פעם ראיתי את רב המלצרים ניגש לזוג ואומר להם בסוף האירוע - מה עם הטיפ למלצרים שעבדו הערב? הזוג כמובן פותח את הארנק ומשלם אבל לא ראינו את הכסף", מעיד ניר. "אני יודע שברוב המקרים זה לא אשמת מנהל האירוע בלבד אלא גם בעל האולם שזו המדיניות שלו - המנהל לוקח בין 20-50% מהטיפ הכללי לעצמו והשאר הולך למשרדים".

"ילדים קשי יום שעוזרים בפרנסת המשפחה"

עם העדויות הקשות האלה פנינו להתאחדות בעלי אולמות האירועים. "אני לא מכיר את התופעה", טוען יעקב קורץ יו"ר ההתאחדות. "המדיניות שלנו היא כמובן שהטיפ שנועד לנותני שירות אמור להגיע לנותני השירות באירוע, ואכן ברוב האולמות שאני מכיר הטיפ מתחלק לא רק בין המלצרים אלא גם בין שאר העובדים של אותו ערב, כמו למשל טבחים והעוזרים שלהם".

"הבעיה עם תחום האירועים בארץ שעובדים בו אנשים מאוד צעירים שמקבלים שכר לא גבוה, ואם אפשר היה להביא לענף מלצרים מבוגרים יותר שזה המקצוע שלהם כמו שקורה באירופה, אני הראשון שהייתי תומך במהלך. נכון לעכשיו מי שהולך לעבוד כמלצר באירועים אלה או ילדים קשי יום בגיל 17-18 שצריכים לעזור להורים בפרנסת המשפחה או סטודנטים", מוסיף קורץ.

"הזוגות מכירים את הבעיה ובוחרים אולמות שמעבירים את הכסף למלצרים"

"התופעה שעליה מספרים המלצרים מוכרת גם ללא מעט זוגות שמתחתנים, ואנו רואים יותר ויותר מקרים בהם בעלי האירוע מעלים פוסט בקבוצה ומבקשים לברר באיזה אולם הכסף שישולם למנהל יגיע בוודאות למלצרים", מספר שלומי כהן, מנהל קבוצת "מלצרים ממורמרים ומתנשאים". "ככלל, אנו עדים להפרה חוזרת ונשנית של זכויות המלצרים שמהווים את אחת מהחוליות החלשות והמקופחות בשוק העבודה בישראל. על בעלי העסקים לזכור כי המלצרים הם 'הפנים' של המסעדה או האולם ומלצר ממורמר הוא מלצר שיתקשה להעניק ללקוחות את השירות האופטימלי. מצער לגלות פעם אחר פעם כי המלצרים לא זוכים לקבל את היחס הראוי מצד המעסיקים, שמבטא את חשיבותם במערכת".

אי חלוקת הטיפ שנועד למלצרים היא עבירה פלילית

מעבר לפן המוסרי של המעשה, מתברר שאי חלוקת הטיפ שנועד למלצרים עלולה להוות עבירה פלילית. "אולם היות ולרוב עצם העברת התשר המוענק בתום האירוע לא מתועד, מתעורר קושי ראייתי להוכיח זאת", מסביר עו"ד אלכס גרבר - ראש צוות בחברת בקרת שכר שעוסקת ביעוץ לחברות בתשלום משכורות. "הפתרון מצוי אם כך אצל בעלי השמחה. אם למשל הזוג שמתחתן מעוניין לחלק את הטיפ עם המלצרים הוא יכול להחתים את המנהל על מסמך בו הוא מתחייב למסור לנציג המלצרים את הטיפ שנתקבל ומתן העתק מהמסמך לנציג המלצרים. במקרה שבו בעל השמחה לא ביקש מהמנהל למסור למלצרים חלק מהטיפ אך סבר כי המנהל יעשה זאת, המלצרים לא יכולים לטעון כי קופחו - נדרשת אמירה מפורשת מצד בעל האירוע".

צו הרחבה בענף אולמות וגני אירועים בישראל 2008, קובע כי טיפים ו/או דמי שירות ו/או תשרים וכל תקבול אחר שיינתן לעובדים בגין השירות מהאורחים אינם בגדר שכר עבודה כמשמעותו על פי חוק. לפיכך טיפים אינם מהווים שכר ובעל האולם מחויב לשלם לעובדים שכר, לכל הפחות שכר מינימום.
יחד עם זאת בפס"ד ענבל מלכה נקבע כי במקרים מסוימים, בהתקיים הסכם מפורש בנושא וקיימו של תיעוד התשר בצורה מסודרת על ידי בעל המסעדה, יכול התשר להוות חלק משכר המלצרים.

השמות האמיתיים של המלצרים שמורים במערכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully